یک خبرگزاری غربی در گزارشی نوشت که با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای، موانعی که آمریکا ایجاد می‌کند امیدهای برجام را کمرنگ کرده است.

به گزارش مشرق، در ادامه تحلیل‌های رسانه‌ها درباره بدعهدی آمریکا به تعهدات برجامی خود، یک رسانه غربی اذعان کرده که واشنگتن همچنان سد راه رفع تحریم‌های ایران است.
 
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: «یک سال گذشت اما ایجاد موانع سدراه‌ها آمریکا همچنان امیدهای برجام را کند می‌کند».
 
این رسانه غربی ادامه داد: «یک سال پیش توافق تاریخی با قدرتهای جهانی سبب ایجاد شوق و شعف در میان ایرانی‌هایی شد که در آرزوی پایان انزوا و مشقت اقتصادی بودند اما منتقدان می‌گویند موانع و سدراه‌های آمریکا سبب تلخ کامی در مسیر این امیدها شده است».
 
در ادامه گزارش این رسانه فرانسوی آمده است: «با وجود اینکه بسیاری از تحریم‌ها برداشته شدند اما سیستم بانکداری بین‌المللی همچنان برای کار کردن با ایران، بیش از حد نگران است».
 
خبرگزاری فرانسه افزود: «در همین بین، رئیس‌جمهور حسن روحانی هم به دلیل امید بیش از حد و مبالغه آمیز درباره منافع اقتصادی توافق و هم به دلیل مخالفت تندروهایی که مخالف پیوندهای نزدیکتر با غرب هستند، با انتقادات روبرو است. بسیاری چه در جمهوری اسلامی و چه خارج از آن(کشورهای خارجی)، رد مشکلات را در واشنگتن می‌بینند».
 
یک دیپلمات اروپایی که نخواست نام و هویتش فاش شود، به این رسانه غربی گفته است: «ایران، کار مربوط به خود(در برجام) را انجام داده است. مانع و سدراه ایجاد شده، از سوی آمریکایی‌ها است».
 
این دیپلمات اروپایی مستقر در تهران افزود: «اروپایی‌ها باید فشار بیشتری روی آنها(آمریکایی‌ها) بیاورند. در آمریکا رهبران سیاسی هستند که خواهان آن هستند که ایران را شرور و شیطان جلوه دهند و هدف از توافق برجام را درک نکرده‌اند».
 
وی البته اشاره‌ای به تحولات سیاسی در ایران کرده و مانند دیگر مقامات غربی تلاش کرده که یک فضای ادعایی دو قطبی در داخل ایران ترسیم کند.
 
این دیپلمات اروپایی گفت: «تندروها دارند هرکاری که می‌توانند می‌کنند تا مانع تلاشهای روحانی برای بهبود روابط با جهان شوند چرا که آنها این مساله را اینگونه می‌بینند که سبب آمدن خارجی‌های بیشتر به ایران و "تخریب" کشور از درون می‌شود».
 
در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «حتی پس از آغاز اجرای توافق در ماه ژانویه، آمریکا تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و آزمایش موشک بالستیک ایران را حفظ کرده که سبب مسدود کردن دسترسی ایران به تعاملات دلاری شده و بانکها را نگران کرده که احتمال تعقیب و مجازات آنها در صورت تعامل با ایران وجود دارد».
 
این رسانه غربی ادامه داد: «تولید نفت تقریبا به سطوح قبل از تحریم‌ها برگشته اما امیدهای روحانی برای جذب سالیانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش، شبیه به یک فکر آرزومندانه است».
 
خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: «جدای از قرارداد مشترک 400 میلیون یورویی اعلام شده ماه گذشته بین پژو-سیترئون فرانسه و شریک قدیمی اش ایران خودرو، سرعت جامه عمل پوشیده شدن سرمایه‌گذاری‌ها، کم بوده هر چند که عجله بسیاری در سفرهای هیاتهای تجاری به ایران وجود داشته است».
 
رسانه مطرح فرانسوی همچنین افزود: «طرح‌ها برای فورش صدها هواپیمای ایرباس و بوئینگ هم متوقف شده است چرا که جمهوریخواهان در واشنگتن حداکثر توان خود را برای از بین بردن این قراردادها به کار گرفته‌اند».
 
در ادامه گزارش می‌خوانیم: «بسیاری تداوم تحریم‌های آمریکا را نشانه‌ای می‌دانند از اینکه واشنگتن هرگز خواستار تنظیم مجدد روابط نبود و توافق هسته‌ای را تنها راهی دیگر برای اداره و مدیریت ایران می‌دید».
 
خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود، باز هم درباره تحولات سیات داخلی در ایران اظهارنظر کرده است.
 
این رسانه غربی درباره انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نوشته است: «روحانی در انتخابات سال اینده با یک انتخاب مجدد سختی مواجه است و مشاورانش با توجه به بیکار بودن 11 درصد از ایرانی‌ها، خواستار صبور بودن(مردم) شده‌اند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس