اقدام داعش در انتقال نیروها و تجهیزات نظامی خود از «رقه» به دیرالزور در راستای نقشه آمریکا برای عدم سیطره ارتش سوریه بر مناطق نفت خیز این کشور است.

 به گزارش مشرق، عملیات ریختن محموله کمک‌های هوایی به روی شهر دیرالزور از سر گرفته شده آن هم پس از اینکه یگان‌های ارتش سوریه منطقه فرود این کمک‌های غذایی در غرب دیر الزور را کاملا امن کردند.

از سوی دیگر درگیری‌های شدیدی بین ارتش سوریه و گروه‌های داعش در محور جبله الثرده مشرف به جنوب شرق فرودگاه نظامی دیر الزور ادامه دارد.

منابع دولتی آگاه خبر دادند: جنگنده‌های روسیه دیروز 23 محموله کمک‌های غذایی را در سه نوبت به روی دیر الزور ریختند و روز یکشنبه نیز در 2 نوبت این عملیات با موفقیت انجام شد بدون اینکه آتش‌بار داعش بتواند چترهای حامل این کمک‌ها را هدف بگیرد.

منابع میدانی نیز گفتند : داعش به دنبال تسلط بر منطقه واقع در غرب شهر دیرالزور است تا مانع رسیدن کمک‌های انسانی نیروی هوایی روسیه و سوریه به اهالی دیر الزور شود.

این منابع افزودند: داعش همچنین به دنبال جدا کردن پادگان لشکر 137 ارتش سوریه از مناطق تحت محاصره الجوره و القصور هستند اما نیروی هوایی سوریه و روسیه همچنان مقرها و اماکن تجمع داعش در روستاهای اطراف دیر الزور بخصوص الحسینیه-الجنینه و الحصان را هدف می‌گیرند، روستاهایی که در کرانه شمالی رود فرات و مشرف به شهر دیرالزور هستند، و به دنبال آن، گردان الزرقاوی مسئول توپخانه داعش مناطق مسکونی تحت محاصره را روزانه با خمپاره‌های مختلف بمباران می‌کند.

از سوی دیگر عملیات انتقال تجهیزات نظامی سنگین داعش از شهر الرقه به محله‌های دیر الزور و ریف شرقی آن ادامه دارد آن هم پس از جدی شدن اخبار حاکی از تصمیم ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه برای آغاز عملیات نظامی به سوی شهر الرقه و به نظر می‌رسد که داعش قادر به حفظ اولین و بزرگ ترین پایگاه خود در سوریه نخواهد بود.

از همین رو 12 دستگاه خودروی هامر دیروز وارد شهرک بوکمال در ریف شرقی دیر الزور شد همزمان سه توپخانه ابرامز ساخت آمریکا نیز به روستای الحسینیه در شرف شمال غربی دیرالزور رسید.

این در حالی است که گروه‌های داعش با خودروهای نظامی مجهز به تیربار به مناطق تحت سیطره داعش در داخل شهر دیر الزور رسیدند.

تحرکات اخیر داعش در دیر الزور و الرقه نشان می‌دهد که فرماندهی این گروهک الرقه را از دست خواهد داد تا راه را برای سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه بر این منطقه البته به کمک آمریکا باز کند.

اخیرا نیز اسرائیل پیشنهاد داده بود تا قبل از دور آتی مذاکرات سوریه در ژنو ائتلافی از شبه نظامیان به رهبری کردها ونظارت آمریکایی‌ها برای سیطره بر الرقه تشکیل شود  و این امر ثابت می‌کند که محور دشمنان سوریه قصد دارند میدان نبرد را در مرحله آتی به قدر امکان پیچیده کنند تا مناطق نفت خیز خارج از سیطره نظام سوریه باقی مانده و اقتصاد این کشور همچنان در رکود باقی بماند.

داعش پیش از این نیز مناطق نفت خیر مهمی همچون شهرهای الهول و الشدادی در ریف حسکه را بدون مقاومت در برابر پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه از دست داده بود.

شهر دیرالزور در شمال شرقی سوریه نزدیک مرزهای عراق قرار دارد. مساحت آن بیش از 33 هزار کیلومتر مربع است و 1 میلیون و 400 هزار نفر سکنه دارد. به طور کلی ساکنان آن کشاورز هستند و ستون اول اقتصاد سوریه محسوب می شود. رود فرات از آن عبور می کند و یکی از مهمترین منابع آبی سوریه محسوب می شود.

پس از تسلط کامل داعش بر شهر رقه سوریه و پس از آنکه این گروه تروریستی برخی از مناطق مرزی عراق را برای انتقال سلاح و جابه جایی تروریست‌ها به شمال شرق سوریه به کار گرفت، داعش تلاش کرد به شهر دیر الزور دست یابد و توانست در سال 2014 بر بیش از نیمی از این شهر و مشخصا مناطق «بوکمال» و «المیادین» به علاوه برخی روستاها و شهرک های پیرامون آن مسلط شود. این در حالی بود که دیگر مناطق دیر الزور و فرودگاه استراتژیک نظامی آن تحت حاکمیت ارتش سوریه باقی ماند.

داعش تلاش کرد سیاست محاصره را در مورد مناطقی که نتوانسته بود برآنها مسلط شود به کار گیرد مناطقی که اکثریت اهالی آن حکومت سوریه و ارتش را در جنگ علیه تروریسم تأیید می‌کنند. داعش مانع ورود مواد غذایی و بهداشتی به این مناطق شده تا ساکنان مناطق مذکور را از مخالفت با خود باز دارد.

این در حالی است که بیش از 500 هزار نفر در محله‌های «هرابش»،«القصور»،«البغیلیه»،«الجبیلیه»،«الرشدیه»، «الموظفین» و «الجوره» در بخش محاصره شده شهر دیر الزور زندگی می‌کنند و داعش روزانه آنها را با خمپاره هدف قرار می دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    داعش چیزی رو مفت واگذار نمی کنه و نیروهای دموکراتیک با رشادت های فراوان توانستن پوزه ی داعش رو خاک مال کنن این کوچک نمایی به دور از انصافه
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    این حرف ها رو میزنید برای اینکه فردا روزی اگر رقه به دست نیروهای دموکراتیک آزاد شد سریع ادعا کنید که توطعه بوده و نقشه آمریکا بوده و ...
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    اتفاقا داعش شهر الشدادی رو به این راحتی که شما فکر می کنید رها نکرد تا جایی که در توانشون بود سعی کردند با خودروهای انتحاری و بمب گذاری مانع رسیدن کردها به این شهر بشوند اما اراده ی خدا با لاتر از هر چیز است.
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    داعش بدون کمک های موثر قدرت های دیگر اساسا امکان ادامه حیاط ندارد نمیشه با این اسلحه و امکانات بدون دسترسی .خدا لعنت کند.پشتیبانهتی این آدم کش ها را
  • کریم ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    تنها نیرویی که به دور از هر گونه فضای سیاسی روی زمین واقعا دارد با داعش میجنگد و پیشروی میکند کردها هستند. درود بر زنان و مردان شجاع آریایی
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    لطفا نظر بنده رو درج کنید : سوریه تا 100 سال دیگه هم پاکسازی نمیشه این همه میگن منطقه ازاد شد پس کو ؟ کی مثلا کل سوریه ازاد میشه ؟ وقت گل نی من هیچ چشمم اب نمی خوره ازین کارا ، الان واقعا اون افرادی که سوریه رو ترک کردند واقعا درک میکنم سوریه هیچ وقت ارام نمیشه چون فرقه تکفیریت از درون خود مردم سوریه هستش ، تا زمانی که اخوند های سلفی تکفیری که ادعای سنی بودن میکنن هستن وضع همینه ، در ضمن فرقه سنیت یک فرقه پوشالی هست که هرچی اتیشه از گور همین سنی های عرب برمیخیزه ، وهابیت و سلفیت و اندیشه تکفیری همه شاخه تسنن هستن ، خود عربستانی های قبلا سنی الان وهابی شدن و بازمیگن سنی هستیم اونوقت ما میگیم شیعه و سنی با هم برابرند بابا بخدا یهودیا هم همین قدر شکاف ندارند ، ما قبلا یه فرقه مسخره انگلیس واسمون درست کرد به اسم بهاییت به دو روز نشده ریششو خشکوندیم نزاشتیم دوام بیاره ولی اینا ............ بنازم به ایران علی دوست کهحتی یک درصدش هم سنی نشد و از راه اصلی حق خارج نشد ، میگن در روز قیامت فاطمه الزهرا در محشر کبری حاضر میشه و از خدا اجازه میگیره که شیعیان علی رو ببره بهشت و خدا بهش میگه من 40 هزار سال پیش این اجازه رو بهت دادم یا فاطمه ، ، ، ، ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس