کد خبر 595527
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

کارشناس امنیتی الجزایر احتمال فرار سرکرده داعش به لیبی را بعید خواند و گفت: سازندگان داعش قصد انتقال فرماندهی این گروهک تروریستی به آفریقا را نداشته و هنوز به دنبال جبران افول این گروهک تروریستی هستند.

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر زخمی یا کشته شدن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.
 
صرف نظر از اینکه اخبار حاکی از کشته شدن ابوبکر البغدادی، خلیفه داعش در حملات هوایی به استان نینوای عراق یا رقه سوریه صحت داشته باشد، گزارش‌های دیگری حاکی است که وی از طریق خاک اردن و یا لبنان و سپس مصر به لیبی فرار کرده است.
 
لیبی مهم‌ترین پایگاه داعش پس از سوریه و عراق است و حتی از لحاظ راهبردی لیبی به دلیل نزدیکی به اروپا از اهمیت بیش‌تری برای داعش برخوردار است و تروریست‌های داعش از طریق لیبی می‌توانند به طور قاچاقی با قایق مهاجران خود را به اروپا برسانند .
 
با وجود انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره سرنوشت البغدادی «احمد میزاب»، کارشناس امنیتی الجزایر احتمال فرار بغدادی به لیبی را بعید دانست.
 
وی افزود: انگیزه‌های متعددی نزد بغدادی برای فرار نکردن  به لیبی آن هم در شرایط فعلی وجود دارد که از جمله آن، راهبرد کنونی داعش و ماهیت تحولات داخلی لیبی است.
 
وی افزود: اگرچه داعش در حال حاضر به دنبال گسترش حضور خود به شمال و غرب آفریقاست اما به دنبال انتقال مرکز فرماندهی خود به آنجا نیست.
 
میزاب گفت: داعش با وجود افولی که با آن مواجه شده همه قدرت خود را از دست نداده و به مرحله فروپاشی نرسیده که بخواهد به دنبال انتقال مرکز فرماندهی خود باشد بلکه همچنان از بحران‌های موجود در عراق و سوریه تغذیه می‌شود علاوه بر اینکه سازندگان داعش به آن چراغ سبز یا ضمانتی برای جابجایی به مناطق دیگر نداده‌اند.
 
وی افزود: اوضاع کنونی در لیبی نیز به گونه‌ای نیست که البغدادی آنجا را مرکز فرماندهی داعش قرار بدهد اگرچه برای تکمیل نقشه خود تلاش می‌کند اما تا زمانی که بوکوحرام به مرزهای لیبی نرسیده است فرصت انتقال فرماندهی داعش به لیبی وجود ندارد.
 
کارشناس الجزایری افزود: در لیبی مناطق تحت سیطره داعش و دیگر گروه‌های مسلح در هم آمیخته است به گونه‌ای که یک منطقه جغرافیایی واحدی در سیطره داعش نیست بنابراین مناطق تحت سلطه داعش شامل مجموعه‌ای از محله‌های جدا از یکدیگر است.
 
میزاب با بیان اینکه در شرایط فعلی داعش از محبوبیت مردمی نزد لیبیایی‌ها برخودار نیست، گفت: اوضاع لیبی کاملا با عراق متفاوت است و به همین دلیل داعش توانسته طی 2 سال اخیر در عراق دوام بیاورد در حالی که در لیبی درگیری‌ها متاثر از مزاج کلی ملت لیبی است که همواره در حال تغییر است و به همین دلیل اوضاع میدانی در لیبی دچار نوسان است  به گونه‌ای که داعش اراضی خود را به نفع دیگر گروه‌های مسلح از دست داده و سپس برای چندین بار بین 2 طرف دست به دست شد.
 
کارشناس الجزایری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه قصه داعش به آخر خود نزدیک نشده است، گفت: ما در فصل‌های جدیدی از  قصه داعش هستیم و در حال حاضر فرار البغدادی به لیبی گزینه‌ای راهبردی برای داعش نیست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس