ناوهای هواپیمابر 'یو.اس.اس جان استنیس' و 'یو.اس. اس رونالد ریگان' از بزرگترین کشتی ‌های جنگی جهان همزمان با افزایش فشار مانیل بر پکن در خصوص اختلافات ارضی، تمرین های نظامی خود را در دریای جنوبی چین آغاز کردند.

به گزارش مشرق، تمرین های نظامی این دو ناو بزرگ هواپیمابر آمریکا در دریای فیلیپین از روز شنبه درست چهار روز پس از نشست اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و چین برگزار شد که در آن بحث ها بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین بالا گرفت.

فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی چهار کشور از 10 عضو آ.سه.آن با چین بر سر بخش هایی از جزایر و صخره ها در دریای جنوبی چین اختلاف دارند و آمریکا در رقابت با چین از این کشورها پشتیبانی می کند و تلاش دارد با این بهانه حضور نظامی خود را در منطقه پررنگ تر کند.

تارنماهای 'دی استاندارد' و 'مانیلا تایمز' فیلیپین روز دوشنبه از آغاز تمرین دفاع هوایی، نظارت و شناسایی دریایی و حملات دوربرد این ناوهای هواپیمابر آمریکا در دریای فیلیپین خبر دادند.

آغاز تمرینات دو ناو هواپیمابر آمریکا در دریای فیلیپین+عکس

فرماندهی نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام، عملیات این ناوها را در ادامه حضور آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام همزمان با توسعه قدرت دریایی چین دانست.

در این تمرینات نظامی آمریکا در دریای فیلیپین بیش از 12 هزار ملوان و 140 هواپیما در دو ناو هواپیمابر حضور دارند.

'پیتر گالوز' سخنگوی وزارت دفاع فیلیپین نیز گفت که این تمرینات نظامی آمریکا نشان می دهد که واشنگتن مصمم به انجام تعهد خود برای دفاع از فیلیپین است.

'اشتون کارتر' وزیر دفاع آمریکا نیز فروردین ماه امسال در اوج تنش های پکن با کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای جنوبی چین دیدن کرد و گفت: با هر رزمایش و تمرین نظامی جدید و هر توافقنامه دفاعی، ما به شبکه امنیتی منطقه چیز تازه ای اضافه می‌کنیم. این شبکه ای است که آمریکا برای ایجاد آن استوار و پابرجا ایستاده است.

چین بارها نسبت به اقدامات آمریکا در منطقه اعتراض کرده و بر این باور است که آمریکا به دنبال نظامی کردن دریای جنوبی چین است و این مساله امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

آمریکا و فیلیپین ماه ژانویه امسال توافقنامه ای با هدف تقویت توان دفاعی فیلیپین در اوج اختلافات دریایی در دریای جنوبی چین بین پکن و مانیل امضا کردند.

فیلیپین در حال حاضر اجازه دسترسی نیروهای آمریکایی به پنج مرکز شامل پایگاه هوایی 'آنتونیو باتیستا' در جزیره 'پالاوان' فیلیپین را نیز داده است.

آمریکا هفته جاری همزمان با افزایش تنش ها بر سر مالکیت ارضی در دریای جنوبی چین در اقدامی دیگر چهار فروند هواپیمای بوئینگ 'ئی-ای 18 جی گرولر' را به همراه 120 نظامی با ادعای کمک به فیلیپین برای نظارت بر مرزهای آبی وارد پایگاه 'کلارک' این کشور جنوب شرق آسیا کرد.

همکاری های نظامی آمریکا و فیلیپین در حالی گسترش می یابد که از زمان آغاز مجدد آن پس از امضای توافقنامه سال 2014، مردم و گروه های دانشجویی در اعتراض به حضور مجدد نظامیان آمریکایی مقابل سفارت این کشور در مانیل تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده اند که آخرین آن روز یکشنبه هفته گذشته بود.

این در حالی است که پایگاه های نظامی آمریکا در فیلیپین سال 1991 پس از رای مجلس سنا تعطیل شد، اما نیروهای آمریکایی از سال 1999 به بهانه تشدید تنش های مانیل و پکن بر سر یک صخره در دریای جنوبی چین بار دیگر همکاری با فیلیپین را آغاز کردند و تلاش دارند حضور نظامی خود را در این کشور جنوب شرق آسیا پررنگ تر کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 1
    همین 2 ناو هواپیما بر قدرتش از تمام نیروی هوایی جهان بیشتر است
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 1
    تجهیزات ی چیزه قدرت ی چیز دیگه به نظرم
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    1 0
    پشمکی ها
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    1 0
    یا الله ، اگه موافقی ، کی وقتش میرسه بترکونیم اینارو؟
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 1
    جهانت توی حلقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس