کد خبر 520199
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

یک نشریه آمریکایی نوشت: عزم ترکیه در ساخت ناو هواپیمابر علامتی از سوی این کشور به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی با اشاره به عزم ترکیه در تغییر در ساختار نظامی خود و گسترده کردن آن نوشت: ترکیه در حال دستیابی به ناو هواپیمابر است.

به نوشته دیلی بیست، ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود است و  به همین منظور قصد دارد ناو هواپیمابر چند منظوره با قابلیت‌های بین قاره‌ای بسازد.

بر اساس این گزارش، ناو هواپیمابر 225 متری ترکیه «آناتولی» نام دارد و در سال 2021 عملیاتی می‌شود  و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه ، اقیانوس هند و اطلس استفاده شود.

به نوشته دیلی بیست، این اقدام علامتی از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است . میلی که به یقین آزاردهنده خواهد بود. زیرا این منطقه به واسطه نبرد سوریه لرزان شده و به خاطر سرنگونی جنگنده روسیه به عنوان یک ابر قدرت دریایی و نیز حضور افزون‌تر دریایی ایران به عنوان رقیب ترکیه به سمت جنوب شرقی تنش‌ها را بیشتر کرده است.

«ارکان کالکاوان» مدیر شرکت کشتی سازی «صدف» در استانبول در این زمینه گفت: «ناو هواپیمابر آناتولی با ظرفیت حمل 1400 خدمه و نیرو بیانگر قدرت ترکیه  در صنایع دفاعی است . قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر سال گذشته با مشارکت شرکت اسپانیایی "ناوانیتا" امضا شد. ساخت این ناو هواپیمابر بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.»

«ازوکان» دیگر تحلیلگر ترکیه‌ای از امکان حضور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان با این ناو هواپیمابر در عملیات ناتو اشاره کرد .

تحلیلگران ناو هواپیمابر ترکیه را با عرشه قابل نشست و برخاست حتی برای جنگنده‌های اف 35 خطاب نمودند . در این ناو هواپیمابر حتی بیمارستانی سی تخت خوابه ، فضایی برای حضور قایق‌ها و نیز 13 تانک جنگی وجود دارد.

دیلی بیست سپس نوشت: برنامه‌های نیروی دریایی ترکیه منجر به افزایش حضور در مناطق دردسرساز با وجود کشورهایی چون ایران، سوریه، عراق و مصر که آنکارا با آن‌ها مشکل دارد، می‌شود. علاوه بر این‌ها ستیز ترکیه با قبرس و نیز بابت مشاجره لاینحل این کشور با یونان بابت دریای اژه نیز اشاره کرد.

این رسانه ‌آمریکایی در خاتمه نوشت: ترکیه اینک با دارا بودن ارتش به شدن پیشرفته ،بیش از 600 هزار نیروی دارد و بزرگترین کشور عضو ناتو از حیث تعداد نیروی نظامی در ناتو است . آمریکا در این منظر در جایگاه نخست قرار دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 21
    ترکیه از خودش هیچ عرضه ایی نداره با پول توریسم میره به کشورهای دیگه التماس میکنه براش چیزی بسازن ترکیه رو چه به فکر و خرد
  • محمد ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    2 1
    پس پول رو از گردشگر بدست نمیارن از کجا بدست میارن ؟ از نفت یا گاز ؟
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    3 18
    بهتره ما هم با این مبلغ چندتا سوخو35بخریم برای روز مبادا . اگه یه روزی ترکیه خواست غلط زیادی بکنه ....
  • سروش ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    3 22
    جوری نوشته انگار تکنولوژی را خودشان دارند .دم بچه های وزارت دفاع گرم که میتوانند ناو هواپیمابررابدون کمک خارجی وتحت شدید ترین تحریم ها بسازند البته چون مثل ترکیه جنگ طلب نیستیم نمیسازیم.بدبخت بدون ناتو حتی حریف داعش هم نمیشوند
  • وحید ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 24
    برای اهداف فراتر از خاورمیانه که نوشته اید، باید همه ی ملزومات فراهم باشد؛ کدام پشتوانه فکری، سیاسی و بین المللی را در ترکیه ی امروز می بینید، که بر فرض داشتن ناو هواپیمابر بتواند بهره برداری سیاسی کند؟ ترکیه سالهاست با پ ک ک درگیر است. در ایدئولوژی اسلامگرایی یا لائیک بودن، سرگردان است. به نظر می رسد ترکیه باید توجّهش را به تشنّج زدایی و ترویج گردشگری متمرکز کند و نهایتاً ساخت خوراکی و شامپو و لوازم بهداشتی و پارچه مبلی. ترکیه به خاطر ماهیتِ فرهنگی و اقتصادی و سیاسی اش در حد و اندازه ای نیست که بخواهد نقشی گلوبال داشته باشد. رویای دوران عثمانی، شکننده تر از این حرفهاست.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 15
    الان دیگه ساخت ناو هواپیما بر صرف نمیکنه هلان این یک میلیارد دلار هزسنه داره میتونه برابر 50 تا موشک همزمان شلین شده مقاومت کنه کافیه سه تاش بختره به اون تا زحمت پنج ساله بره زیر آب با کلی جنگنده
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 22
    خدا برکت بده به اسراییل که به این کله بقچه های ترکیه خوب کمک میکنه.
  • ali ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    چه حرف های بی ربطی
  • محمد ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 14
    دوست من ! ترکیه اگر قدرت بگیره اصلا به مزاج آمریکا خوش نخواهد آمد حتی با وجود هماهنگی با اسرائیل. تجربه پس زدن شاه توسط رئیس جمهور آمریکا که یادتان هست. مطمئنم با یک توطئه پیچیده ترکیه را به سمت جنگ داخلی (البته بعد از خدمت به سیستم فراماسون ها) و ناامنی فزاینده پیش خواهند برد و به دلیل نبود ایدئولوژی پایدار در ترکیه ، دو حالت برای سیاست مداران آمریکا در مورد ترکیه پیش بینی میشه : 1) تلی از خاکستر 2) بنده جیره خوار همیشگی آمریکا
  • افشین تهران ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 16
    کجاش بی ربطه؟خوب راست میگه از توریست در میاره .کشورش رو تبدیل کرده به فاحشه خانه و جالبتر اینه که از همه دنیا برای ......میرن ترکیه.فکر خرد هم اگه داشت که نمیشد رفیق داعش.اما با همه این قدرت و همچنین دوستان مثلا با قدرت در سوریه به چه هدفی رسیدن؟
  • افشین تهران ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 16
    اینو خوب گفتی محمد.افرین کاملا درسته.
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    2 23
    ما باید این ترکیه رو زیر نظر بگیریم اول توی خلیج فارس پایگاه میزنه بعد هم میخواد ناو هوا پیما بر بسازه انگار یه فکر های تو کله ی پوکش جریان داره
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    2 3
    ایران پر ادعا یاد بگیره
  • عموه صولتت ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 20
    کاش ایران تحریم نبود
  • گمنام ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 23
    مرگ تورکیه تروریست محور . سقوط تو نوکرای جدایی طلبتو به چشم میبینیم
  • افشین تهران ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 24
    یکی دیگه ادعای ساخت ناو هواپیما بر رو داره انوقت ایران پر ادعا؟!!حالت خوبه عزیز جان؟سلاح باید کاربرد داشته باشه کم هزینه هم باشه از پایداری هم برخوردار باشه.ایران ناو هواپیمابر میخواد چکارکنه؟چرا کشورهای ابر قدرت بقول خودشون دیگه چند سالی هستکه نمیسازن؟
  • محمدرضا ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 26
    مگه ساخت ناو هواپیمابر به همین راحتیه؟؟؟؟در ضمن اینا رو آمریکا از خودش درمیاره تا قدرت ایران رو زیر سوال ببره ایران قدرت برتر منطقه هستش نه ترکیه ی تروریست پرور ترکیه خیلی قدرت داره کشور خودش رو اداره کنه تا هرروز یک بمب تو کشورش منفجر نشه 20 ساله داره با پ ک ک سر وکله میزنه
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 23
    الان که ناو دیگه با موشک که هیچ با بمبک هم میشه از دور زد این کار به نظرم ابلهانه اس
  • دکتر ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    34 2
    انتشار این نظرات از روی حسادت عقده و شکست از سوی مشرق نیوز واقعا تاسف باره..
  • نصیر ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    4 0
    کشوری که درامدش از صنعت گردشگری تنه به درامد نفت و گاز ایران می زنه و عملا بازار ایران رو هم داره در بخش لوازم خانگی پوشاک تجهیزات صنعتی و حتی کشاورزی داره می گیره مثل اکثر بازارهای خاورمیانه و حجم اقتصاد اون تولید ناخالص ملی و بودجه های اون عملا چند برابر ایران شده چرا نباید دنبال تبدیل شدن به یک قدرت بین المللی باشه!!!؟
  • دکتر ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    6 0
    اتفاقا ترکیه چون بزرگترین ایرلاین های جهان رو داره و نزدیک 70 میلیارد دلار درامد گردشگری داره باید در صنعت هوایی و دریایی خودکفا بشه برعکس ایران کاملا توجیه اقتصادی براش هست چون محصولاتش رو شرکت های داخلی خودش می خرن مثل ایران نیست که ایرلاین های ورشکسته حتی پول خرید هواپیمای دسته دوم رو هم نداشته باشن توجیه و مزیت اقتصادی شرط اصلی پیشرفت هست نه یک اقتصاد جنگی بر پایه افراط گرایی ایدئولوژیکی
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 2
    ی موقع آمریکاییها تو رو ندزدن
  • محمد از تهران ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    29 1
    سلام... یاشاسین ترکیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس