«لیائونینگ»، بزرگترین ناو هواپیمابر چین در اقدامی کم سابقه تمریناتی را در مجاورت منطقه حساس شبه جزیره کره که محل رویارویی و مناقشه کره شمالی با همسایه جنوبی و آمریکاست، انجام داده است.

به گزارش مشرق، این ناو پیشتر در برخی از آبهای منطقه از جمله دریای جنوبی چین دست به رزمایش و تمرین نظامی زده بود اما به ندرت در اطراف شبه جزیره کره به دلیل حساسیت ویژه آن، حضور یافته است.

از گزارش امروز روزنامه «ارتش چین» چنین بر می آید که ناو هواپیمابر «لیائونینگ» که بزرگترین و یگانه ناو چین از این نوع محسوب می شود، در شرایطی که حامل جنگنده های چینی «جی ـ 15» بوده، در منطقه یاد شده دست به انجام عملیات تمرینی زده است.

محلی که تمرینات در آن انجام شده، تنگه «بو های» است که در مجاورت شبه جزیره کره قرار دارد اما روزنامه ارتش چین زمان دقیق این برنامه نظامی را اعلام نکرده است.

چینی ها چند دهه قبل این ناوهواپیمابر را که در واقع لاشه ای بیش نبود، از کشور اوکراین خریداری کردند و پس از بازسازی و مدرن کردن آن رسما در سال 2012 میلادی ماموریت هایی را با آن در اقیانوس آرام و دریای جنوبی انجام دادند.

خبرگزاری یونهاپ از کره امروز - جمعه - گزارش کرده است که با بالا گرفتن اختلافات ارضی در دو منطقه دریای شرقی و دریای جنوبی، چین به شدت در حال افزایش توان نیروی دریایی خود و به خدمت گرفتن تجهیزات مدرن تر است.

چین با ژاپن در خصوص تملک بر جزایر دریای شرقی اختلاف دارد و خود را مدعی مالکیت بر 90 درصد از دریای جنوبی می داند که مورد اختلاف کشورهای همسایه نظیر فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی است.

این چندمین بار در روزهای اخیر است که اخباری مربوط به تمرینات نیروی دریایی چین منتشر می شود. این کشور اعلام کرده بود در ماه جاری میلادی در آبهای منطقه از جمله دریاهای شرقی و جنوبی رزمایش هایی برگزار خواهد کرد.

هفته گذشته اعلام شد که نیروی دریایی چین در منطقه دریای جنوبی در حال برگزاری تمریناتی هستند. این منطقه به مرکز مناقشه میان چین و آمریکا در ماه های گذشته تبدیل شده است.

مالکیت چین بر دریای جنوبی بویژه از طرف فیلیپین قابل قبول نیست و این کشور این موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده اما چین تاکید کرده است هیچ طرف ثالثی حق رسیدگی به این موضوع را ندارد و مانیل می تواند مستقیما با پکن مشکلاتش را مطرح کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    چین هم مثه اینکه دنبال قاتل بروسلی میگردها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس