شهید چمران مرد قول نبود، مرد عمل بود و یکی از نیازهای جامعه امروزی ما مردان بی‌ادعا و اهل عمل همچون اوست.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید چمران ساوه‌ای و روز بزرگداشت شهرستان ساوه اظهار کرد: شهید چمران همه مسیر حیات خود را طی کرد تا به شهادت برسد و به فیض عظیم نیز دست یافت.

وی با ارائه تعریفی از جامع اضداد بودن شهید چمران گفت: جامع اضداد بودن یعنی اینکه مرد مجاهد در راه خدا و از شاگردان خاص مکتب حضرت علی(ع) باشی و حضرت علی(ع) خود مصداق جامع اضداد بود. اینکه می‌گوئیم حضرت علی(ع) جامع اضداد بود یعنی اینکه آن بزرگوار هم در جبهه جنگ به تبلیغ اسلام می‌پرداخت و از نهج‌البلاغه سخن می‌گفت و هم در مقابل دشمن می‌جنگید و از آن طرف در مقابل اشک چشم یتیم خاضع بود.جامع اضداد بودن حضرت علی(ع) یعنی اینکه هم در بازار کوفه و آن زمانی که خلیفه بود به کار مردم رسیدگی می‌کرد و هم در مسجد به امر قضاوت اهتمام داشت که مصداق کامل جامع اضداد بودن است.

وی با اشاره به خدمات شهید چمران در لبنان به ویژه پایه‌گذاری حزب‌الله لبنان گفت:علاوه بر این ویژگی‌ها، شهید چمران سیاستمداری جامع بود و تحلیل‌های سیاسی وی موجب شده بود که بسیاری از سیاستمداران اشتیاق مناظره با وی را داشته باشند. البته او یک هنرمند لطیف طبع نیز بود و آثار هنری‌اش در رشته‌های خطاطی، عکاسی و نقاشی و سایر حوزه‌ها از لحاظ تکنیک و محتوا بی‌نظیر بود.

چمران در خصوص مجاهدت‌های شهید چمران نیز گفت: او در بدو ورود به لبنان به خطرناک‌ترین مناطق جنوب لبنان رفت و در بین محروم‌ترین مردم منطقه اقامت یافت و زیر گلوله‌باران رژیم اسرائیل مقاومت ‌کرد. شهید چمران وقتی مقر خود را در لبنان بنا نهاد اقدام به تربیت رزمندگان علیه اسرائیل کرد و امروز حزب‌الله لبنان افتخار دارند که شاگردان و تربیت‌شوندگان شهید چمران هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهید چمران مطمئن بود که راه نجاتی جز راه حسین(ع) نیست، افزود: او معتقد بود روحیه جنگیدن و مقاومت در برابر ظلم نشات گرفته از راه حسین(ع) است.انقلاب اسلامی ایران نیز با تبعیت از راه امام حسین(ع) به پیروزی رسید و در واقع انقلاب ما از محرم و عاشورا شروع شد. تظاهرات ملت ایران در روزهای نخستین شکل‌گیری انقلاب در ماه محرم رخ داد. امروز نیز با تبعیت از راه امام حسین(ع) این انقلاب در برابر زیاده‌خواهی‌های مستبدان ایستادگی کرده و ملت ایران با درس گرفتن از عاشورا ندای هیهات من‌الذله را سر می‌دهد.

حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی امام جمعه ساوه نیز در این مراسم گفت: شهید چمران مرد قول نبود، مرد عمل بود و یکی از نیازهای جامعه امروزی ما مردان بی‌ادعا و اهل عمل همچون اوست. ‌شهید چمران از برجسته‌ترین شهدای تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی تکریم شهیدان را تکریم ارزش‌های اسلامی و انقلاب دانست و افزود: برگزاری مجلسی به یاد شهدا تجدید پیمان با راه آنان است.

به گفته وی، علاج جامعه امروز ما تحقق تفکر شهید چمران است که امیدواریم با شاخت بیشتر از آن شهید تفکر وی را در جامعه نهادینه کنیم.

در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از تنی چند از خانواده‌های شهیدان روستای چمران، زادگاه پدری شهید چمران تجلیل شد.

محمد بهاروند فرماندار ساوه نیز گفت: توصیف ارزش‌های والای شهید چمران از عهده ما خارج است چرا که زندگی آن شهید به تاسی از زندگی اهل بیت(ع) شکل گرفته بود. ویژگی‌ها و فضائل اخلاقی عالی شهید چمران زبانزد عام و خاص بود چرا که ویژگی‌های اخلاقی وی نیز تاثیر گرفته از سیره ائمه طاهرین و حضرت علی(ع) بود.شهید چمران عارف اهل دل و مجاهد فی‌سبیل‌الله  و اهل رزم در جبهه‌های حق علیه باطل  و رشادت‌های وی چه در داخل و چه در خارج کشور بی‌نظیر بود. شهید چمران از حیث علمی نفر برتر دانشگاه تهران و دانشجوی ممتاز و شاگرد اول در اروپا و آمریکا بود که تحصیلات عالیه وی نیز زبانزد عام و خاص است.

وی با تاکید بر اینکه شهید چمران یک چهره بین‌المللی بود، افزود: وی بیشترین نقش را در برابر مقابله با ظلم و جور داشت به طوری که با تاسیس جنبش امل در لبنان و در ادامه شرکت در دفاع مقدس و آزادسازی پاوه و نیز سوسنگرد و بستان و دهلاویه نقش عمده‌ای در احیای اسلام و پاسداری از آن در منطقه داشت. شهید چمران الگویی برای همه مردم و مسئولان در همه ابعاد شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و معرفتی است و ما به وجود چنین شهیدی افتخار می‌کنیم و شهرستان ساوه مفتخر به پرورش و تربیت چنین شخصیت‌هایی است.نام شهید چمران در تاریخ خواهد ماند چرا که وی الگویی بی‌نظیر برای ملل آزادیخواه جهان است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس