کد خبر 591626
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

خانه طراحان انقلاب اسلامی پوستر مصطفی چمران را به تصویر کشید.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، 31 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید است. خانه طراحان انقلاب اسلامی ایران به همین مناسبت پوستری برای بزرگداشت این شهید والا مقام منتشرکرد.

مصطفی چمران یکی از افراد پرتلاشی است که جهان را به تحسین وا داشت. وی مدرک دکتری در فیزیک پلاسما خود را در امریکا گرفت. در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد.  

پوستر/ «چمران»؛ رها از معادله‌ها
پس از آن چمران به مصر رفت تا آموزشهای نظامی را فراگیرد. حضور در لبنان و راه اندازی جنبش امل به همراه موسی صدر گام بعدی زندگی چمران محسوب می‌شود.

پس از پیروزی انقلاب 1357 ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در 31 خرداد ماه 1360 در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش شهید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس