کد خبر 590112
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹

روزنامه واشنگتن پست از افشای روش‌های غیرانسانی و وحشیانه شکنجه در اسناد سازمان سیا که اخیرا از حالت محرمانه خارج شده‌اند، خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی نوشته است: سازمان سیا روز سه شنبه دهها سند محرمانه را منتشر کرد که در آنها جزئیات جدیدی درباره نحوه رفتار نگران کننده ماموران این سازمان با افراد مظنون به دست داشتن در اقدامات تروریستی پس از حادثه 11 سپتامبر توضیح داده شده بود.

به عنوان مثال در یکی از مواردی که در سال 2002 در افغانستان روی داده است مظنون پس از آنکه در هوای بسیار سرد با بدن خیس به زمین زنجیر شد، جان خود را از دست داد.

این پرونده ها شامل شرح مورد به مورد اقدامات ماموران سیا در زندان های مخفی این سازمان، پیام های افسران ارشد به مراکز سیا که درباره نحوه برخورد با زندانیان ابراز نگرانی شدید کرده بودند و یادداشت‌های محرمانه‌ای می شود که به نقش پزشکان و روانشناسان در نظارت بر رفتارهایی پرداخته است که بعدها به عنوان شکنجه محکوم شدند.

اما این مجموعه همچنین شامل اسنادی است که مقامات ارشد سیا در دفاع از برنامه بازجویی ها تنظیم کرده اند. در یکی از این دفاعیه ها تاکید شده استفاده از روش های وحشیانه بازجویی جان هزاران نفر از مردم غیرنظامی را نجات داده است.

50 مورد از اسنادی که روز سه شنبه منتشر شدند از گزارش های ارسال شده برای کمیته جاسوسی سنا استخراج شده‌اند. سیا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد این پرونده ها را در پاسخ به درخواستی مبتنی بر قانون آزادی اطلاعات منتشر کرده است.

یکی از نگران کننده ترین پرونده های افشا شده به جزئیات تحقیقات داخلی درباره بازجویی و مرگ گل رحمان، یکی از شبه نظامیان مظنون به داشتن رابطه با القاعده مربوط می شود. وی پس از آن که تمام شب در یک سلول بسیار سرد در زندانی در افغانستان که به گودال نمک مشهور است، به سر برد، جان خود را از دست داد.

این گزارش همچنین به سردرگمی درباره این موضوع پرداخته که چه کسی مسئول مراقبت پزشکی از زندانیان گودال نمک بوده است. در اسناد دیگر به موضوعاتی پرداخته شده است که کارکنان سیا درباره چگونگی برخورد با بازداشت شدگان مطرح کرده‌اند و اینکه آیا اصلا این افراد باید بازداشت می شده اند یا نه.

سازمان سیا پیش از این از بازداشت اشتباه خالد المصری، شهروند آلمانی که نیروهای پلیس وی را در مقدونیه ربوده و به این سازمان تحویل داده بودند، خبر داده بود. نیروهای سیا او را به گودال نمک منتقل کرده بودند و بازجویان خیلی سریع در آنجا به این نتیجه رسیده بودند که وی تروریست نیست و با القاعده ارتباطی ندارد. اما رهایی وی از زندان چندین ماه طول کشید. موارد این چنینی در اسناد منتشر شده بسیار زیاد است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس