چند تن از کارشناسان اسپانیایی روز دوشنبه در کنفرانسی پیرامون «اسلام هراسی و رسانه های مطبوعاتی» که در دانشکده روزنامه نگاری مادرید برگزار شد، تصریح کردند، دولت ها و رسانه ها از اسلام هراسی برای منافع و توجیه اقدامات خود استفاده می‌ کنند.

به گزارش مشرق، در نخستین روز این کنفرانس دو روزه که از سوی سازمان غیر دولتی «مسلمانان برای صلح» هماهنگی شده است، «نجیب ابو وردا» استاد روابط بین المللی دانشگاه «کومپلوتنسه» مادرید گفت: تاثیر بسیار مهمی‌ میان مطبوعات و سیاست وجود دارد تا جایی‌ که این دو برخی‌ مواقع هم نظر می‌شوند و در رابطه با اسلام هراسی، این دو بر هم تاثیر داشته و هم عقیده هستند.

وی افزود: سیاستمداران توسط مطبوعات یک ایده خاصی‌ را به عموم مردم ارائه می‌ دهند تا برخی‌ از اقدامات سیاسی و نظامی خود را توجیه کنند که مثال آن حمله به افغانستان و عراق بود.
وی تصریح کرد: با فرو پاشی شوروی، یک خلاء در غرب به وجود آمد که این خلاء باید به گونه ای پر می‌ شد و آنجا بود که مساله اسلام هراسی به وجود آمد تا این خلاء بر طرف شود.

ابو وردا خاطر نشان کرد: غرب به دنبال این است که چه تهدیدهایی‌ در اطراف او قرار دارد و چه اهداف یا افق هایی‌ می‌تواند برای خود ایجاد کند و از آن در چارچوب جنگ، نفع ببرد زیرا با آماری که از منابع مختلف در مورد بازار اسلحه به دست می‌ آید می‌ بینیم که آمریکا ، با 42 درصد فروش اسلحه ، بیشترین سهم بازار بزرگ فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته او، پس از آمریکا ، مجموع کشورهای اروپایی بزرگترین فروشنده سلاح هستند.

استاد دانشگاه مادرید تصریح کرد: برای این کار ، نیاز به جنگ است و اگر جنگی وجود نداشته باشد باید به ترویج آن پرداخت و شاید این پدیده اسلام هراسی، ربطی‌ به آن داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون کسی‌ از تهدید کمونیسم صحبت نمی‌ کند بلکه موضوعی که در حال حاضر بر سر زبان همه است، مساله اسلامگرایی است . همه اینها پس از حملات 11سپتامبر به وجود آمدند و فقط آمریکا است که تمامی اطلاعات در مورد اینکه عاملان واقعی‌ آن چه کسانی‌ هستند را در دست دارد.

ابو وردا گفت: غرب پس از این حملات ، افکار عمومی‌ را طوری تغییر داد که باید به افغانستان و عراق حمله شود و با این بهانه به این کشورها حمله کردند درحالی که در بین عاملان حملات 11 سپتامبر یک تن هم افغان نبود بلکه تابیعت مصری یا سعودی داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده داعش اشاره کرد وگفت: به اشتباه ، این گروه تروریستی را دولت اسلامی می‌ نامند در حالی‌ که نه دولت است و نه اسلامی.

وی با بیان اینکه که نمی‌ داند چرا قدرتمند ترین ارتش جهان نمی‌ تواند این گروه را شکست دهد اظهار داشت: شاید دلیل آن این است که خود غرب این گروه را به طور مصنوعی ایجاد کرده است.
ابو وردا به نقل از چند تن از محققان و کارشناسان خاطرنشان ساخت که در پشت ایجاد داعش، سازمان های اطلاعاتی‌ عربستان سعودی ، ترکیه ، قطر ، رژیم صهیونیستی ، انگلیس ، فرانسه و آمریکا قرار دارند.

این استاد دانشگاه در ادامه به یک سری تحقیقاتی‌ که دانشگاه در مورد اسلام هراسی در پنج روزنامه اسپانیایی «ال پاییس»، «ال موندو» ، «آ ب ث»، «لا وانگواردیا» و«ال پوبلیکو» در طول 10 سال انجام داده پرداخت و گفت که یک خط اسلام هراسی در مطبوعات اسپانیا وجود دارد که رو به رشد است و به ترویج آن می‌ پردازند.

وی تصریح کرد: تاثیر سیاست بر رسانه های مطبوعاتی را هنگامی می‌ بینیم که به طور مثال وزیر کشور اسپانیا می‌ گوید «ما چند جهادگرا را دستگیر کردیم» و در این رابطه نمی‌ گوید «ما چند تروریسم را دستگیر کردیم». کلمه جهاد با آنچه که سیاستمداران و مطبوعات می‌ گویند فرق دارد و این باعث می‌ شود که افکار عمومی‌ اسلام را با تروریسم ربط دهد.

ابو وردا افزود: وقتی‌ که سیاستمداران و رسانه ها به طور اشتباه کلمه جهاد و جهادگرایی را بیان می‌ کنند، یک نوع تشویقی برای تروریست ها است زیرا این فرد شکست و فریب خورده که به تروریست ها می‌ پیوندد و مرتکب حملات تروریستی می‌ شود می‌ گوید که در حال جهاد علیه غرب است در حالی‌ که جهاد به معنی‌ کشتار نیست بلکه انجام اعمال مثبت و درست برای جامعه است.

«ریاض تاتاری» رئیس کمیسیون اسلامی اسپانیا دیگر سخنران کنفرانس نیز گفت: مساله اسلام و اسلام هراسی در اسپانیا به یک «جنگ کلمات» تبدیل شده است . حدود سه یا چهار دهه قبل، مسلمانان در اسپانیا افرادی «بی‌ سواد ، بی‌ فرهنگ و عقب افتاده» قلمداد می‌ شدند اما با گذشت زمان ، این کشور پی برد که در پشت این افراد، یک فرهنگ و یک تمدن نهفته است.

به گفته وی، هرچند که گذشت زمان ، عقیده ها را تغییر داد اما با نبود آنها ، کلمات و عبارت های جدیدی نظیر اصول گرایی و افراط گرایی و به تازگی اسلامگرایی به وجود آمدند در حالی‌ که اسلام به معنی‌ صلح است.

تاتاری تصریح کرد: در خصوص واقعیت مسلمانان در اسپانیا باید گفت که بسیاری از مردم از طریق رسانه های مطبوعاتی، عقیده و تصورات اشتباهی در مورد مسلمانان دارند.

رئیس کمیسیون اسلامی گفت: جامعه مسلمان از سه دهه پیش نه تنها در زمینه تجارت بلکه همچنین در زمینه علمی‌ و روابط بین المللی ، نقش بسزایی بین جهان عرب و اسپانیا دارد.

مسلمانان با بقیه اسپانیایی ها همزیستی‌ دارند و در ساخت کشور کمک می‌ کنند.

وی یادآور شد که قبل از امضای توافق همکاری میان دولت اسپانیا با کمیسیون اسلامی در سال 1992 ، شمار مسلمانان به 200 هزار تن نمی‌ رسید در حالی‌ که اکنون نزدیک به یک میلیون و 900 هزار مسلمان در اسپانیا زندگی‌ می‌ کنند و چندین نسل از مسلمانان کارت شناسایی اسپانیایی دارند و کشور دیگری جز اسپانیا را به عنوان ملیت خود نمی‌ شناسند.

تاتاری ابراز تاسف کرد که در اسپانیا ، فقط داشتن یک نام مسلمان باعث می‌ شود که به افراد یک ملیت دیگری داده شود و آنها را اسپانیایی ندانند و این موضوعی است که باید از آن پیش گیری کرد.

به عقیده رئیس کمیسیون اسلامی، لازم است که به ترویج طرح هایی‌ بپردازیم که به مردم برای شناخت زندگی‌ و آداب و رسوم مسلمانان در اسپانیا و بدون هیچگونه پیچیدگی‌ کمک کند .
«روبرتو مونتویا» روزنامه نگار و کارشناس در زمینه سیاست بین الملل نیز گفت :ما هر روز در مورد پدیده اسلام و اسلام هراسی مطالبی‌ می بینیم و متوجه می‌ شویم که هر چیزی که بوی اسلام بدهد از سوی مردم به عنوان تروریسم قلمداد می‌ شود به طوری که یک بدنامی در جامعه ایجاد شده و ما باید این امر را ریشه کن کنیم. از میان بردن این مسئله هنگامی صورت می‌ گیرد که نهادها و مطبوعات به آموزش مردم بپردازند.

وی تصریح کرد :ریشه کن کردن این تصورات غلط بسیار سخت است زیرا مطبوعات و نهادهای دولتی به آنها نیاز دارند تا اقدامات خود را توجیه کنند. یکی‌ از آشکارترین مثال آن، سیاست «جورج بوش» بود که از یک طرف می‌ گفت، نباید همه مسلمانان را در یک گروه گذاشت و آنها را تروریسم نامید اما از طرفی‌ دیگر ، قوانینی‌ را تصویب کرد و سیاست هایی‌ را اعمال نمود که بر خلاف گفته هایش بودند که نظیر آن را در شکنجه زندانیان دیدیم.

این روزنامه نگار ادامه داد: البته استثناهایی‌ در میان مسلمانان وجود دارد که آنها کشورهای عرب نفت خیز منطقه خلیج فارس و پادشاهی های مسلمان هستند که هرچند برخی کشورهای مسلمان رژیمی‌ استبدادی دارند و به سرکوب و کشتار ملت خود می‌ پردازند ، برای غرب هیچ مشکلی‌ نیستند و با آنها روابط تجاری، سرمایه گذاری، بانکی و بین المللی دارند.

این کارشناس گفت: برای غرب مهم نیست که این پادشاهی های عرب حوزه خلیج فارس به سرکوب و کشتار اقلیت شیعه در یمن بپردازند و این اقدامات را با حملات تروریستی که در مناطق دیگر جهان رخ می‌ دهد، پنهان می‌ کنند.

وی خاطرنشان ساخت: آمریکا و اروپا در طول چند دهه با رژیم های استبدادی عرب خاورمیانه و آفریقا روابط برقرار کرده اند در حالی‌ که این کشورها به سرکوب ملت خود ادامه می دهند. غرب، القاعده و داعش را به وجود آورد و همراه با کشورهای استبداد عربی، آنها را برای منافع خود تامین مالی‌ می کنند.

مونتویا تصریح کرد: اکنون می‌ بینیم که آوارگانی که از جنگ عراق و سوریه فرار کرده و به اروپا می‌ آیند، در مرزهای اروپا با مشکل رو به رو هستند و اروپایی که باعث این جنگ ها شده اند، آنها را در پشت حصارهای مرزی خود تنها گذاشته و باز می‌ گردانند و آنهایی را که می‌ پذیرند، اموالشان را با این استدلال که دولت باید هزینه نگهداری آنها را از جایی‌ تامین کند، مصادره می‌ کنند.

به گفته وی، این سیاست ها باعث شده که گروه های فوق افراطی نژاد پرست بال و پر گیرند و اسلام هراسی را به اوج برسانند.

«خسوس مارانیا» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی دیگر سخنران کنفرانس نیز در این باره گفت: پنج اصول روزنامه نگاری وجود دارد که باید از آنها برای جلوگیری از اسلام هراسی استفاده کرد .
به گفته وی نخستین اصل این است که لازم نیست که به گروه قومی که عوامل یا بازیگران یک خبر به آن تعلق دارند ، اشاره شود .به عبارتی دیگر ، نباید گفت که این شخص عرب است یا مسلمان است یا دین خاصی‌ دارد.

مارانیا تصریح کرد: دومین مورد این است که اگر درک می‌ کنیم که گروه هایی از شهروندان خارجی‌ همانند اکثریت اسپانیایی ها ناهمگن هستند نباید در این دام بیافتیم که با ساده سازی اطلاعات، همه را در یک گروه قرار دهیم.

به گفته این روزنامه نگار، اطلاعات بیش از حد منفی‌ در مورد یک گروه اجتماعی که با جانبداری تشدید می یابد، می‌ تواند باعث یک درگیری و تغییر موضوع شود .یعنی‌ ما باید به دنبال اطلاعات مثبت در مورد این اقلیت ها باشیم زیرا این تنها راه ایجاد توازن است.

وی در مورد چهارمین اصل گفت: مطبوعات باید به افراد متعلق به این اقلیت ها حق حرف زدن بدهند و روزنامه نگاران باید روایت هر دو طرف را بنویسند.

به عقیده مارانیا در آخرین اصل، نیاز است که یک عقیده یا دفاع مطبوعاتی وجود داشته باشد و برای آن باید به تقویت اطلاعات مثبت برای غنی سازی فرهنگی‌ پرداخت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس