کد خبر 589632
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱

کاهش مصرف پروتئین در رژیم غذائی موجب کاهش فشار داخل کلومرولی در بیماران کلیوی به خصوص مبتلایان به بیماری کلیوی در اثر دیابت شده و موجب پیشگیری یا کاهش سیر پیشرونده بیماری کلیه می گردد.

به گزارش مشرق، دکتر بهزاد عین اللهی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و رییس دومین کنگره بین المللی نفرولوژی واورولوژی در یادداشتی با عنوان " هفت توصیه برای کاهش بیماریهای کلیه" نوشت:

برای کاهش بیماریهای کلیه به انجام اقدامات زیر تاکید می شود:

 1) مصرف زیاد آب یعنی شش تا هشت لیوان در روز در تمام افراد به غیر از افرادی که در ریسک آورلود مایع مانند مبتلایان به نارسائی قلب هستد توصیه می شود در مطالعاتی که در چند سال اخیر انجام شده متوجه شده اند که مصرف زیاد آب و افزایش حجم ادرار به علت مهار کردن ترشح هورمون وازوپرسین اثرات محافظتی روی قلب و کلیه دارند که تاکیدی بر مصرف مایعات به خصوص آب در جلوگیری از بیماریهای کلیه می باشد،

2) قطع سیگار بسیار موثر می باشد سیگار باعث کاهش جریان خون در کلیه ها شده و در نتیجه موجب تسریع در ایجاد نارسائی کلیه می گردد.

 3) محدودیت در مصرف بی رویه مسکنها نظیر ایبوپروفن نیز بسیار مهم می باشد زیرا مصرف بی رویه مسکنها در تمام جهان شایع بوده و موجب تعداد قابل توجهی  بیماریهای کلیه مزمن می گردد.
 4) انجام آزمایشات دوره ای لازم برای اندازه گیری عملکرد کلیه در افراد در ریسک بالا نظیر بیماران دیابتی، فشار خون بالا، وجود سابقه نارسائی کلیه در اقوام درجه یک. نارسایی مزمن کلیه قابل توقف و آهسته شدن است پس باید مردم حتماً اگر فاکتورهای خطر را دارند تحت معاینه و آزمایش غربالگری قرار گیرند.
 5) کاهش مصرف نمک در رژیم غذائی در جلوگیری از بیماریهای کلیه و یا تشدید و تسریع آنها بسیار مهم است.

 6) کاهش مصرف پروتئین در رژیم غذائی موجب کاهش فشار داخل کلومرولی در بیماران کلیوی به خصوص مبتلایان به بیماری کلیوی در اثر دیابت شده و موجب پیشگیری یا کاهش سیر پیشرونده بیماری کلیه می گردد.

 7) اضافه وزن و چاقی بسیاری از اندام‌ها و دستگاه‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و متأسفانه کلیه هم از مضرات آن بی‌نصیب نمی‌ماند. کمترین اثری که چاقی بر کلیه می‌گذارد این است که سبب افزایش فشار خون می‌شود و افزایش فشار خون نیز بر کلیه اثر می‌گذارد. حفظ وزن و پیشگیری از افزایش آن در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در مرداد ماه امسال مرکز تحقیقات نفرولوژی و اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اقدام به برگزاری کنگره بین المللی در مرکز همایش برج میلاد کرده که علاوه بر سخنرانان داخلی از محققین معروف خارجی نیز دعوت شده و امیدواریم با برگزاری این گونه همایش ها گامی در افزایش آگاهی ها در پیشگیری از  بیماریهای کلیوی برداشته شود.

هفت توصیه برای کاهش بیماری‌های کلیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس