کد خبر 601418
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفت: بحران چاقی در میان مردان ایرانی جدی و نگران کننده است.

بحران چاقی در مردان ایرانی جدی استبه گزارش مشرق، محمد باقر لاریجانی در همایش بین المللی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر که صبح امروز برگزار شد، گفت: وضعیت بیماریهای غیر واگیر در سراسردنیا به گونه ای است که مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها رواج یافته است.
 
وی افزود: 38 میلیون نفر در دنیا در اثر بیماریهای غیر واگیر جان خود را از دست داده و این آمار در ایران نیز قابل توجه است.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه کشورهای دارای مشکلات اقتصادی از نظر کنترل بیماریهای غیر واگیر شرایط چندان مناسبی ندارند، اظهار کرد: کشورهایی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند در بحث کنترل بیماریهای غیر واگیر نیز چندان موفق عمل نکرده اند.
 
لاریجانی ادامه داد: کنترل بیماریهای غیر واگیر برای کشورها هزینه های بسیاری را در پی دارد و زمانی که یک فرد به این بیماریها مبتلا می‌شود نیز وضعیت معیشتی او و خانواده اش به سمت فقر گرایش پیدا می کند.
 
وی با ارائه آماری از آنالیز وضعیت بیماریهای غیر واگیر در ایران اذعان کرد: بررسی های جدیدی طی سه سال اخیر در رابطه با میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر در کشور انجام شده و اکنون اطلاعات کاملی از وضعیت انواع بیماریها و همچنین علت مرگ افراد در دسترس است.
 
نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر در خصوص سن امید به زندگی در ایران تصریح کرد: هم اکنون سن امید به زندگی در مردان 74سال و در زنان 79 سال است و این آمار در برخی از شهرهای کشور متفاوت گزارش می شود.
 
لاریجانی افزود: در استانی مانند مازندران سن امید به زندگی بالاتر بوده اما در شهرهای جنوبی کشور این سن کمتر گزارش می شود.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی می تواند سبب کنترل مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر در کشور شود خاطر نشان کرد: می توانیم با برنامه ریزی آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر را تغییر داده و خوشبختانه طی سالهای اخیر دراین خصوص اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی بیماریهای ناشی از مصرف الکل را یکی از دلایل اصلی مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر در سراسر دنیا دانست و گفت: بیماریهای ناشی از مصرف الکل در سراسر دنیا سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده ، این در حالی است که در ایران این آمار چندان بالا نیست.
 
نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر از افزایش میزان مرگ و میرهای ناشی از دیابت در ایران خبر داد و بیان کرد: در شرایطی که آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری دیابت در ایران در مقایسه با سراسر جهان چندان بالا نیست؛ اما باید نسبت به موضوع افزایش بیماری دیابت در میان مردم ایران و مرگ و میرهای ناشی از آن هشدار داده شود.
 
لاریجانی نقش تغذیه در بیماریهای غیر واگیر را غیر قابل انکار دانست و اظهار کرد: در شرایطی که تغذیه تاثیر قابل توجهی دربیماریهای غیر واگیر دارد می توانیم با تغییراتی محدود در نوع مصرف مردم تا حدودی میزان مرگ و میرها را در کشور کاهش دهیم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی با ارائه هشداری نسبت به رواج چاقی در میان مردم ایران خاطر نشان کرد: درحال حاضر 17 درصد مردان ایران چاق هستند و متاسفانه جمعیت ایران به سرعت رو به چاقی می رود.
 
لاریجانی ادامه داد: چاقی زیاد سبب بالا رفتن کلسترول افراد شده و این موضوع می تواند مقدمات مرگ آنها را فراهم کند.
 
نائب ریئس کمیته ملی و پیشگیری بیماریهای غیر واگیر با اشاره به تصویب سند بیماریهای غیرواگیر در کشور خاطر نشان کرد: خوشبختانه این سند در شورای عالی سلامت کشور به تصویب رسید و پس از آن این موضوع به اطلاع مقام معظم رهبری نیز رسیده است.
 
وی از همکاری دانشگاه های سراسر کشور با وزارت بهداشت به منظور پیاده سازی اهداف سند بیماریهای غیر واگیر خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه های سراسر کشور از سال گذشته فعالیت خود در رابطه با پیاده سازی اهداف سند بیماریهای غیر واگیر را آغاز کرده و دراین خصوص اقدامات اساسی در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس