کد خبر 586759
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

هوای گرم، نوشیدنی می طلبد، ولی نوشیدنی های گازدار و یا آبمیوه های دارای شکر زیادی هستند و لحظه ای لذت بخش است و بلافاصله تشنه می کند.

به گزارش مشرق، تهیه شربت عرقیات آسان است. یك‌دوم پارچ را از عرقیات گیاهی پر كرده و بقیه را آب و مقدار کمی شكر اضافه كنید. عرقیات گیاهی علاوه بر آنكه می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بكاهد می‌تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد. در روزهای  تابستان این شربت‌های گیاهی را در كنار اعضای خانواده خود تهیه كرده و تابستانی خنك و سالم را با عرقیات گیاهی تجربه كنید.
 
شربت سکنجبین

زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند. اگر سکنجبین (از سرکه و نعنا به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی ‌گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.
 
شربت نعنا

هم نعنا و هم قرص نعنا خواص خنک کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می‌تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می‌شود را از بین ببرد. علاوه بر اینها، نعنا به گوارش و التهاب نیز کمک می‌کند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است. افرادی كه در فصل تابستان به دلیل گرمی‌هوا دائم در حال نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها و مصرف میوه‌های مختلف تابستانی به‌ویژه هندوانه هستند بهتر است در طول روز یك بار شربت نعنا كه ضد‌نفخ و درد معده است بنوشند. برای تهیه این شربت می‌توانید مقداری عرق نعنا و اندكی سكنجبین را در نصف لیوان آب بریزید و به‌صورت روزانه میل كنید.
 
شربت آبلیمو

آب‌لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد! زیرا آب‌لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب آن می‌شود، بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از استفاده، آب‌لیمو را رقیق کنید. جالب است بدانید که شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های دریایی، بسیار مناسب است. شربت آب‌لیمو زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. آب‌لیمو خواص متعدد دیگری هم دارد که عبارتند از ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضدتب و ضد کمبود ویتامین C.
 
شربت خاکشیر

نوشیدن شربت خاكشیر كه با مقداری گلاب و شكر طعم‌دار شده باشد تاثیر زیادی در كاهش حرارت بدن، تسكین سردرد، بی‌حالی و سرگیجه ناشی از گرما دارد. این شربت علاوه بر این مقوی معده و‌ هاضمه بوده و در رفع التهاب‌های كلیه و مجاری آن بسیار موثر است، البته باید توجه داشت برای جلوگیری از اسهال، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود. در غیر این صورت ملین و اسهال‌آور است.
 
شربت تخم شربتی

تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضد گرمازدگی و ضد عطش است و می‌توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسانی دارند. در ضمن، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت  مسهل و ملین داشته و مصرف آنها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می‌شود، مناسب‌تر است.
 
عرق بیدمشک پر طرفدارترین نوشیدنی

گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود. این عرق تقویت کننده قلب و معده، خون ساز و ضد سردرد است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ata ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    عالی
  • ata ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    عالی
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    شربت سکنجبین از عسل واب ونعنا وسرکه درست میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس