کد خبر 589172
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

نوروز سال 1395، که با نام گذاری رهبر انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گرفت، در مناطق محروم کشور شاهد حضور گروههای جهادی از سراسر کشور جهت خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب بود. برگزاری اردوهای جهادی در طول سالیان گذشته همیشه با همت، ایثار و تلاش جهادگران همراه بوده است و برگزاری این اردوها مرهون تلاش شبانه روزی جهادگران است.

به گزارش مشرق، به لطف خدا و همت گروههای جهادی در نوروز 1395، بیش از11 هزار دانشجو در قالب 309 گروه جهادی از 26 استان کشور در اردوهای جهادی شرکت نمودند و به بیش از 63 هزار نفر در عرصه های عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، آموزشی و اقتصادی مقاومتی خدمات رسانی نمودند.

مشخصات کلی اردوها

در نوروز سال 95 بیش از 11 هزار جهادگر اعم از خواهر و برادر در قالب 309 گروه جهادی دانشجویی در اردوهای جهادی یک روزه، سه روزه، هفت روزه و ده روزه شرکت نموده اند. در جدول-1 تعداد نفرات شرکت کننده هریک از اردوها به تفکیک تشریح گردیده است.
 
  

اردو یک روزه

اردو سه روزه

اردو هفت روزه

اردو 10 روزه

مجموع

خواهر

130

124

868

2255

3,377

برادر

41

145

1541

6289

8,016

جمع نفرات

171

269

2409

8544

11,393

تعداد اردو

4

16

62

227

309


 
همچنین تعداد شرکت کنندگان بر حسب مدت برگزاری اردو در شکل زیر نمایش داده شده است.
 
 
شکل 1
 
 
در اردوهای جهادی نوروز ،3,377 نفر خواهر و 8,016 برادر شرکت داشتند که 30% از شرکت کنندگان را خواهران تشکیل می دادند، این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.  
 
 
شکل 2

26 استان کشور در نوروز 95 اردوی جهادی برگزار نمودند که استان کرمان، خوزستان و البرز به ترتیب با برگزاری 35، 30 و 27 اردوی جهادی بالاترین تعداد برگزاری اردو را دارند. در شکل-2 تعداد برگزاری اردو به تفکیک هر استان تشریح گردیده است.  
 
 
شکل 3
 
همچنین از حیث تعداد نفرات شرکت کننده در اردوها به ترتیب نواحی دانشجویی خوزستان، کرمان و ایلام و استان تهران در صدر قرار دارند در شکل-4 تعداد نفرات شرکت کننده در مسافرت های جهادی از هر استان نشان داده شده است.  
 

شکل 4

همچنین در شکل-5 نفرات شرکت کننده در هر استان به تفکیک جنیسیت نمایش داده شده.

  شکل 5
 
 
عرصه های فعالیتی

هریک از استانها و گروههای جهادی با توجه به ضرورت های موجود در مناطق و ظرفیت دانشگاه اعزام کننده، در عرصه‌های هفت‌گانه اردوهای جهادی به فعالیت پرداخته اند. عرصه های فرهنگی و عمرانی هریک با فعالیت 26 استان و اقتصاد مقاومتی با فعالیت 19 استان در صدر عرصه های فعالیتی قرار دارند.

 
شکل 6

همچنین پراکندگی فعالیت گروهها با توجه به تعداد پروژه های انجام شده در هر عرصه به شرح زیر می باشد.  
 

شکل 7
 
میزان مخاطبین گروهها در هر عرصه 

در طی فعالیت گروههای جهادی دانشجویی در سراسر کشور به بیش از 63هزار نفر از روستائیان خدمات مستقیم در عرصه های فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، اقتصادی مقاومتی و علمی آموزشی ارائه گردیده است که پراکندگی مخاطبین در هریک از عرصه ها در شکل زیر نشان داده شده است.
 
 
شکل 8

میزان هزینه گروهها در هر عرصه

در طی اردوهای نوروز 95، گروه‌های جهادی در مجموع 1.288 میلیارد تومان را از منابع مختلف جذب و در روستاها در عرصه های مختلف هزینه نموده اند. در این میان عرصه عمرانی و فرهنگی به ترتیب با جذب 89% و و 7% بودجه گروه‌ها در صدر سرفصل‌های هزینه‌کرد گروه‌ها قرار دارند. این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.
 

شکل 9
 
  

شکل 10

فعالیتهای عمرانی

گروههای جهادی دانشجویی 323 پروژه عمرانی را در نوروز 95 با صرف مبلغ 1.148 میلیون تومان انجام دادند. زیرساخت عمومی روستا (حمام، سرویس بهداشتی، گل کاری، تسطیح راه و...)، خانه مددجو و ساخت و بهسازی مدارس به ترتیب با 126 ، 55 و 51 پروزه از تعداد بالاتری برخوردار هستند.


 شکل 11

مبالغ صرف شده در بخش عمرانی

در بین پروژه های عمرانی، در موضوع ساخت و بهسازی مساجد با صرف بیش از 306 میلیون تومان بیشترین هزینه صورت گرفته است و پس از آن موضوعات زیرساخت عمومی روستا و مدرسه در رتبه های بعد قرار گرفته‌اند.
 

شکل 12
 
فعالیتهای بهداشت و درمان

در طی برگزاری اردوهای جهادی در نوروز95 ، بیش از 11هزار نفر خدمات پزشکی دریافت نمودند که بیشترین تعداد مخاطبین در بخش ویزیت پزشک عمومی خدمات دریافت نمودند، جزئیات تعداد خدمات ارائه شده در شکل زیر نشان داده شده است.
 

شکل 13

در رتبه بندی مبالغ صرف شده در بخش بهداشت و درمان، موضوع ارائه امکانات پزشکی هزینه بالاتری را به خود اختصاص داده است. جزئیات هزینه کرد در این عرصه در شکل زیر نمایش داده شده است.

 
شکل 14
 
فعالیتهای فرهنگی 

در طی فعالیت های فرهنگی انجام شده توسط گروههای جهادی بیش از 93 میلیون تومان هزینه شده و بیش از 344 هزار نفر در فعالیتهای فرهنگی گروهها شرکت نموده اند. در بین فعالیتهای صورت گرفته توسط گروههای جهادی در بخش فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری کلاسهای اعتقادی و کلاسهای کودک از تعداد بیشتری برخوردار هستند.
 
 
شکل 15

فعالیت های پژوهشی و اقتصاد مقاومتی

در طی اردوهای جهادی نوروز 95، در عرصه پژوهشی 4 پروژه توسط گروههای جهادی انجام شد همچنین بیش از 300 عنوان فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی اعم از برگزاری کلاس، بازدید، ارائه مشاوره، فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و راه اندازی بنگاه اقتصادی، انجام شده است.
 
ارزیابی مشارکت و همکاری نهادهای مسئول 

بر اساس نظر سنجی صورت گرفته از مسئولین سازندگی نواحی دانشجویی، میزان همکاری و مشارکت مسئولین منطقه و همچنین مشارکت و حمایت مجموعه های پشتیبان از اردوهای جهادی به شرح زیر می باشد.
 

شکل 16
 
 
منبع: روابط عمومی بسیج دانشجویی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس