دم دم سحری، آیین آبی بنوش، گلی گشو، عید تلخک و سینه زنی سنتی بوشهر از مهم‌ترین سنت‌های مردم استان بوشهر در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش مشرق، استان بوشهر با داشتن پیشینه تاریخی دینی، مذهبی و سنت‌های خاص از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است به‌گونه‌ای که مردم این استان اعتقاد خاصی نسبت به شهدا، سادات، اهل‌بیت(ع) و اصول دین دارند.

مردم استان بوشهر در ایام مهم مذهبی مانند ماه‌های محرم، صفر، رمضان و دیگر ماه‌های قمری سنت‌های ویژه گذشتگان را اجرا می‌کنند که از جذابیت خاصی برخوردار است.

یکی از سنت‌های مهم مردم این استان در ماه مبارک رمضان انس با قرآن کریم است که مردم به ویژه جوانان با شور و اشتیاق خاصی  در محافل و مجالس قرآنی شرکت می‌کنند که مراسم ترتیل خوانی از آن جمله است.

یکی از غذاهایی که در استان بوشهر در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار می‌دهند و بیشترین مصرف دارد زولبیا، بامیه، لگیمات و رنگینک است که معمولا در سفره افطاری بیشتر مردم یافت می‌شود.

کماچ، گرده، رنگینگ، زولبیا بامیه، آش زرد و حلوای انگشت پیچ از جمله غذاهای سنتی استان بوشهر است که در ایام رمضان در سفره‌های مردم این استان وجود دارد

"دم دم سحری" از برنامه‌های مهم مردم بوشهر برای بیدار شدن از خواب در سحرگاهان و اجرای مراسم مذهبی و دینی

بیدار شدن مردم روزه‌داران در هنگام سحر برای برگزاری آیین‌های سنتی از جمله راز و نیاز با خداوند، قرائت قرآن، ذکر و دعا از برنامه‌های مهم مردم این استان است.

در زمان سحر برخی از اهالی محل برای بیدار کردن مردم از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند که در ایام گذشته که وسیله‌های ارتباطی بسیار ضعیف بوده است برخی از اهل محل طبل‌هایی را آماده می‌کردند و خود یک ساعت قبل از اذان صبح در کوچه‌ها حرکت می‌کردند و شعری با عنوان "دم دم سحری" می‌خواندند و طبل می‌زدند.

این سنت قدیمی در زمانی که امکانات پیشرفته‌ای مثل ساعت زنگ‌دار، رادیو، تلویزیون نبوده که در سحرهای ماه مبارک رمضان، مردم با صدای آن بیدار شوند، اجرا می‌شده است.

افرادی که دم دم سحری اجرا می کرده‌اند، معمولا سه تا چهار نفر بوده‌اند و درحالی که یکی چراغ فانوسی به دست دارد ودیگری دمام را به دوش می کشد به صورت گروهی اشعاری در وصف ماه رمضان می‌خواندند.

"خداوندا تو ستاری / همه خوابند تو بیداری "به حق لا اله الاالله" / همه عالم نگهداری" یکی از معروف‌ترین اشعاری است که در این سنت بسیار دیرینه خوانده می‌شود.

 "آبی بنوش" "گلی گشو"  آیین مردم استان بوشهر در ماه مبارک رمضان

آیین شبانه "گلی گشو"، گره گشو" یا "گره ‌گشای" یکى دیگر از سنت‌هاى به جاى مانده گذشتگان استان بوشهر است که در نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبى (ع)  در میان اهالى مرسوم است.

آیین "آبی بنوش" یکی از سنت‌های رایج  ماه مبارک رمضان در استان بوشهر است که در آن مداحان قبل از اذان صبح با سردادن "آبى بنوش و لعنت حق بریزید کن"، "جانم فداى مرقد شاه شهید کن" نزدیک شدن اذان صبح را به روزه داران یادآورى مى‌کنند تا بتوانند با روحیه با نشاط در هنگام سحر به راز و نیاز و خوردن سحرى بپردازند.

سینه زنی و سنج دمام در ایام شهادت حضرت علی (ع) از برنامه‌های مهم مردم استان بوشهر است

اجرای تعزیه، راه اندازی دسته‌های سینه زنی و سنج دمام در ایام شهادت حضرت علی (ع) یکی دیگر از سنت‌هایی است که با شکوه هرچه تمام‌تر در استان بوشهر برگزار می‌شود.

این سنت که با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شود یکی از سنت‌های ارزنده مردم استان بوشهر در ماه مبارک رمضان، محرم  و صفر است که از جذابیت خاصی برخوردار است.

مردم استان بوشهر این رسوم را تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه می‌دهند و علاوه بر رسومات محلی رسومات ایرانی مانند سرکشی به خانواده مستمندان و کمک به نیازمندان نیز در این ماه پر خیر و برکت انجام می‌دهند.

عید تلخک از سنت‌های مهم مردم استان بوشهر در ماه مبارک رمضان است

یکی از بهترین رسومات مردم استان بوشهر که در روز عید سعید فطر انجام می‌شود دید و بازدید از خانواده‌هایی است که در طول سال عزادار شده و عزیزی را ازدست‌داده‌اند.

این رسوم را معمولاً در استان بوشهر به "عید تلخک" معروف است و مردم استان نیز بعد از خواندن نماز عید سعید فطر بر سر مزار رفته و برای ابراز همدردی با خانواده‌های داغ‌دیده به دیدن آن‌ها می‌روند و عید را به آن‌ها تبریک و برای آن‌ها آرزوی طول عمر می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس