ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و آبیاری جوانه‌های گل انسانیت در وجود بندگان خداوند است که در استان کردستان آداب و رسوم خاص خود را دارد.

به گزارش مشرق، نسیمی دل‌انگیز از جانب عرش عطر خوش عبودیت را در هوا می‌پراکند و لحظه‌های ناب فصل بهار عشق بازی با خداوند را برای بندگان رقم می‌زند فصلی که در آن نه خبری از شکوفایی گل‌های بهاری است نه گرمای تابستان، نه ریزش برگ‌های پاییزی و نه سوزش هوای سرد زمستان؛ بلکه فصلی است که خداوند درهای بخشش خود را به روی مومنان می‌گشاید و رحمت و مهربانی را به آنها هدیه می‌دهد.

چه لحظه‌هایی در این فصل عشق بازی با خداوند رقم می‌خورد آنگاه که بندگانش سر به سجده می‌آورند و سبحان‌الله می‌گویند، آن زمان که دعاگویان دستان پرتمنا و چشم‌های خیسشان را به آسمان جهت داده‌اند و تمنای مغفرت و رحمت الهی دارند.

چه ضیافتی برپا می‌شود در ماه رحمت الهی آن زمان که نوجوانان به سن تکلیف رسیده‌اند و دنیای بندگی خداوند را با راز و نیاز آغاز می‌کنند و جوانانی که دست از گناه می‌شویند و روانه مسجد و حسینیه‌ها می‌شوند، سالمندانی که دعای خیر را بدرقه فرزندانشان می‌کنند و فرزندانی که سلامتی و مغفرت را برای والدین‌شان خواهانند.

کردستانی‌ها نیز همچون سایر نقاط کشور به ضیافت ماه رمضان می‌روند و بسیاری از آنها براساس رسم دیرینه خود با گرفتن روزه در روزهای پایانی ماه شعبان‌المعظم به استقبال این ماه مبارک می‌روند.

عمو رمضان از پیرهای قدیمی‌ترین محله (قطارچیان) سنندج است که به قول خودش از 13 سالگی و قبل از رسیدن به سن تکلیف نماز و روزه را آغاز کرده است، وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس بیان کرد: از سال 1315 زمانیکه به سن 13 سالگی رسیدم خواندن نماز را آغاز کردم و دو ماه بعد روزه ماه رمضان را برای نخستین بار تجربه کردم.

وی بیان کرد: همیشه نخستین تجربه‌های شاد زندگی برای انسان‌ها خاطره‌انگیز است از تجربه نخستین روز رفتن به مکتب و کلاس قرآن تا اقامه نخستین نماز و گرفتن نخستین روزه با خانواده‌ام که اکنون جزو بهترین روزها و خاطرات زندگیم هستند.

عمو رمضان که اکنون با عصا راه می‌رود و صورت چروکیده و چشم‌هایی کم‌سو دارد به دلیل مصرف دارو چند سالی است که توان گرفتن روزه را ندارد اما تاکنون همه نمازهایش را سر وقت ادا کرده و فرزندان و نوه‌هایش را به خواندن نماز و گرفتن روزه همچنان دعوت و ترغیب می‌کند.

او می‌گوید درست نخستین سحری که همراه با والدینش برای گرفتن روزه از خواب بیدار شد را هنوز به یاد دارد، آن روز صدای دهل و سرنا از کوچه به گوش می‌رسید و روزه‌داران را برای خوردن سحری بیدار می‌کرد و در برخی مناطق روستایی نیز که خبری از صدای دهل و سرنا نبود چند نفر مامور می‌شدند تا با فریاد پاشیو(سحری) برروی پشت بام خانه‌ها مردم را از خواب بیدار کنند.

وی شیر، ماست، خرما و پنیر و انواع نان‌های محلی مانند کولیره، برساق، فتیره، کلانه و غیره را از غذاهای مخصوص سحری بیان کرد و گفت: امروزه نیز بسیاری از مردم از همین غذاها برای سحری تناول می‌کنند اما برخی نیز غذاهای دیگر مانند حلیم و آش را برای سحری ترجیح می‌دهند.

عمو رمضان اضافه کرد: افطاری روزه‌داران سنندجی نیز که در زبان کردی «به‌ربانگ» خوانده می‌شود شامل بامیه و زولبیا، آش، پلو و خورشت و یا غذاهای محلی مانند هالاو (نوعی آش محلی سنندج)، شلکینه (نوعی غذای محلی) و آبگوشت و غیره است که در گذشته بیشتر مردم به خوردن همان غذاهای ساده مانند پنیر و ماست محلی و یا پخت آش محلی اکتفا می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ضیافت الهی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تهذیب نفس است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی افزود: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که انسان خودش را تحت تعلیم فرهنگ قرآن و اخلاق اسلامی قرار دهد تا روح انسان از آلودگی پاک و منزه شود.

وی بیان کرد: چه سعادتی بالاتر از اینکه خداوند برای انسان‌ها این امتیاز را قائل شود که بتواند در دریای رحمت‌های الهی این ماه عزیز ورود پیدا کند و خود را به خدای بزرگ نزدیک کرده و به سعادت و کمال برساند.

وی اضافه کرد: ما باید قدر این نعمت بزرگ خدای سبحان را بدانیم و نهایت بهره برداری را از فیوضات این ماه نورانی و پرخیر و برکت ببریم و از فرصت پیش آمده به پالایش روح و تهذیب نفس بپردازیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان یادآور شد: رمضان دعوتی معنوی است که همه مسلمانان مهمانان عرش الهی هستند و باید از برکات این ماه بهره مند شوند.

بی‌شک رمضان ماهی است که خداوند بندگان خویش را به میهمانی خویش فرا می‌خواند و لطف و برکت را به آنها ارزانی می‌دارد مهمانی از جنس بندگی و عبودیّت، مهمانی از جنس آسمانی شدن و خدایی شدن، مهمانی از جنس رحمت خداوندی و یک مهمانی بدون قید و شرط که درهای رحمت به روی همه باز می‌شود و فقط باید طلب کرد و خواست که خداوند گناهان را ببخشاید و لطف و رحمتش را به بندگانش ارزانی دارد.

و چه زیباست که در این ماه از خداوند بخواهیم که بخاطر رحمت و مهربانیش، به بهانه تمامی درهای گشوده رحمتش و به وسعت سفره پهن شده‌اش در این مهمانی لباس عافیت و عاقبت بخیری بر ما بپوشاند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس