وقتی از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسیده شد دلیل همزمانی این اتفاق با مذاکرات دوجانبه با کری در پکن چیست، پاسخ داد « این را از آمریکایی‌ها بپرسید»!

گروه بین‌الملل مشرق- وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد جت RC-135 در گشت روزانه خود باحضور دو جنگنده J-10 چینی مواجه شده است که «به طرز خطرناکی به آن نزدیک شدند».

به گزارش اکسپرس، دفتر فرماندهی اقیانوسیه در ارتش آمریکا اعلام کرد:«ارزیابی اولیه آن است که این یک اقدام نامناسب در جنگ هوایی بوده است زیرا چنین مانور غیرایمن و حساسیت‌زایی، معمول نیست». در ادامه بیانیه آمده است واشنگتن از طرق دیپلماتیک و نظامی به پیگیری این رخداد اقدام می‌‌کند.

دومین برخورد نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی

وزارت دفاع چین در پاسخ به بیانیه پنتاگون، به رویترز گفته است «خلبانان نظامی چین عملیات‌هایی را به صورت مستمر بر طبق قانون و قواعد انجام می‌دهند و حرفه‌ای و مسئول هستند» با این حال در حال بررسی بیاینه پنتاگون است. وزارت خارجه چین نیز به این جمله اکتفا کرد که پکن «حق دارد از ابزارهای دفاعی بهره گیرد».

تهدید هواپیمای آمریکایی توسط جنگنده چینی در دریای چین شرقی، ادامه تقابل دو دولت طی ماه‌های گذشته در دریای چین جنوبی است. دریای چین جنوبی با ترانزیت حدود 5 تریلیون دلار در سال، در مرز کشورهای متعدد آسیای جنوب شرقی شامل چین، تایوان، ویتنام، برونئی،‌ مالزی و فیلیپین است و مدتی است کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی به حمایت از ادعای دول دیگر علیه تصاحب این آب‌ها ار سوی پکن روانه این منطقه شده‌اند.

ماه گذشته نیز در دریای چین جنوبی رخداد مشابهی گزارش شد: یک جنگنده چینی، خود را به 15 متری EP-3 آمریکایی رساند. جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده در پی آن اعلام کرد از دیدگاه واشنگتن «هر گونه پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز دریای چین جنوبی، حساسیت‌زا و بی‌ثبات‌کننده» قلمداد می‌شود. پنتاگون نیز اقدام جنگنده‌های چینی را ناقض توافق دو طرف در سال گذشته دانست.


دومین برخورد نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی 

دریای چین جنوبی در مرز کشورهای متعدد آسیای جنوب شرقی شامل چین، تایوان، ویتنام، برونئی،‌ مالزی و فیلیپین است و مدتی است کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی به حمایت از ادعای دول دیگر علیه تصاحب این آب‌ها ار سوی پکن روانه این منطقه شده‌اند. 

ایجاد جزایر مصنوعی توسط دولت چین و استقرار شانزده موشک در فوریه گذشته، با مخالفت دول رقیب و ایالات متحده روبرو شده که این اقدام را عامل «نظامی‌‌سازی» دریای چین جنوبی می‌دانند.

منابع:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مرتضیsk ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    خوب بسلامتی امریکا یه منطقه مهم دیگر جهان رو شبیه خلیج فارس نا امنی و تشنج فرمودن
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    یانکی ها بای - پر رویی و گرفتن لقمه نان کودکان گرسنه دوراش تمومشده یانکی حیا کن جنایت پیشگی را رها کن - مرگ برآمریکا
  • حسین ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    این امریکا،خودشیطان مجسمه.
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    هیچ اتفاقی بین این دو کشور نخواهد افتاد.اقتصاد امریکا و چین اونقدر در هم تنیده شده که جنگ بینشون محاله . چینی ها صدها میلیارد دلار در امریکا سرمایه گذاری کردن
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    حالا شما جاگیر نشین از این نزدیک شدن ها زیاد بوده چیزی هم آخرش نشده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس