یک منتقد سینما تصریح کرد: هیچ چیز غیرعینی در سینما تاثیرگذار نخواهد بود، آمریکایی‌ها نیز در زمینه فیلم‌های آخرالزمانی موفق نبوده‌اند چرا که اعتقادات قوی ندارند.

به گزارش مشرق، نخستین سالانه فیلم منجی که به صورت نقد و پرسمان، آثار سینمایی موعودگرای ایران و جهان را بررسی می کرد، به همت مركز پژوهش‌هاي مسجد مقدس جمكران در روزهاي 12 و 13 خردادماه برگزاری شد.  

 بنابر این گزارش، فیلم «the book of eli» اولین فیلم اکران شده در این سالانه فیلم موعودگرايی بود. این فیلم هالیوودی یک فیلم فراآخرزمانی است که به وقایع بعد از ویرانی های عظیم روی این کره خاکی می پردازد. در این فیلم «ایلا» قهرمان داستان مسئولیت رساندن کتاب مقدس از شرق به غرب و سپردن آن به کتابخانه آمریکا را دارد.

 سید رضی موسوی گیلانی منتقد سينما این فیلم را در دسته فیلم های آخرالزمانی دانست و گفت: بعضی از این فیلم ها پساآخرالزمانی هستند یعنی سال ها بعد از بحران را روایت می کنند که این فیلم نیز اینگونه است.

 این منتقد سینما ادامه داد: فیلم «کتاب ایلا» بیان می کند در آینده ممکن است بحران هایی رخ دهد و در چنین مواقعی باید چه کارهایی در مقابله با آن انجام داد.

 دومین فیلم اکران شده در روز اول این پرسمان فیلم «نوح» محصول 2014 آمریکا بود. فیلمی که البته در زمان اکران خود به دلیل تحریفاتی که در این داستان تاریخی شده بود با مخالفت هایی از سوی پاپ مسیحیان روبرو شد.

 علی عباسی در نشستی تخصصی، فیلم «نوح» را به بوته انتقاد کشید و گفت: در فیلم نوح دو عنصر خیر و شر وجود دارد که هیچکدام از دیگری قویتر نیست. سومین فیلمی که برای حاضران در سالن به نمایش درآمد فیلم انیمیشنی «فهرست مقدس» بود که توسط محمد همدانی در خانه انیمیشن اوج ساخته شده است.

 این فیلم روایتگر یک داستان تاریخی برگرفته از قرآن است که ماجرای آن در شهرنجران کشور یمن می‌گذرد و زمان آن به یکصد سال قبل از ظهور دین اسلام برمی‌گردد. قهرمان این فیلم شخصیتی به نام «هاران» است.

همدانی کارگردان این فیلم در پاسخ به سوالات حضار در مورد این انیمیشن گفت: داستان این فیلم نوشته فرج الله سلحشور و تیم وی بوده است.  وی در مورد ساخته شدن آن به صورت انیمیشن گفت: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت به خاطر هزینه بالای آن تصمیم گرفته شد که به صورت انیمیشن تولید شود .

 وی همچنین اظهار کرد: پیام این فیلم بین المللی بوده و مهمترین راهبرد آن تفکیک یهودیت و مسیحیت از یکدیگر است، چراکه در حال حاضر این اتفاق کمرنگ شده و یهودی ها به نفع خود از این موضوع استفاده می کنند.

 همدانی گفت: البته در فیلم فهرست مقدس این اتفاق تاریخی با اغراق مبتنی بر واقعیت همراه است که یکی از ویژگی های انیمیشن محسوب می شود.

 

سینمای آخرالزمانی دکانی برای ترویج شعارها و اعتقادات غرب

مسعود فراستی منتقد سینما، در دومین روز از نخستین سالانه فیلم منجی با نقد فیلم «برف شکن (snowpiercer)» محصول سال 2014 آمریکا، آن را یک فیلم آمریکایی بدون کیفیت دانست و گفت: هیچ تفکر جدی پشت این فیلم نبوده و شورش موجود در فیلم قوی نیست.

این منتقد سینما، فیلم برف شکن را تخیلی دانست و گفت: طبقه بندی انسانها در این فیلم با دنیای ما فاصله دارد و شبیه هیچ کدام از طبقات ما در دنیای امروزی نیست.

 فراستی این فیلم را فاقد هر ارزشی دانست و عنوان کرد: فیلمی با این مفاهیم، زمانی تاثیرگذار است که از طریق فرم به محتوا تبدیل شود. برای مثال وقتی برای فیلمی قصه قرآنی انتخاب گردد صرفا محتوا قرآنی نمی‌شود.

این منتقد سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان مفاهیم دینی را انتزاعی کرد، گفت: در سینمای ایران هیچ کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است. دیده بان، مهاجر، حور در آتش، سفر به چزابه و روایت‌های سید مرتضی آوینی از جمله فیلم‌های تاثیرگذار دفاع مقدس ما در تمامی این سالها بوده است.

 فراستی ادامه داد: هیچ چیز غیرعینی در سینما تاثیرگذار نخواهد بود، آمریکایی‌ها نیز در زمینه فیلم‌های آخرالزمانی موفق نبوده‌اند چرا که اعتقادات قوی  ندارند.

 وی با بیان اینکه  بسیاری از مباحث انتزاعی را نمی‌توان در سینما به نمایش در آورد، گفت: سینمای آخرالزمانی دکان خوبی برای غربی‌هاست که شعارها و اعتقادات خود را در آن بیان کنند.

 این منقد سینما یادآور شد: سینما اصلی‌ترین روش آمریکایی‌ها برای بیان تفکرات و اعتقادات آنهاست، البته نباید نادیده گرفت که سینما در عین ظرفیت بالا، محدودیتهایی دارد که نمی توان هر مفهوم انتزاعی را در آن به مخاطب منتقل کرد.

 فراستی همچنین سینمای هالیوود را به شدت تاثیرگزار دانست و گفت: اسلحه و سینما دو چیز مهمی است که آمریکایی‌ها در اختیار دارند و البته قدرت سینما بیشتر از دیگری است چراکه اگر اسلحه را از آنها بگیریم دوباره با سینما خود را می‌سازند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان انتظار را در سینما به تصویر کشید، یبان کرد: زمانی می توان مفاهیم انتزاعی را در سینما به مخاطب منتقل کرد که از فیزیک به متافیزیک حرکت کنیم.

 این منتقد سینما فیلم «بچه های آسمان» را بهترین فیلم در زمینه تصویر یک خانواده ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر اگر درسینمای ایران بتوانیم یک خانواده مسلمان واقعی ایرانی را به تصویر بکشیم خیلی از مفاهیم انتزاعی را به مخاطب منتقل خواهیم کرد.

 گفتنی است «سالانه فیلم منجی» توسط بنياد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران و مدرسه اسلامی هنر برای نخستین بار در کشور در قالب پرسمان برگزار می شود.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس