کد خبر 586279
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

هر سال تقریباً ٢‌میلیون نفردر سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بنابر‌این حق دارید در زمان آلودگی هوا نگران سلامت خود و خانواده‌تان باشید.

به گزارش مشرق، رعایت نکات لازم برای حفظ سلامتی در بیرون از منزل کافی نیست و باید در داخل منزل نیز به آن توجه جدی داشت، اما چگونه؟

گردگیری

بسیاری از ما به علت مشغله کاری که داریم از گردگیری صرف‌نظر می‌کنیم. اما تراکم خاک یکی از علت‌های اصلی مشکل تنفسی است. برای تمیزی بیشتر‌، بهتر است از دستمال مرطوب برای گردگیری مبلمان، پنکه‌های سقفی، چراغ و یخچال استفاده شود.

همچنین به جای استفاده از تی‌شرت قدیمی همسرتان یا گردگیر پَر‌ رنگی، از پارچه‌های میکروفیبر یا الکترواستاتیکی برای جمع کردن خاک استفاده کنید؛ چون خاک به این پارچه‌ها می‌چسبد و مثل پارچه‌های دیگر دوباره بلند نمی‌شود و روی جای دیگر نمی‌نشیند. بعد از گردگیری هم بهترین راه شستن و خشک کردن کامل این پارچه‌هاست.

دستگاه تصفیه

دستگاه‌های خوب دارای فناوری نانوست که با مواد آلاینده هوا مقابله می‌کند. این فناوری همچنین با ایجاد جریان هوا، منزل را از گرد‌و‌خاک تمیز می‌کند‌.

گردش درست هوا در منزل بسیار لازم است، بنابر‌این پنجره‌ها را باز نگه دارید. برای مدتی، پنکه را روشن بگذارید تا هوا تمیز شود. خوب است هنگام پخت و‌‌پز فن روشن باشد تا مانع از ماندن دود، بخار و مواد آلاینده در منزل شود‌.

همچنین می‌توانید از رایحه طبیعی استفاده کنید. رایحه‌های مصنوعی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر و مواد آلاینده باشد؛ در این صورت به جای استفاده از آن می‌توانید از مواد معطر طبیعی استفاده کنید مانند جوشاندن آب حاوی کمی دارچین، هل و...
این را هم بدانید که رطوبت، کپک و کک را جذب می‌کند. بنابراین، کنترل سطح رطوبت داخل منزل مهم است و باید زیر ‌۵٠درصد باشد.
 
وسایل منزل را درست انتخاب کنید

پارکت را به فرش ترجیح دهید، چون فرش، کک‌، خاک و مواد آلاینده را جذب و در خود حفظ می‌کند(توصیه به مبتلایان به آلرژی). کرکره را که گرد‌و‌خاک کمتری به خود جذب می‌کند و نگه می‌دارد، به پرده ترجیح دهید. همچنین می‌توانید گیاهان آپارتمانی در منزل قرار دهید تا هوای داخل را از آلاینده‌ها تمیز کند.

هفت گیاه زنبق، بامبو، آفتابگردان، بگونیا، آلوئه‌ورا، داوودی و آگلونما خاصیت درمانی دارند. این گل‌ها، گیاهان آپارتمانی هستند.

 بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را در منزل نگهداری کنید و پرورش دهید.

 نفس کشیدن این گیاهان باعث تمیز شدن هوای خانه می‌شود و به این ترتیب هوایی که نفس می‌کشید، سرشار از سلامت است.

از بین این گیاهان، بامبو به کمترین رسیدگی نیاز دارد، اما بیشترین تاثیر را در حفظ پاکیزگی هوای خانه دارد. زنبق و آفتابگردان هرچند به دو شکل شاخه‌ای و ریشه‌ای وجود دارند، اما نوع ریشه‌ای آن تاثیر بیشتری در تصفیه هوای خانه دارد.
 
شستشوی منظم لباس‌ها

پارچه‌ها و ملحفه‌ها مکان مناسبی برای زندگی کک است و باید به طور منظم شسته شود. هر نوع لباس یا ملحفه و پتویی را قبل از استفاده کردن بشویید.

بعضی از افراد عادت دارند که تمامی اقلام پارچه‌ای خود مثل پرده‌ها، ملحفه‌ها و لباس‌ها را با هم بشویند. این حرکت غلط است، لباس‌ها باید به صورت جداگانه شسته شود.

همچنین لباس‌هایی که در هنگام شستشو و پس از آن، تولید کرک و پرز می‌کنند، باید از سایر لباس‌ها جدا شده و به صورت جداگانه شسته شوند.

لباس‌ها را بر اساس میزان کثیف‌بودنشان طبقه‌بندی کرده و سپس لباس‌های کمتر کثیف‌تر را با هم و لباس‌هایی را که بیشتر کثیف هستند، با هم بشویید.

از دود پرهیز شود

دود سیگار، بخاری و حتی شمع که مواد آلاینده در هوا رها می‌کند، برای سلامت ریه‌ها بسیار مضر است؛ بنابراین به هیچ‌کس حتی به میهمانتان، اجازه سیگار کشیدن را ندهید!

هر نخ سیگار ۵٠٠‌سانتی‌متر‌مکعب دود دارد. حرارت و دمای سیگار روشن در قسمت فیلتر ٣٠‌درجه و در نوک سیگار به ٩٠٠‌درجه می‌رسد.

این دمای بسیار زیاد می‌تواند هر تغییری در مواد شیمیایی به وجود آورد؛ از طرفی فیلتر سیگار نیز توانایی چندانی در کاهش این مواد ندارد و فقط ذرات بزرگ و دود را جذب می‌کند و چه بسا بر خطر سیگار می‌افزاید.

 اگر ذرات فیلتر هنگام پک زدن، کنده شده و وارد ریه شود، بر روند سرطان‌زایی سیگار اثر مضاعف دارد. ترکیباتی که در هر پک سیگار وارد بدن می‌شود، پس از ٨‌ثانیه جذب خون می‌شود.

از ۴هزار نوع ماده سمی که در سیگار وجود دارد، تعداد کمی از آن‌ها شناخته و اثرات آن مشخص شده است. تماس با دود سیگار، موجب افزایش فشار خون در کودکان می‌شود، بنابراین باید به شدت از سیگار کشیدن در محیط منزل جلوی کودکان خودداری شود.
 
جارو‌برقی بکشید

تمیز کردن کل منزل سلامت شما و خانواده را تضمین می‌کند. به طور‌منظم باید فرش‌ها‌، مبلمان‌ها‌، کرکره‌ها و پرده‌ها را تمیز کنید و جارو برقی بکشید‌.

خوب است فرش‌ها هفته‌ای یک بار جارو شوند. این عمل سبب افزایش عمر فرش شما می‌شود زیرا از جرم‌گرفتن رشته‌های آن جلوگیری می‌کند. هر چند هفته یک بار نیز وقت بیشتری بگذارید و دور آن را که امکان جمع شدن آلودگی وجود دارد، به خوبی غبارروبی کنید.

منبع: روزنامه شهرآرا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس