پروانه مافی از زنان اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: بنده از هم‌اکنون به شما قول می‌دهم که برای انتخابات هیات رئیسه سال آینده؛ زنان نماینده در ترکیب هیات رئیسه مجلس جای خواهند داشت.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز بر نتایج انتخابات هیئت ریئسه دائم مجلس و عصبانیت از عدم حضور زنان در چینش این هیئت، آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/. تکرار «دلگیری» عارف از اصلاحات؛ باز هم محمدرضا عارف از یاران سیاسی‌اش «دلگیر» است؛ یارانی که با او عکس یادگاری گرفتند ولی رأی به علی لاریجانی دادند و حالا حتی «جایگاه» وی برای آنان نسبت به «همگرایی» اهمیت ندارد به نحوی که روزنامه آرمان نوشت: «اکنون باید بیش از اندیشیدن به جایگاه برای عارف در اندیشه احیای همگرایی بیشتر درفراکسیون امید بود. البته شاید آقای عارف تصور نمی‌کرد ریاست مجلس بسیار نزدیک‌تر به لاریجانی باشد!» روزنامه آرمان به صراحت از گلایه عارف پس از شکست روایت کرد و نوشت: «واضح است که عارف از عدم رأی به او برای ریاست دلگیر باشد و دیروز درباره آرایی که اعضای لیست امید به او برای ریاست در هیات رئیسه موقت ندادند نیز گفت: ما به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکردیم. نگاه ما یک مجلس تعاملی بود تا به وحدت برسیم. او مقصد بعدی خود را اینگونه اعلام کرد: «باید در کمیسیون‌هایی که کمتر جاذبه دارد، حضور پیدا کنیم و از همین رو من به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌روم.»

2. دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/نگرانی از دو کرسی پایداری‌ها در هیات رییسه؛ حسین مرعشی ناراحتی خودش از عدم حضور اعضای حزب کارگزاران در مقابل حضور اعضای جبهه پایداری در هیات رییسه بهارستان دهم را نمی‌توان کتمان کند؛ وی در گفتگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: «بدون تردید باقیمانده‌های جبهه پایداری اقلیت بسیار ناچیز مجلس محسوب می‌شوند اما توانستند دو کرسی هیات‌رییسه را داشته باشند. رأی‌گیری اولیه برای هیات‌رییسه موقت در واقع یک نوع کشف رأی بود و نشان داد که آقای لاریجانی و طیف ایشان در مجلس بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند امتیاز زیادی به اعضای جبهه پایداری دادند. از سوی دیگر برخی افرادی که خارج از مجلس حامی ریاست آقای لاریجانی بودند، توجه نکردند که حمایت از لاریجانی در این مقطع باید از حمایت از جبهه پایداری تفکیک شود. ۵ سهمیه برای فراکسیون امید و ۵ سهمیه برای اصولگرایان معتدل ترکیب خوب و منصفانه‌ای است اما دو جایگاه برای جبهه پایداری قطعاً بحق نیست و واقعیت مجلس دهم را بیان نمی‌کند. جبهه پایداری بازنده قطعی انتخابات مجلس دهم بود.»

3دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/. مطالبه هزینه انتخاباتی از شورای نگهبان! روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه که ارگان حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان است؛ انتشار تصاویر بی حجاب مینو خالقی ماحصل جنگ قدرت اصلاح طلبان دانست و همچنین نوشت: «طریقه به دست‌آوردن عکس‌های مینو خالقی به این نحو بوده است که یکی از افراد که خود را از دوستان و همفکران مینو خالقی معرفی می‌کند و از معدود افرادی است که از سفر علمی وی به چین مطلع بوده است و به دلیل اینکه خودش در انتخابات ردصلاحیت شده، درباره این سفر مینو اطلاعاتی می‌دهد؛ بنابراین فردی به عنوان مأمور به چین فرستاده شده است و از طریق سفارت ایران در چین از همان دانشگاه مورد نظر در چین، عکس‌های مورد نظر که شخصی و در فضایی زنانه و مسقف گرفته شده است را دریافت می‌کند.»

محمدجواد فتحی در خصوص وضعیت خانم خالقی با ادبیاتی عجیب در گفت‌وگو روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: «همان‌طور که می‌دانید مقام معظم رهبری موضوع را به هیات حل اختلاف قوا ارجاع می‌دهند و نهایتاً این هیات هم نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و مقام معظم رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ کرده‌اند. بعد از اینکه موضوع ابلاغ شد، دیگر از حیطه بررسی مجلس و هر یک از قوا خودبه‌خود خارج می‌شود... تنها راهی که برای مینو خالقی می‌ماند، این است که دادخواست دهد و هزینه‌های انتخاباتی خود را از شورای نگهبان مطالبه کند.»

دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/4. زد و بند سیاسی اصلاحات بر مطالبات شعاری زنان؛ «منتخبان مجلس دهم از نخستین آزمون جدی خود بر سر دفاع از حقوق جامعه، مبنی بر اعتراض به قاضی پور نمره قبولی نگرفتند» این گزاره اولین انتقاد جدی روزنامه های اصلاحات به نمایندگان لیست امید نیست؛ آنان پیش از این از «دفن اخلاق» اعضای اصلاحات مجلس دهم در انتخاب ریاست مجلس خبر داده بودند و حالا شاهکار بعدی آنان را مورد نقد قرار دادند. روزنامه وقایع اتفاقیه در یادداشتی از رفتارهای «متناقض» اصلاح‌طلبان ابزار نگرانی کرد؛ اصلاح‌طلبان که نمایندگان اصولگرای مجلس نهم را «مردصفت» می‌خواندند؛ در برابر اعتبارنامه قاضی پور به دلیل «زدو بند سیاسی» سکوت کردند. روزنامه وقایع اتفاقیه در همین راستا نوشت: «برخی از نمایندگان که نخواستند نامشان فاش شود، از تهدید قاضی‌پور صحبت کردند؛ به طوری که بر اساس گفته‌های این نمایندگان، نادر قاضی‌پور تهدید کرده بود اگر به اعتبارنامه‌اش اعتراض شود، به اعتبارنامه هر ۳۰ نماینده تهران اعتراض می‌کند در واقع اگر این اتفاق می‌افتاد نمایندگانی که اعتبارنامه‌شان هنوز تصویب نشده بود امکان شرکت در انتخابات هیئت‌رئیسه و کاندیداتوری برای کرسی‌های هیئت‌رئیسه را نداشتند و از این نظر از خیر اعتراض به قاضی‌پور گذشتند. به طوری که یکی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید می‌گوید، اعتراض نکردن به اعتبارنامه قاضی‌پور یک تصمیم فراکسیونی بود.»

5. دستور کاربعدی؛ حمله به قالیباف؛ تیم اتاق تخریب اصلاحات سوژه جدید خود را «شهردارتهران» برگزیدند؛ از یک سو اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر با اغراض سیاسی مانع از خدمت رسانی قالیباف می‌شوند و از سوی دیگر جریان‌های رسانهٔ احزاب اصلاحات از تیم حضور مجدد قالیباف برای ریاست جمهوری خبر می‌دهند.

در راستای اجرای دستور کار تیم تخریب اصلاحات روزنامه قانون نوشت: «قالیباف همانطور که گفتیم اگر از شهرداری تهران بار ببندد، بدون شک به دنبال جایگاه بالاتری می‌رود! او اگر به ستادکل نیروهای مسلح نیز گوشه چشمی داشته‌باشد، تمام قد برای رسیدن به پاستور دل‌نگران است. همشهری جلیلی نیز دارای بدنه‌اجتماعی است که به دلیل سازماندهی خاص قالیباف برای آن‌ها، همواره پشت او خواهند ایستاد. ناگفته نماند شهردار تهران روابط خوبی نیز با جماران دارد و در این راستا از جلیلی پیش است.»

6. گلایه زنان از لیست امید؛ اصلاح‌طلبان به عهد خود وفادار نبودند؛ آنان به نامزد زن لیست امید برای حضور در هیات رئیسه رأی نداند تا میزان تناسب تکاپوی آنان برای اجرای وعده‌های سیاسی آشکار شود. در همین راستا پروانه مافی در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت: «شاید زنان نماینده با اختلاف محدود آراء نتوانستند در موقعیت هیات رئیسه قرار بگیرند اما آرای بالایی که در این انتخابات کسب کردند نشان می‌دهد که نگاه کلی و عمومی مجلس نسبت به حضور زنان تغییر کرده و بهبود یافته است بنابراین بنده از هم‌اکنون به شما قول می‌دهم که برای انتخابات هیات رئیسه سال آینده زنان نماینده در ترکیب هیات رئیسه مجلس جای خواهند داشت.»

7دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/. خیز اصلاحات برای کمیسیون‌های بهارستان؛ پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی و عدم تحقق اهداف اعلامی حداکثری در دیگر اعضای هیات رییسه، آنان تمام تلاش خود را برای کسب کمیسیون‌های مهم بهارستان بسیج کرده‌اند. محمدجواد حق شناس در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار اظهارداشت: «برای اصلاح‌طلبان در این زمینه 2 شرط وجود دارد که باید با استناد بدان فعالیت خود را جلو برند. نخست آنکه اصلاح‌طلبان با توجه به قول‌هایی که به جامعه دادند و با عنایت به وعده‌های انتخاباتی و البته با درنظرداشتن برنامه تنظیم‌شده خود از لحاظ راهبردی باید بحث عضویت در کمیسیون‌های موردنظر را پیش بگیرند. عنایت به تخصص، کارامدی و توانمندی منتخبان مهم‌ترین اصلی است که برای حضور در کمیسیون‌ها باید بدان توجه شود. توجه به آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که به نظر این نماینده پیشین مجلس در راستای عضویت در کمیسیون‌ها باید بدان عنایت داشت. در شرایط فعلی کمیسیون‌هایی مانند شوراها و امور داخلی مجلس، سیاست‌خارجی و آموزش عالی از جمله کمیسیون‌هایی است که اهمیت به‌سزایی دارد.»

8. جمهوری ایرانی در تضاد با اندیشه امام خمینی (ره)؛ پس از گذشت چند سال از رخدادهای فتنه 88، مرتضی اشراقی به شعار فتنه‌گران واکنش نشان داد. مرتضی اشراقی در گفت‌وگو با روزنامه وقایع اتفاقیه اظهار داشت: «متأسفانه برخی مواقع، اصول بنیادین تفکر امام (ره) که با هیچ تفسیری قابل تغییر نیست، مورد مناقشه قرار می‌گیرد و ما نباید با تفکر امام (ره) گزینشی برخورد کنیم. من بارها گفته‌ام، هم تفکری که رأی مردم را تزئینی می‌داند و معتقد است امام (ره) از سر مصلحت واژه جمهوری را در الگوی حکومت به‌کار برده‌اند در مقابل اندیشه امام (ره) هستند و هم آن‌هایی که شعار جمهوری ایرانی می‌دهند. درواقع بیان امام (ره) دراین‌زمینه بسیار صریح و قاطع است و جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد است.»

· آغاز فتنه انگیزی اصلاح طلبان برای مراسم رحلت امام خمینی (ره)

دستور کار بعدی اصلاحات، حمله به قالیباف/باز هم رد پای «فتنه‌گران» برای جنجال آفرینی دیده می‌شود؛ آنان بقای سیاسی خود را در هیاهوسازی و ضربه به جریان‌های انقلابی در افکارعمومی می‌بینند. سال گذشته در هنگامه سخنرانی حسن روحانی در مراسم رحلت امام خمینی (ره) برخی از افراد اقدام به شعارهای تند کردند و روزنامه‌های اصلاحات آنان را «دلواپسان» معرفی کردند اما کلید اغتشاشات سخنرانی رئیس‌جمهور در حرم امام از جیب کودتاگران ۸۸ در آمد! و پس از دستگیری این افراد ردپای «اتاق تخریب اصلاحات» دیده شد؛ سایت جهان‌نیوز درگزارشی پیرامون این رخداد نوشت: «یکی از افراد بازداشت شده علیرضا «ی» فرزند ارسلان می‌گوید: آقایان امیر «ی»، غلامرضا «ی» و بهروز «ب» از فعالان سیاسی شهریار هستیم، سرگروه‌های کاروانی بودیم که با دستور «د» «ک» و سازماندهی بهروز «ب» که از مسئولین یکی از ادارات است سازماندهی شدیم و هر کدام موظف شدیم ۶-۵ نفر را جمع کنیم، با خودمان در سخنرانی رئیس جمهور در حرم امام شرکت کنیم. وی می‌گوید: امیر «ی» یکی از مسئولین ملارد که همراه ما بود از فعالان اغتشاشات سال ۸۸ بوده و حدود شش ماه به اتهام شرکت در فتنه ۸۸ سابقه بازداشت دارد.»

حالا پس از گذشت یک سال بار دیگر تیم تخریب اصلاحات در تلاش برای تکرار سناریو پیشین است؛ روزنامه آرمان امروز از نزدیک‌ترین روزنامه‌ها به خانواده هاشمی رفسنجانی خبر از فتنه‌گری در حرم امام خمینی (ره) می‌دهد و در همین راستا با مصادره سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: «این روزگار سبب غربت یاران خمینی شده با او سخن بگویند تا کمی از سنگینی غم خود بکاهند اما چند سالی است که برخی دلواپسان در این روز دست به اقداماتی می‌زنند که نوعی تسویه حساب سیاسی با گرایشات متضاد با خود است البته در زمان دولت قبل این عقده گشایی‌ها بیشتر بود چنانکه همگان در خاطر دارند. اکنون هم که دلواپسان شکست تلخی را از مردم در انتخابات اسفند ۹۴ پذیرا شدند مترصد تلافی هستند و شاید از همین رو بود که ۲۴ آنلاین دیروز نوشت؛ «برخی اخبار حکایت از این دارد که افرادی برای اخلال در مراسم و سخنرانی‌های سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی کرده‌اند. بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم گرفته شده که هنگام سخنرانی‌های برخی شخصیت‌ها که ۵ شنبه ۱۳ خرداد برگزار می‌شود یا حین سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی شعارهایی سر داده شود و با رفتارهای خاص از ادامه مراسم جلوگیری شود. گفته می‌شود با بیان صریح هفته گذشته رهبر معظم انقلاب درباره مخالفت با برهم زدن سخنرانی‌ها و لزوم تحمل مخالف، تصمیم افراد مذکور مورد تردید جدی قرار گرفته است. گفتنی است در برخی مراسم سال‌های گذشته، افرادی با برنامه‌ریزی خاص، مراسم حرم امام راحل (ره) را به هم ریخته‌اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    متاسفم برای این جماعت اصلاحات که تو زندگی فقط خرابکاری و جنجال آفرینی رو یاد گرفتن و اگر دست از این کارها بردارند دوباره میتونند به جامعه انسانیت وارد شوند!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    متاسفم برای این جماعت اصلاحات که تو زندگی فقط خرابکاری و جنجال آفرینی رو یاد گرفتن و اگر دست از این کارها بردارند دوباره میتونند به جامعه انسانیت وارد شوند!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    قالبیاف در این آرزو که اصلاح طلبان با او مبارزه کنند بماند!
  • منتقد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    چرندنگومشرق چکاربه مراسم امام داری مگه مریضی که داری فتنه درست میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    جالبه که اصلاح طلبا هم دقیقا جریانهای مقابل رو متهم به فتنه گری برای مراسم ارتحالِ امام میکنن. تنها راهش اینه که با هر کس که کوچکترین اخلالی کنه، برخوردِ امنیتی و قضایی بشه تا نه کسی جراتِ اخلالگری پیدا کنه و نه جناحها و جریانهای نظام همدیگه رو متهم کنن.
  • سید مهدی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    (( مدعیان اصلاحات ))
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    این تمارض و مظلوم نمایی اصلاحات زنده ترین رذیلت اخلاقی شان است
  • باقر ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    پس ما چی بگیم تو سازمان محیط زیست یکسری افراد اصلاح طلب ضد ...... سیاسی کار وارد محیط زیست شدند بجای کار زیست محیطی سه ساله برای انتخابات تلاش کردند امید بخدا که شکست خوردند
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    مشرق کاری به مراسم حرم امام نداره جیگر فقط نقل قول روزنامه ارمان رو گفته بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس