گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها/ زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد/ موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگرکیهان

فراکسیون دنباله‌رو کانون تفکر شدنش کجا بود؟!

«فراکسیون امید باید به کانون تفکر تبدیل شود.»

این عبارت را قانعی راد به عنوان رئیس انجمن جامعه‌شناسان در روزنامه آرمان نوشته است. وی با اشاره به ناکامی عارف در انتخابات ریاست مجلس می‌نویسد نباید این موضوع را به مثابه شکست اصلاحات تلقی کنیم و تبدیل به تهدید کنیم. عارف و فراکسیونش می‌تواند تبدیل به کانون تفکری شود که نیازهای کنونی کشور را ارزیابی کند و به نهادینه کردن اعتدال در کشور کمک کند.

اطلاق کانون تفکر بر فراکسیون اصلاح‌طلبان در حالی است که پیش از این برخی فعالان اصلاح‌طلب، از اعضای این فراکسیون به عنوان کسانی که اصلاح‌طلب جدی نیستند نام برده و حتی برخی از روزنامه‌ها، نظیر آفتاب یزد، از عافیت‌طلبی و ارتداد سیاسی! برخی از این افراد نام برده‌اند.

از سوی دیگر پیش از این برخی اصلاح‌طلبان نظیر حجاریان، فائزه هاشمی و... خواستار این شده‌اند که «پارلمان در سایه» و «اتاق فکر» برای فراکسیون اصلاح‌طلبان در خارج از مجلس تشکیل شود و از این نظر اطلاق اتاق فکر به فراکسیونی این چنین، قابل تأمل به نظر می‌رسد.

وزیر راه دست به کاری زند که غصه برآید؟!

وزیر راه و شهرسازی به جای حل مشکلات حوزه تحت مسئولیتش مشغول نظریه‌پردازی و داستان‌سرایی است.

عباس آخوندی که پیش از این نظارت بر قیمت‌گذاری را اقدامی سوسیالیستی خوانده و هر از گاهی نیز نظریات لیبرالیستی ارائه می‌کند، اخیراً مقاله‌ای در نشریه زنجیره‌ای مهرنامه به چاپ رسانده تحت عنوان «سلام بر ایرانشهر» که در آن می‌نویسد: «خورشید از ستیغ البرز سر برآورد و بر ایرانشهر تابیدن گرفت. تو گویی که مهر از مشرق دل ما طلوع کرد و گرمی را به جان ما ارزانی داشت. زمستان سرد و فسرده ما سرآمد و نوروز فرا رسید. حال، نوری در دل دارم و شوری در سر و بر سر آنم که گر زدست برآید، دست بکاری زنم که غصه سرآید. بیا تا برفراز زمان و مکان حرکت و از فلات ایران دیدار کنیم. سرزمین مهری که خاستگاه معرفتی مبتنی بر روشنایی است و اینک گوشه‌هایی از آن جای تاخت و تاز گرازان سیاهپوش آزمندی شده که دندان‌های سفید خود را بر سنگ خارا می‌سایند و تیز می‌کنند. دیوانی که هر آبادانی را ویران می‌کنند و درختان مهر و عاطفه را از بن برمی‌آورند اما ما هیچ گاه امید را از دست نخواهیم داد چرا که این پهنه از گیتی بارها شاهد یورش گرازان بوده، لیکن آنان هر بار در نبرد با روشنایی شکست خورده‌اند و روسیاهی بر ذغال مانده است.

نوروز که یادآور آفرینش دوباره است پهن‌دشت «ایرانشهر فرهنگی» از سند تا مدیترانه و از سیحون تا میان‌رودان را غرق در شادی کرده است. حرکت و نوشدن سرشت نوروز است. گشتی در فراز این کهن دیار، ما را برای بازخوانی بنیادین، آمیزگری با دنیای نو و بازآفرینی آماده می‌سازد...

وی می‌افزاید: ما در سال 94 بازاندیشی درباره حوزه تمدنی ایران شهری را محور سیاست‌های خود قرار دادیم. تلاش کردیم که ارتباطمان را با تمام کشورهای منطقه بهبود ببخشیم و در تمام شقوق حمل و نقلی با کشورهای منطقه اتصال و ارتباطمان را توسعه دهیم. همچنین، به تبع از سیاست عمومی دولت سعی کردیم که موقعیت صنعت ساختمان و حمل و نقل ایران را در جهان بازخوانی کنیم و با تمام طرف‌های علاقمند به فعالیت با ایران تعامل درست و مبتنی بر منافع مشترک را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

روایت روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تراژدی غمبار ریاست مجلس

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: باز هم اصلاحات باخت؛ این بار به توهم پیروزی باخت.

روزنامه آرمان با اشاره به «اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان» در نامزد کردن عارف مقابل لاریجانی برای ریاست مجلس نوشت: اصلاح‌طلبان باز هم اشتباه کردند؛ اشتباه بزرگی که شیرینی حماسه 7 اسفند را در مذاق آگاهان به این اشتباه تلخ کرد. باز هم شروع خوب و پایان بد. باز هم ندانستن ارزش دستاوردها و تقدیم آن به رقیب سیاسی.

این روزنامه می‌افزاید: کاندیدا شدن عارف برای ریاست اگرچه یک حق برای او و جریان اصلاحات بود، اما جایگاه این حق در ساختار منافع ملی و تحقق خواست ملت در کجا بود؟ آیا باید آن گونه رفتار می‌شد که لاریجانی مجبور شود در نشست خبری خود آنچنان جایگاهی برای لیست امید در پیروزی خود قائل نشود؟ اگر هدف رفع موانع از مقابل دولت و تصویب طرح‌ها و لوایح مفید است، معرفی نکردن کاندیدایی غیر از لاریجانی برای ریاست سبب تسهیل در رسیدن به آن هدف نبود؟ ایجاد دو قطبی عارف- لاریجانی برای کرسی ریاست و گذاشتن نمره منفی در رزومه مجلسی اصلاح‌طلب در راستای تدبیر است؟ در نهایت باید فارغ از رأی نیاوردن عارف به این مهم اعتراف کرد که باز هم اصلاحات باخت؛ این بار به توهم پیروزی باخت...

در همین حال روزنامه وقایع اتفاقیه نیز نوشت: در اوج رقابت بر سر ریاست مجلس، حزب ندای ایرانیان بیانیه دوراندیشانه‌ای صادر کرد که نه تنها به مذاق برخی فعالان سیاسی خوش نیامد، بلکه رسانه‌های اصلاح‌طلب هم که با ذوق و شوق از ریاست دکتر عارف حمایت می‌کردند از انتشار آن سر باز زدند تا با سیاست بایکوت و تحریم عملاً هیچ صدای متفاوتی در فضای سیاسی پژواکی پیدا نکند. مرور فرازهایی از این بیانیه که به آن توجهی نشد عبرت‌آموز است: «مرور اتفاقات رخ داده در هفته گذشته و تشدید نزاع و مشاجره رسانه‌ای بر سر کسب کرسی ریاست مجلس، چشم‌انداز نگران کننده‌ای ترسیم کرده است.

ریاست مجلس حالا به گونه‌ای جنبه برد- باخت و حیثیتی پیدا کرده که هر نتیجه‌ای در نهایت رقم بخورد، اسباب نارضایتی و موضع‌گیری حامیان کاندیدای مقابل را فراهم کرده و تصویری از کاهش اعتبار و ناکامی بازنده را در اذهان پدیدار خواهد آورد. متأسفانه مرور فضای سیاسی در روزهای گذشته بر این احساس نگرانی حزب ندای ایرانیان مهر تأیید زد و اکنون اوضاع به وجود آمده حکایت از یک روند نگران کننده در عرصه سیاسی دارد و فضا به گونه‌ای پیش رفته که هر نتیجه‌ای در انتخاب رئیس مجلس رخ دهد، همراه با ایجاد کدورت و تلخ کامی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان خواهد بود.

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود خاطرنشان کرد: یکشنبه نهم خرداد 95 برای فراکسیون امید و جریان اصلاحات روز تراژدی و غمبار و مصیبت بود. در این راستا اولین هشدار متوجه شخص دکتر عارف است. دکتر عارف بعد از، ازدست دادن کرسی ریاست در پیامی توییتری اعلام کرد که برای انتخابات ریاست دائم انصراف خواهد داد و کاندیدا نمی‌شود. این اعلام موضع دکتر عارف به مراتب بدتر از اقدام نمایندگان مسئولیت‌گریزی است که با کارت امید وارد مجلس شدند، ولی برای انتخاب ریاست مجلس به دکتر لاریجانی رأی دادند. چنین موضعی در حکم سقوط آزاد برای دکتر عارف است.

هشدار به فراکسیون امید متوجه تحلیلگران درون و خارج از جبهه اصلاحات است. درباره تحلیلگران خارج از درون و بیرون جبهه اصلاحات همین بس که آنان نمی‌بایست با نامه‌نگاری به دکتر عارف مبنی بر انصراف او از ریاست، آب به آسیاب جبهه اصولگرایی می‌ریختند. در این راستا گناه برخی از افرادی هم که در صدر جبهه اصلاحات قرار داشتند، کمتر از راهبردهای کارشکنانه جریان اصولگرایی نیست. هم تحلیلگران خارج و هم اعلام مواضع اعاظم جریان اصلاح‌طلبی با تحلیل‌ها و نامه‌نگاری‌های خودناخواسته تبدیل به بزرگترین متهمان جبهه ضدعارف شدند.

آفتاب یزد همچنین برخی اعضای فراکسیون امید را متهم به بی‌اخلاقی و رفتار ماکیاولیستی کرد.

سیاست‌بازی آزاد /پرش از غیرت، ممنوع!

چهار بار توقیف یک هفته‌نامه منتقد دولت در 3 سال گذشته، اعتراض مدیر مسئول این نشریه را برانگیخت.

حمیدرسایی درباره خبر توقیف هفته‌نامه 9 دی نوشت؛ این هفته‌نامه که تاکنون سه بار توسط دولت یازدهم توقیف شده بود، برای بار چهارم در عمر سه ساله این دولت توقیف شد. این هفته نامه که در سه بار گذشته نیز به دلیل انتقاد از عملکرد دولت، انتصاب‌های اتوبوسی، بیکار کردن دانشمندان هسته‌ای، ریخت و پاش مالی در هزینه کرد دفتر رئیس جمهور و انتقادات صریح از توافقنامه‌های ژنو، لوزان و وین (برجام) توقیف شده بود، با طی مراحل قضایی در دادگاه، هر سه بار تبرئه و رفع توقیف شده است. اکنون اما چند روز بعد از پایان دوره نمایندگی مدیر مسئول هفته نامه 9 دی و در حالی که مجلس شورای اسلامی عضو ناظر در هیئت نظارت بر مطبوعات ندارد، ترکیب دولتی هیئت نظارت بر مطبوعات، برای بار چهارم این هفته‌نامه را توقیف کرد.

براساس پیگیری‌های صورت گرفته مدیر مسئول این هفته نامه از عوامل معاونت مطبوعاتی و دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات، دلیل توقیف 9 دی به مطالب درج شده در شماره‌های اخیر هفته نامه 9 دی باز می‌گردد. براساس این گزارش از نظر وزارت ارشاد، درج سخنان هشدارآمیز آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با محمدرضا عارف که این مرجع تقلید در آن تأکید کرده بودند «کسی که بیگانه را به کشور راه می‌دهد «دیوث سیاسی» است و انتخاب تیتر «سیاستی که عین دیاثت است» یکی از دلایل توقیف 9 دی عنوان شده است.

همچنین یکی از جرایم 9 دی، درج یادداشتی با عنوان «قانون شکنی با ژست حقوق دانی» به چاپ رسیده که در آن با اشاره به دعوت رئیس جمهور از مینو خالقی به عنوان منتخب نمایندگان مجلس، اعتراض شده و آورده شده بود: «حسن روحانی حقوقدان با به سخره گرفتن عملی نظر نهاد عالی ناظر انتخابات، برخلاف شأن خود و جایگاهی که در آن قرار دارد، این منتخب رد صلاحیت شده را به نزد خود در دیدار منتخبان دولتی مجلس آینده فراخوانده... این رفتار روحانی البته نشان می‌دهد که او برای اهداف سیاسی‌اش، حد یقفی قائل نیست. این اولین باری نیست که روحانی حقوقدان به این صراحت قانون را نقض کرده و جلوی آن می‌ایستد. او پیش از این نیز بارها نشان داده که قانون را به شرط چاقو قبول دارد. به شرطی که قانون نظر وی را تمکین کند اما هرجا که قانون وی را رد کرد، باید با برخورد گاز انبری در ملأ عمومی، به اسم قانون با قانون برخورد نمود.»

از دلایل جالب توقیف 9 دی، اعتراض این هفته نامه به بازدید سوار بر خودروی خارجی و نیم میلیاردی روحانی در روز کارگر از شرکت مپناست! در این یادداشت که با تیتر «حداقل در روز کارگر، خودروی ملی سوار شوید» به چاپ رسیده بود آمده است: «شاید روحیه ایشان به سمت و سوی اشرافیت در حال حرکت است و خدای ناکرده غرور و تکبر مانع پیاده شدنشان از لندکروز شده و کارگران را در حدی ندیده که به خاطر آنها بخواهد سختی پیاده شدن از خودرو را به جان بخرد. به هر حال امیدواریم اگر این فرضیه هم صحیح است، لندکروز ایشان اندکی خاکی بوده باشد که یک بار به اشتباه این حس به کارگران دست نداده باشد که رئیس جمهورشان خاکی و مردمی نیست.»

جالب اینجاست که رئیس دولت یازدهم در طول سه سال گذشته همواره از لزوم نقد سخن گفته تا جایی در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته از لزوم نقد امام مسلمین هم سخن گفت و ادعا کرد: دولت، قوه قضائیه، مجلس و حتی «امام مسلمین» هم باید نقد شود. روحانی همواره از تحمل منتقدان نیز سخن می‌گوید اما تاکنون به دلیل 50 بار استفاده از الفاظ نامناسب نسبت به منتقدان، کارنامه خوبی از خود به یادگار نگذاشته است.

زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد

رأی آوردن پزشکیان و مطهری برای نایب رئیسی مجلس خارج از اراده فراکسیون امید و به واسطه نقش‌آفرینی برخی نمایندگان منفرد مجلس بوده است.

سند این ادعا آن است که محمدرضا عارف با همه برجستگی‌هایش نسبت به پزشکیان و مطهری توانست تنها 103 رأی برای نامزدی ریاست مجلس کسب کند. کواکبیان نیز که دیروز رقیب لاریجانی شده بود، با کسب 11 رأی رکورد شکست. به عبارت دیگر اگر فراکسیون امید قادر به اثرگذاری و حتی لابیگری فراکسیونی بود، باید می‌توانست عارف را رئیس مجلس کند. به تعبیر دیگر رأی‌آوری مطهری و پزشکیان به اعتبار لابیگری خود آنها بوده است.

یادآور می‌شود اکثریت اعضای هیئت رئیسه مجلس عضو فراکسیون ولایت (اصولگرایان) هستند.

درباره وضعیت فراکسیون امید، صادق زیباکلام به سایت اصلاح‌طلب تدبیر گفته است: جای تعجب دارد که چرا آقای عارف نتوانست موقعیت خود برای ریاست را حدس بزند. اگر به امید افرادی بود که در لیست بودند که جای تعجب دارد. سیاسی بودنش را با امید زیر سوال بردند این را هم بگویم که افرادی که در لیست بودند عارف را دور زدند.

وی می‌افزاید: یک سوال به وجود می‌آید که چرا آقای عارف نتوانست فضا را بسنجد و کاندیدا حتی کاندیدا برای ریاست موقت نشود؟ اگر بخواهم موضوعی را به صراحت بیان کنم اعضای اصلاح‌طلبی که در مجلس هستند با این اقداماتی که انجام شد به گونه‌ای رودست خوردند و این رودست خوردنشان هم می‌توان گفت به ضررشان تمام شد.

وی تاکید کرد: ریاست مجلس کار هر کسی نیست و باید کسی به این جایگاه بیاید که تجربه‌ای از قبل داشته باشد نه اینکه بخواهد یه شبه راه صد ساله را برود که اگر برود با مخ به زمین می‌خورد.

کلاپر: ایران تهدیدی جدی و مستقیم برای آمریکاست

رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا برای چندمین بار تأکید کرد ایران تهدیدی جدی و مستقیم برای آمریکاست.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، جیمز کلاپر در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی گفت: ایران مهمترین و شاید تنها عامل دوام بشار اسد در سوریه است. ایران و گروه تحت فرمانش حزب‌الله، به طور مستقیم و جدی منافع آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کنند. این همیشه نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا در بیش از 3 دهه بوده است.

کلاپر درباره تحولات و درگیری‌های سوریه گفت: «نقش ایران و حزب‌الله در جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد بسیار کلیدی بوده، زیرا آنها رژیم اسد را برای حفظ محور مقاومت علیه اسرائيل و غرب حیاتی می‌دانند.» کلاپر همچنین مدعی شد شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق که علیه داعش می‌جنگند، همان شبه نظامیانی هستند که آمریکا را برای مداخله در عراق به حملات تروریستی تهدید می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نمی‌خواهد کاری کند که خدشه‌ای به توافق هسته‌ای صورت گرفته با ایران وارد شود.

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها/ زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد/ موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگرخراسان

پیشنهاد یک مسئول برای لغو مجوز احمدی نژاد درباره «تراریخته ها»


در حالی که بر اساس مجوز سال 1391 رئیس جمهور سابق کشورمان، مقرر شده بود برخی دستگاه ها موظف باشند برای ارزیابی مخاطرات احتمالی برای سلامت انسان در مباحثی مانند توصیف موجود زنده تغییر ژنتیکی یافته یا گیاه تراریخته اقدام کنند، بر اساس نامه رسمی یک مقام مسئول در دولت که برای انجام سیر اداری، به دفتر هیئت دولت ارسال شده، پیشنهاد شده است با توجه به ابهامات و مشکلات موجود در آیین نامه مذکور، این مصوبه دولت سابق لغو شود.
 
موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگر

براساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک که طی روز های اخیر توسط یک مسئول ارشد اجرایی تایید و به دستگاه هایی مانند وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی و صندوق توسعه ملی ابلاغ شده، مقرر شده است اشتغال به کار تعدادی از مدیران بازنشسته با استناد به ماده 41 قانون الحاق موادی به مقررات مالی دولت، به مدت یک سال از زمان تایید دولت، مجاز باشد.

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها/ زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد/ موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگرجمهوری اسلامی

نخست وزیر جدید اردن دوست جدید اسرائیل

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: «هانی الملقی» نخست‌وزیر جدید اردن از مخالفان برجسته ایران است که در مقابل تلاش‌های جمهوری اسلامی در منطقه عمل می‌نماید. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در تحلیلی پیرامون انتصاب نخست‌وزیر جدید اردن نوشت: در حالی‌که همکاری‌های امنیتی بین اسرائیل و اردن شدت می‌یابد، به‌‌نظر می‌رسد دو طرف در پی همکاری در حوزه‌های سیاسی نیز هستند. ملک عبدالله، پادشاه اردن روز یکشنبه با منحل کردن مجلس این کشور «هانی الملقی» سیاستمدار کارکشته که نقش عمده‌ای در مذاکرات صلح کشورش با رژیم صهیونیستی ایفا کرد را به جای «عبدال النسور» نخست‌وزیر قبلی منصوب نمود. رسانه‌های اردنی الملقی را «مسئول عادی سازی روابط با اسرائیل» می‌‌دانند. جروزالم پست در توصیف نخست‌وزیر جدید اردن نوشت: الملقی دیپلمات کار کشته‌ای اردنی و سرپرست هیئت اعزامی این کشور در مذاکرات سال 1373 با رژیم صهیونیستی بود. متعاقب آن، الملقی در سمت وزیر امور خارجه با سیاستمداران ارشد اسرائیل ملاقات داشته و در سال 1384 نیز وی با «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت و «ایهود المرت» معاونش گفت و گوهایی را برگزار کرد.

شبکه فرانسوی از احتمال تعیین سفیر سعودی در اسرائیل خبر داد

مدیر شبکه ولتر اعلام کرد ملک سلمان بزودی ولید بن طلال را به عنوان سفیر در اسرائیل معرفی خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری سانا، شبکه ولتر Voltaire فرانسه از زمینه‌سازی و تهیه مقدمات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در برقراری روابط دیپلماتیک علنی خبر داد. این شبکه، اعلام کرد ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی بزودی ولید بن طلال را که یکی از افراد خانواده آل سعود و پنجمین فرد ثروتمند جهان بشمار می‌رود، به عنوان سفیر در اسرائیل معرفی خواهد کرد. دیدارها میان مسئولان اسرائیلی و مسئولان سعودی اخیراً علنی شده است به طوری که «انور عشقی» افسر اطلاعاتی عربستان پنج بار با دوری گلد مسئول وزارت خارجه اسرائیل دیدار کرده است و به تلاش دو طرف بر تحکیم روابط و پایان دادن به روابط محرمانه منجر شده است. یعقوب امیدور و ترکی الفیصل روسای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و عربستان بتازگی در یک مناظره تلویزیونی در شبکه سی ان ان آمریکا شرکت کردند و الفیصل با فراموش کردن جنایات رژیم اشغالگر در حق مردم منطقه و فلسطین خواستار توسعه روابط میان عربستان و اسرائیل شده بود.

دخانیات عامل مرگ سالانه 6 میلیون انسان

 دبیرکل سازمان ملل می‌گوید دخانیات عامل مرگ سالانه 6 میلیون انسان می‌شود. بان کی مون، در پیام خود به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات (11 خرداد ماه) افزود: مصرف دخانیات یکی از دلایل عمده بیماری‌های قابل پیشگیری غیرمسری شامل سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی است. دخانیات درآمد با ارزش خانوار را کاهش می‌دهد. بسته‌بندی ساده، جذابیت محصولات دخانی را کم، تبلیغ و ترویج آن را ممنوع، برچسب زدن گمراه کننده را محدود می‌کند و کارایی هشدارهای سلامتی را افزایش می‌دهد. وی ضمن تاکید بر تعهد دولت‌ها به کنترل دخانیات گفت: در روز جهانی بدون دخانیات از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهم برای بسته‌بندی ساده مهیا شوند.

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها/ زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد/ موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگرآرمان

دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری

عضو هیات رئیسه مجلس از دیدار هفته آینده نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت که دولت باید لایحه برنامه ششم توسعه را مجددا تقدیم مجلس کند. غلامرضا کاتب با اشاره به جلسات علنی هفته آینده پارلمان، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده نشست علنی خواهد داشت. وی افزود: مهمترین بحث هفته آینده پارلمان دیدار نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری است که این دیدار یا روز یکشنبه یا روز دوشنبه هفته آینده انجام می‌شود. این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث اقتصاد و معیشت مردم محوریت کار مجلس دهم است، لذا یقینا تصویب لایحه برنامه ششم توسعه یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی ما در مجلس دهم خواهد بود.

سوال جهت‌دار از ظریف

وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با وزير خارجه فنلاند در پاسخ به ادعاي خبرنگار رادیو فرانسه كه گفت اقليت‌های كرد، ترك و عرب در ايران تحت فشار هستند و دموكراسي در مورد آنها اجرا نمي شود، گفت: شما صرفا نظر خودتان را گفتيد و سوال نپرسيديد. محمدجواد ظريف افزود: براي اينكه وضعيت در ايران را ببينيد به اروميه و مهاباد برويد و ببينيد امروز چگونه رييس جمهور ايران با مردم كرد و آذري بود و آنها هم چطور از او استقبال كردند. اگر اين واقعيت ها را مشاهده كنيد سپس در جمله‌ای كه گفتيد تجديدنظر خواهيد كرد.

روزانه ۵۵ شکایت از قضات کشور

دادستان انتظامی قضات از صدور کارنامه عملکرد برای بیش از ۱۰ هزار قاضی فعال در مراکز و مراجع قضائی سراسر کشور خبر داد و گفت: روزانه ۵۵ شکایت از عملکرد قضات دریافت می‌شود. ایرنا نوشت؛ محمد موحدی آزاد افزود: محور بیشتر شکایت‌های واصله به اطاله روند دادرسی، احکام صادره و همچنین رفتارهای فردی قضات مربوط می‌شود. وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰ هزار قاضی در سطح کشور، اظهار کرد: حدود ۴۵ مورد از شکایت‌های واصله به منظور پیگشیری از تشکیل پرونده برای قضات، با ارشاد حل و فصل می‌شود.

فراکسیون زنان تشکیل شد

۱۷ زن راه یافته به دهمین دوره مجلس ، فراکسیون زنان و خانواده را تشکیل دادند. پس از تایید اعتبارنامه نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در صحن علنی، فراکسیون زنان و خانواده با حضور همه زنان نماینده تشکیل شد و نخستین جلسه خود را برگزار کرد. طیبه سیاوشی در همین زمینه گفت: انتخاب اعضای هیات رئیسه و نیز تعیین اهداف و استراتژی برای چگونگی فعالیت این فراکسیون، در جلسه هفته آتی تعریف و مشخص خواهد شد. سهیلاجلودارزاده نیز در این زمینه با بیان اینکه اعضای این فراکسیون، زنان نماینده هستند، اظهار داشت: به دنبال عضو گیری از آقایان نماینده برای این فراکسیون نیستیم.

ارسال پرونده آلودگی هوا به سران قوا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال پرونده بررسی آلودگی هوا به سران قوا خبر داد و گفت: ۱۰ دستگاه و نهاد در رابطه با کوتاهی در آلودگی هوا مسئول شناخته شدند. ناصر سراج اظهار داشت: به دستور رئیس قوه قضائیه، بررسی پرونده آلودگی هوای تهران را در دستور کار قرار دادیم و با فراخواندن مسئولان مربوطه و تهیه گزارش، دو روز پیش گزارش نهایی جهت بررسی و اعلام نظر روسای قوا ارسال شد. او همچنین با اشاره به پدیده جدید کد و فاکتور فروشی در کشور گفت: اخیرا فردی را شناسایی کرده‌ایم که ۲۰۰ شرکت صوری ایجاد کرده و با بررسی تنها ۲۰ شرکت آن به فرار مالیاتی ۴۶۷ میلیارد تومانی رسیده‌ایم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد شدید از قاچاق کالا در کشور ادامه داد: در برخی از استان‌ها هم با توجیه‌های غیرقانونی خود، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد کردند و در سراسر استان ها با پلاک مناطق آزاد توزیع کردند که خوشبختانه توانستیم با صدور رای دیوان عدالت اداری، این مصوبه را باطل کنیم.

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها/ زیباکلام: عارف از فراکسیون امید رو دست خورد/ موافقت دولت با فعالیت چند مدیر بازنشسته دیگرایران

تهدید بعیدی نژاد به اقدام متقابل در برابر امریکا

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه خصومت ایران و امریکا با برجام حل نمی‌شود، گفت: «اقدامات متقابل ایران، امریکایی‌ها را پشیمان می‌کند». به گزارش تسنیم حمید بعیدی‌نژاد در دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه ارتباط ساختار بانک‌های بین‌المللی با ایران مطالبه جدی ایران از امریکاست و باید آنچه در برجام نوشته شده کامل اجرا شود، تصریح کرد: «اگر به اقدامات متقابل دست بزنیم اقداماتی انجام می‌دهیم که امریکایی‌ها را از اقدامات خود پشیمان می‌‎کند، ایران برخلاف تفکر برخی که فکر می‌کنند در برابر امریکا انتخابی ندارد انتخاب‌های مختلفی دارد و اگر امروز طرف های مقابل به برجام پایبند هستند به سبب ظرفیت‌ها و اقدامات ایران است.»

4 فرمان ضد ایرانی سعودی‌ها به رسانه ها

مقامات دربار عربستان به رسانه‌های سعودی و همچنین رسانه‌های قطری و اماراتی وابسته به خود دستورداده‌اند تا ۴ محور را در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود در خصوص رخدادهای به وجود آمده در مراسم حج امسال در دستور کار قرار دهند.

 به گزارش مهر، این محورها از این قرار است: « در تحلیل‌ها و گزارش‌ها باید جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصر اصلی عدم برگزاری حج امسال برای ایرانیان قلمداد و معرفی شود، هیچ یک از رسانه‌ها حق بیان شروط آل سعود در خصوص عدم حمل قرآن‌های با ترجمه فارسی توسط زوار ایرانی، عدم نصب پرچم ایران بر جایگاه زوار ایرانی، عدم حضور پزشکان ایرانی در منا و عرفات و... را ندارد، لازم است در تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای  روی سیاسی کردن مقوله حج از سوی ایران مانور ویژه‌ای داده شود و رسانه‌ها حق ندارند کمترین اشاره‌ای بر تأکید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ عزت زوار ایرانی در عربستان داشته باشند.»

  از سویی دیگر و در حالی که شبکه «سی ان ان» در گزارشی از آسیب دیدن اقتصاد عربستان به دلیل شرکت نکردن زائران ایرانی در مراسم حج امسال خبر داد،  بلومبرگ در گزارشی نوشت: « عربستان تلاش می‌کند متحدانش در خلیج فارس را با خود همراه کند تا مطمئن شود، پس از بیش از چهار ماه از برداشتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، ایران راه همواری برای باز کردن اقتصاد خود به روی جهان در پیش نداشته باشد.»

زمزمه های تشکیل فراکسیون جدید در مجلس

زمزمه های تشکیل یک فراکسیون جدید و جدایی اصولگرایان میانه رو از پایداری ها در راهروهای مجلس بیشتر و بیشتر می شود. غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس روز گذشته به « ایران» گفت: «فراکسیون ولایت اتحادی بود موقتی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس و حالا با انجام این انتخابات، ترکیب این فراکسیون تغییر خواهد کرد.»

 به گفته وی «پایداری ها نمی توانند خود را با مشی سیاسی علی لاریجانی هماهنگ کنند و لذا بزودی فراکسیونی از معتدلین و مستقلین تشکیل خواهد شد.» یک نماینده دیگر مجلس هم که نخواست نامش اعلام شود، به « ایران» گفت: « فراکسیون جدید با رهبری معنوی لاریجانی تشکیل خواهد شد و ریاست آن را نیز کاظم جلالی از چهره های نزدیک به رئیس مجلس بر عهده خواهد داشت.»

 در همین ارتباط بعد از خط ونشان کشیدن کریمی قدوسی از نمایندگان پایداری برای لاریجانی، بیژن نوباوه  نماینده مجلس نهم و همسو با جبهه پایداری نیز درخصوص اینکه تا پیش از این انتقادات بسیاری از سوی اصولگرایان به سمت لاریجانی در مورد برجام روانه شد، به سایت «نامه» گفت: «شرایط این‌گونه بود که اکنون وی رئیس شود و از او حمایت کنند. بالاخره انتخاب بد و بدتر بود و نه خوب وبد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    تبلیغ سعودی ها را نکنید که دیگر
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دعواشون نشه صلوات
  • ایرج محمدی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام من از اهواز هستم واقعا این بخش تون خوبه ممنون
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    کیهان مثل همیشه عالیی
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    عارف هم مثل آقای رفسنجانی نباید اصلا کاندید میشد
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    احسنت
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دلم برای عارف میسوزه
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    دخانیات عامل مرگ سالانه 6 میلیون انسان من دیگه حرفی ندار :|
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    رای نیاوردن عارف برای اصلاح طلبان خیلی بد شد
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس