روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر رویکرد خاص سیاسی خود نسبت به امام خمینی (ره) آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر رویکرد خاص سیاسی خود نسبت به امام خمینی (ره) آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1.اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت/ فرار اصلاحات از تئوری‌های حجاریان عدم تقابل میان عارف و لاریجانی؛ تلاش برای کاهش سطح شکاف میان علی لاریجانی و اصلاحات همچنان صورت می‌گیرد؛ اصلاح‌طلبان که شکست را به منزله گسست در ائتلاف 92 تلقی می‌کنند؛ سعی می‌کنند از عدم تقابل میان لاریجانی و عارف سخن بگویند. در همین راستا روزنامه قانون نوشت: «برخلاف ادعای برخی، هر دو نایب رئیس مجلس در نگرش سیاسی خود، نگاهی اصلاح طلبانه دارند و این نکته مهم، وزن زیادی برای فراکسیون امید ایجاد می‌کند. اکثر نمایندگان (با همکاری استراتژیک فراکسیون امید و شخص عارف) به لاریجانی رأی دادند چون مجلس باید بتواند تعاملاتی با نهادهای تاثیرگذار بیرونی داشته باشد و حساسیت‌ها کمتر شود و تندروها در تقلیل دادن کاندیداتوری عارف، به تقابل عارف و لاریجانی به خطا رفته‌اند. چون عارف و لاریجانی تقابلی ندارند و طبیعی است که با آن دید، تحلیل آرا گیج‌کننده و بی معنی باشد...با این محاسبات شادی تندروها از پیروزی لاریجانی، مصداق بارز خرج کردن از جیب دیگران است.»

2. ماموریت‌های بهارستان مهم‌تر از ریاست؛ کتمان شکست تلخ محمدرضا عارف همچنان ادامه دارد؛ اصلاح‌طلبان که از رأی 170 نفر از لیست امید به عارف خبر می‌دادند پس از شکست همچنان در شوک هستند و حالا برای فرار از توهم پیروزی هفتم اسفند 94 رو به ماموریت‌سازی برای بهارستان کرده‌اند. در همین راستا سعید لیلاز در یادداشت روزنامه آرمان امروز نوشت: «اگر آقای عارف رئیس مجلس می‌شد، ناگزیر باید در ساختار و بافتی کار کند که نمی‌توانست از حدود و محدوده‌ای تغییرات بیشتری داشته باشد و حالا هم که آقای لاریجانی ریاست مجلس را عهده‌دار شدند، باز همین ساختار و شاکله مؤثر است و کار خواهد کرد و خیلی در این زمینه تفاوت ماهوی نمی‌بینم بلکه بیشتر ترجیح می‌دهم راجع به ماموریت‌های مجلس صحبت کنم که اتفاقاً این ماموریت‌ها آن قدر مهم، فوری و حیاتی است که تفاوت چندانی ندارد، رئیس یا هیات‌رئیسه مجلس چه کسی یا کسانی باشند.»

3اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت/ فرار اصلاحات از تئوری‌های حجاریان. همه علیه سعید حجاریان؛ اولین بار مرد پنهان اصلاحات از ایده بهارستان در سایه برای مدیریت از بیرون نمایندگان مجلس سخن گفت و پس از آن از تفکیک نمایندگان بر معیار حمایت و عدم حمایت از برجام برای پیشبرد سیاست‌های اصلاحات سخن گفت. اما همفکران سعید حجاریان بر وی شوریده‌اند و در همین راستا روزنامه آرمان امروز نوشت: «ادامه بحث برجامی و نابرجامی در مقطعی که نمایندگان مجلس دهم مشخص شدند دیگر نشانی از صداقت و خیرخواهی ندارد، بلکه این‌گونه برداشت می‌شود که گامی در راستای اختلاف افکنی است. شاید برخی این‌گونه مدعی شوند که واژه‌های برجامی و نابرجامی جایگزین اصلاح‌طلب و اصولگرا شود تا از این طریق همراهان دولت و منتقدان پاستور مشخص شوند. شاید برخی بدون غرض سیاسی و از سر خیرخواهی این موضوع را مطرح کردند و هدف آن‌ها این بوده که با کمرنگ شدن دو تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا، وحدت بیشتری در مجلس پدید آید و مباحث از حالت سیاسی به رویکرد ملی تغییر کند اما برخی دیگر که دلواپس پیروز مکرر طیف اصلاحات و حامی دولت هستند و نشانی از پیروزی جریان اصولگرا وجود ندارد، بر تداوم تقسیم‌بندی برجامی و نابرجامی تاکید دارند تا ضعف و شکست جریان اصولگرایی نمایان نشود!»

4اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت/ فرار اصلاحات از تئوری‌های حجاریان. عدم حضور نظامیان در سیاست؛ یدالله حبیبی در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار پیرامون میراث تفکری امام خمینی (ره) نوشت: «عدم ورود نیروهای مسلح به گروه‌های سیاسی وجناح بندی‌ها از توجهات مهم امام است نیروهای نظامی که حافظ امنیت و بازوان توانمند کشوردرحراست از مرزها هستند شانی بمراتب بالاتراز نقش حزب وگروه دارندو این احزاب هستند که در پرتو امنیت وآرامش ایجادشده توسط نیروهای مسلح به فعالیت مشغول‌اند لذا امام باتاکید می‌فرمایند: قوای مسلح مطلقاً چه نظامی و انتظامی و پاسدارو بسیج و غیراینها درهیچ حزب وگروهی وارد نشده وخودرا از بازی‌های سیاسی دور نگهدارند.»

5اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت/ فرار اصلاحات از تئوری‌های حجاریان. حامیان دولت علیه عارف؛ فداکاری محمدرضا عارف در خرداد 92 بی‌پاسخ ماند؛ حامیان دولت به رقیب نامزد انصرافی انتخابات 92 رأی دادند تا حسرت بهارستان همانند پاستور بر دل معاون اول دولت اصلاحات باقی بماند. در همین راستا علی صوفی در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت: «با وجود اینکه اعتدالیون در انتخاب رئیس مجلس با آقای دکتر عارف همراهی نکردند کمااینکه رأی سفید هم نشان می‌دهد که از آقای لاریجانی جانبداری کرده‌اند اما جای امیدواری دارد که با ترکیب کنونی هیات رئیسه فراکسیون امید مجدد بتواند با اقتدار به فعالیت خود ادامه دهد و اعتدالیون و برخی از اصولگرایان معتدل هم در دل آن جای بگیرند. هم‌اکنون این امید وجود دارد که حمایت از دولت، حرکت در مسیر تأمین منافع ملی و گره‌گشایی از مشکلات اساسی مردم در اولویت برنامه‌های این مجلس قرار گیرد و به‌طور قطع مجلس دهم نقطه مقابل مجالس گذشته به ویژه مجلس نهم قرار می‌گیرد.»

روایت عدم تغییر از خط امام؛ یکی از اصول مهم تفکری امام‌خمینی (ره) احترام به حفظ نظام اسلامی و احترام به رأی مردم است؛ اصلاح‌طلبان که در انتخابات 88 رفتار نانجیبانه از خود نشان دادند و فضا را برای ضد انقلاب فراهم کردند حالا از عدم تغییر «هدف» از اصول امام خمینی (ره) سخن می گویند. در همین راستا عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: «آنچه امروز می‌گویند خط امامی‌ها تغییر جهت داده‌اند ممکن است در بعضی موارد تغییر جهت داده باشند ولی تغییر جهت نه در تغییر هدف، یعنی روشی که تا دیروز به کار گرفته می‌شد متعلق به آن زمان و مکان بوده اما امروز دیگر این روش جواب نمی‌دهد. هدف، تثبیت جمهوری اسلامی و کم کردن توطئه‌هاست منتها از طریق دیپلماسی فعال نه حمله به سفارت عربستان.»

· اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت

اولین جنگ روانی اصلاح‌طلبان علیه فراکسیون رهروان ولایت/ فرار اصلاحات از تئوری‌های حجاریانترس از واگرایی در فراکسیون لیست امید؛ جریان رسانه اصلاحات را مجبور به حمله به فراکسیون امید کرده است؛ 50 نفر از اعضای لیست امید به جای رأی به عارف به عضو فراکسیون رهروان ولایت رأی دادند تا کواکبیان به نمایندگی از اصلاحات از آنان گلایه کند و روزنامه آفتاب یزد از «دفن اخلاق» سخن بگوید. اصلاح‌طلبان برای فرار از وضعیت نابسامان فراکسیون لیست امید اولین جنگ روانی خود را در قبال فراکسیون رهروان آغاز کردند؛ روزنامه اعتماد پیشتاز تصمیم‌گیری‌های اتاق فکر رسانهٔ اصلاحات است و در همین راستا نوشت:

«ائتلاف «ریاست» دوام نیاورد. فراکسیون «اصولگرایان ولایت» تنها یک هفته در بهارستان «فراگیر» بود. عصر شنبه با ژست «اکثریت مطلق» ظهور کرد و روز چهارشنبه زمزمه تجزیه‌اش آغاز شد. آن‌ها تنها در یک پروژه با هم اتفاق نظر داشتند؛ «ریاست لاریجانی». پروژه‌ای که با اتمامش حلقه وصل دیگری برای اعضای فراکسیون «اصولگرایان ولایت» باقی نماند. حالا تازه به این نتیجه رسیده‌اند که نشستنشان بر سر یک میز چیزهایی بیشتر از ائتلاف برای ریاست لاریجانی می‌خواهد. غلامعلی جعفرزاده از طیف اصولگرایان معتدل گفته «فراکسیون ولایت مجلس دهم به دو جریان سیاسی تبدیل خواهد شد» و نقوی حسینی از طیف مخالفان دولت تهدید کرده که اگر وضع به همین منوال باشد، سال دیگر شاید حتی رأی آن‌ها هم به نفع ریاست لاریجانی به صندوق ریخته نشود. این‌ها تازه نخستین تبعات انتخابات هیات‌رییسه مجلس دهم است. جایی که رییس «اصولگرا» میان دو نایب‌رییس منتخب اصلاح‌طلبان نهمین سال ریاستش بر پارلمان را تجربه خواهد کرد. کار که جلو برود و دستور کار مجلس به برنامه ششم و گزارش اجرای برجام و امثال این‌ها برسد، دامنه اصلی اختلافات خود را نشان خواهد داد. مثل همان اتفاقی که برای «رهروان» مجلس نهم افتاده بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    یه سوال چرا هر موقع دولت اصلاح طلب سر کار میاد قیمت نفت یک سوم یا یک چهارم یا یک پنجم میشه ؟ خواهشا بررسی کنید و یک جواب منطقی به این سوال بدید . و به تبع اون بودجه عمرانی و ... کشور هم به شدت کاهش چیدا میکنه و باعث عقب ماندگی مملکت میشه لطفا ریشه یابی کنید
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
    0 0
    من سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رحم الله را به پیشگاه امام عصر علیه السلام و یادگار امام و جانشین خلف ایشان یعنی حضرت امام خامنه ای حفظه الله را تسلیت می گویم. با علی در بدر بودن شرط نیست ای برادر نهروان در پیش روست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس