دفتر رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در گزارشي استراتژي‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي و آنلاين اين نهاد نظامي را در سال 2010 منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، دفتر رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در گزارشي استراتژي‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي اين نهاد نظامي از جمله استفاده از فيس بوک و توييتر را در سال 2010 منتشر کرد.
در بخشي از اين گزارش با اشاره به اينکه « در آوريل 2009 دفتر روابط عمومي رئيس ستاد مشترک با ايجاد يک اکانت تويتري براي درياسالار مايک مولن خود را وارد جهان رسانه‌هاي اجتماعي کرد»، افزايش مخاطبان رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، کارآمدتر شدن توليدات کنوني روابط عمومي ستاد مشترک، افزايش آگاهي در مورد رويدادهاي مربوط به رئيس ستاد مشترک و همچنين ارتقاء حجم ترافيکي وب‌سايت رسمي ستاد مشترک (www.jcs.mil)را از جمله اهداف اين استراتژي دانسته است.
در بخشي از اين گزارش آمده است: افرادي که پس از سال 1987 متولد شده‌اند از اينترنت به عنوان منبع اصلي کسب اطلاعات استفاده مي‌کنند، رسانه‌هاي اجتماعي نيز در حال تبديل شدن به اصلي‌ترين رسانه‌هاي عامه‌پسند هستند، هم‌اکنون پس از گوگل، فيس‌بوک تبديل به دومين وب‌سايت محبوب در آمريکا شده است به گونه‌اي‌که در ماه ژانويه 134 ميليون و وب‌سايت تويتر 23.5 ميليون بازديدکننده ديگر جذب کردند.
اين گزارش مي‌افزايد: مردم براي کسب خبر و دريافت اطلاعات با ديگران به طور فزاينده‌اي بدين وب‌سايت‌ها روي مي‌آورند، بر اين فرايند، الگوي رفتاري ديگري نيز افزوده شده است: امروزه ترجيح داده مي‌شود که ديگر کاربر در اينترنت جستجو نکرده و به جاي آن اطلاعات مورد نظر به سوي وي گسيل شوند.
اين گزارش با تأکيد بر اينکه « هم ‌اکنون از وب‌سايت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي براي بازپخش محتواي وب‌سايت ستاد مشترک، اطلاعيه‌هاي رسمي و ويدئوهاي کانال پنتاگون استفاده مي‌شود» مي‌افزايد: معمولاً محتواي سايت‌ها پس از اتمام يک رويداد ارسال مي‌شوند و هيچگاه قبل از برگزاري اين رويداد در مورد آن مباحثه‌اي صورت نمي‌گيرد، هم‌اکنون تلاش زيادي صورت مي‌گيرد تا هدف محصولات کنوني و فرايندهاي ستاد مشترک متناسب با محتواي رسانه‌هاي اجتماعي بازآفريني شوند.
در ادامه اين گزارش آمده است: در کل رئيس ستاد مشترک از وب‌سايت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي براي انتشار اطلاعات و همچنين جمع‌‌آوري نظرات بيان شده در مورد اين اطلاعات استفاده مي‌کند، بدين ترتيب وي مي‌تواند تأثيرگذاري پيام‌ها را سنجيده و همچنين مسائل رايج در افکار عمومي را شناسايي کند، کمبود فعاليت متقابل رسمي در وب‌سايت‌هاي رياست ستاد مشترک باعث کاهش تأثيرگذاري آنها شده و در نتيجه دستيابي به هدف اين نوع فعاليت‌هاي رسانه‌اي با شکست مواجه مي‌شود.
روابط عمومي ستاد مشترک ارتش آمريکا در ادامه اين گزارش آورده است: تاکنون دو عامل باعث شده‌ مايک مولن نتواند در مباحث مطروحه در اين وب‌سايت‌ها شرکت کند: اول اينکه چگونه مي‌توان بدون جعل هويت رئيس ستاد مشترک در فضاي آنلاين وارد مباحث شد که اين امر مي‌تواند اعتبار وب‌سايت‌ها و اصالت پست‌هاي وي را کاملاً تخريب کند، مسأله دوم سرمايه‌گذاري بر نيروي انساني و زمان مورد نياز براي پرداختن به سؤالات، نظرات و درخواست‌هاي ارسال شده به سايت‌ها است، هر دوي اين مسأئل چالش‌هاي بزرگي پيش روي يک شخصيت شناخته شده عمومي در فضاي رسانه‌هاي اجتماعي ايجاد مي‌کند، با اينحال مي‌توان بر آنها فايق آمد.

اهداف مورد نظر ستاد مشترک براي 6 تا 12 ماه آينده

در ادامه اين گزارش با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته و شناسايي نقاط ضعف و کمبودهاي رياست ستاد مشترک در فضاي رسانه‌هاي اجتماعي، چهار هدف را به عنوان راهبرد‌هاي ستاد مشترک ارتش آمريکا براي 6 تا 12 ماه آينده اعلام کرده است:
- ارتباط متقابل؛ ورود به مباحث متقابل با پيروان و ارسال پست‌هاي شخصي بيشتر در مورد رئيس ستاد مشترک.
- تطبيق دادن؛ تطبيق فرايند ايجاد محتوا در رسانه‌هاي ارتباط جمعي با 3 اولويت رياست ستاد مشترک،‌ تلفيق کردن فرايند ايجاد محتواي رسانه‌هاي اجتماعي در توليدات و فرايندهاي کنوني ستاد مشترک و وارد ساختن تمام متخصصين روابط عمومي، نويسندگان متن سخنراني‌ها، ‌ويراستارها و مشاورين.
- هدايت؛ استفاده از محتواي رسانه‌هاي جمعي براي پيشي گرفتن از رويدادها، مسافرت‌ها و شهادت‌ها به منظور هدايت مباحث و سؤالات.
- توسعه؛ ادامه يافتن رشد تعداد مخاطبان آنلاين رياست ستاد مشترک و شناسايي پلت‌فرم‌هاي جديد رسانه‌هاي اجتماعي.

استراتژي‌هاي دستيابي به اهداف رسانه‌هاي اجتماعي

در ادامه اين گزارش با بيان اينکه «هم ‌اکنون که صفحات رسانه‌هاي اجتماعي رئيس ستاد مشترک مخاطبان قابل توجهي ( 16000 مخاطب) را جذب نموده‌اند، تلاش‌هاي انجام گرفته بايد در راستاي استفاده بهينه از اين ابزار و افزايش تأثيرگذاري آنها متمرکز شوند»، آمده است: ستاد مشترک بايد براي دستيابي بدين اهداف، نوع تفکر خود را تغيير دهد و با رسانه‌هاي اجتماعي به مثابه رسانه‌هاي جمعي اصلي و يکي از الزامات روابط عمومي رفتار نمايد، اين امر همچنين نيازمند ايجاد محصولاتي براي انتشار در فضاي آنلاين است.

توصيه به استفاده از فيس بوک براي ارتباط متقابل با مخاطبان

اين استراتژي در ادامه به تشريح اهداف تويتري و رسانه‌هاي اجتماعي ستاد مشترک پرداخته و نوشته است: فيس‌بوک و همچنين وبلاگ رياست ستاد مشترک دو سايتي هستند که نيازمند ديالوگ دو طرفه هستند، کارمندان بخش روابط عمومي(Public Affairs Officers) مي‌توانند با حفظ اعتبار و اصالت اين سايت‌ها به جاي رئيس ستاد مشترک به برخي سؤالات مطرح شده از جانب مخاطبان پاسخ دهند.
اين گزارش مي‌افزايد: البته اين امر انتظارات مخاطبان را به طور کامل برآورده نخواهد کرد، اين روند در مورد وب‌سايت تويتر کاربرد نخواهد داشت زيرا خود درياسالار مولن در اين فضا به اطلاع‌رساني مي‌پردازد و گفتگوها اغلب سريع‌تر از آن هستند که کارمندان بدان‌ها پاسخ گويند.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: براي شروع، مدير رسانه‌هاي اجتماعي پروفايل‌هايي تخصصي در فيس‌بوک بوجود آورده و آنها را به عنوان نماينده‌هاي رئيس ستاد مشترک معرفي خواهد کرد، مدير رسانه‌هاي اجتماعي نظرات، پرسش‌ها و درخواست‌ها را طبقه‌بندي کرده و آنها را به "شاخه کنترل رفتار"( Action Control Branch) ستاد مشترک مي‌فرستد تا آنها جوابي رسمي به اين سؤالات دهند
اين جواب‌ها در پروفايل‌هاي تخصصي اعضاي ستاد مشترک و يا در پروفايل خود رئيس ستاد مشترک منتشر مي‌شوند، به همين ترتيب، بخش "فعاليت رسانه‌اي وزارت دفاع"( Defense Media Activity) نيز پاسخ‌هاي بلاگ را پست مي‌کند.
اين گزارش افزوده است: به منظور کاهش سؤالات تکراري، بخش روابط عمومي يک صفحه "سؤالاتي که به طور مداوم پرسيده مي‌شوند" در وب‌سايت رئيس ستاد مشترک (JCS.mil) ايجاد کرده است، ما همچنين بايد از بخش چت در فيس‌بوک نيز استفاده کنيم و با ارسال عنواني براي گفت‌وگو يکي از کارکنان بخش روابط عمومي را در آنجا قرار دهيم تا به مدت يک ساعت به سؤالات مطروحه پاسخ دهد. قابليت اجراي طرح‌هاي مربوط به چت به موضوعات مطروحه و محدوديت‌هاي مرتبط با نيروي انساني بستگي خواهد داشت.
اين استراتژي با بيان اينکه « زماني که اين گفت‌وگوي دو جانبه را در سايت‌ها آغاز کرديم بايد تلاش بهتري نيز در حوزه شخصي‌سازي محتواي آنها نشان دهيم»، توصيه کرده است: رئيس ستاد مشترک بايد هر ماه دو مطلب درباره کتاب‌هايي که مي‌خواند، سرگرمي‌هاي آخر هفته و يا برخي موضوعات غيرکاري ديگر در وب‌سايت تويتر منتشر کند، ما بايد فيلم‌هايي نيز از پشت صحنه سفرهاي رئيس ستاد مشترک تهيه کرده و در اين وب‌سايت‌ها بگذاريم تا مردم احساس خودماني‌تري نسبت به وي داشته باشند، سپس سازمان‌ها و يا مدارس در مورد همين کليپ‌ها سؤالاتي را در پلت‌فرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌کنند و ما وارد ارتباط دوجانبه با آنها مي‌شويم.
پايگاه خبري - تحليلي مشرق در بخش بعدي به تشريح اهداف ذکر شده اين گزارش مي‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس