تهدیدهای «پنهانی» برای منتخبان مردم در انتخابات مجلس دهم، با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست مجلس «آشکار» شده است و حالا منتخبان لیست امید باید میان رای به اصلح و تهدید رای به عارف یکی را انتخاب کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نرودروزنامه‌های جریان اصلاحات روز دوشنبه را با نگرانی از سرنوشت ریاست خبرگان رهبری و بهارستان دهم آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. تهدید اعضای لیست امید؛ «تهدید» آغاز ناامیدکننده ی برای لیست امید از سوی افراد بیرون بهارستان است؛ این تهدیدهای «پنهانی» برای منتخبان مردم در انتخابات مجلس دهم، با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست مجلس «آشکار» شده است و حالا منتخبان لیست امید باید میان رای به اصلح و تهدید رای به عارف یکی را انتخاب کنند. پیرموذن از فعالان سیاسی اصلاحات در گفت وگو با روزنامه وقایع اتفاقیه اظهار داشت «امیدوارم انسان شخصیت خودش را با بدعهدی زیر سؤال نبرد. انسان‌های بزرگ کسانی هستند که دوشخصیتی عمل نکنند و هرروز به سمتی که منافعشان ایجاب می‌کند، نچرخند. امیدوارم این افراد {منتخبان لیست امید}دو شخصیتی عمل نکنند و هواشناس نباشند و به هر سمتی که باد می‌وزد جهت نگیرند و بدانند رفتارشان از سوی مردم رصد می‌شود. این رفتار موجب دلسردی مردم می‌شود و عمر سیاسی آنها را شروع نشده به پایان می‌رساند، چراکه مردم تمایلی به افراد رنگارنگ و دو شخصیتی ندارند.»

2تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نرود. انتخابات ریاست مجلس حیثیتی نیست!؛ کارگزارانی‌ها ریاست علی لاریجانی را بر محمدرضا عارف ترجیح می‌دهند به همین خاطر خواهان رقابتی بی سر و صدا برای جلوگیری از شکاف در ائتلاف خرداد 92 هستند بنابراین خواهان کاهش سطح رقابت در بهارستان هستند. غلامحسین کرباسچی در یادداشت روزنامه اعتماد نوشت:

« انتخاب رياست مجلس، يك انتخاب ساده‌ بر عهده نمايندگان است. حال اگر اين مورد را به موضوع حيثيتي تبديل كنيم، پسنديده نيست. با تمام بحث‌ها و اختلاف‌نظرهايي كه طي روزهاي گذشته بر سر كرسي رياست در گرفته است، يك واقعيت را نبايد فراموش كرد و آن اينكه در عالم سياست هيچگاه يك نفر به‌طور مطلق عالي و يك نفر به‌طور مطلق بد نيست. پس نبايد كاري كرد كه منجر به كدورت شود. ما در اين زمان حساس نيازمند اين هستيم كه وحدت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان آسيب نبيند. اگر اين قضيه براي همه چهره‌هاي سياسي مهم باشد و با تكيه بر آن، در مسير سياسي كشور حركت شود، مي‌تواند يك سال روشني را پيش روي روابط دولت و مجلس رقم بزند.»

3تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نرود. گزینه جدید اصولگرایان در خرداد96 ؛ اصلاح‌طلبان زودتر از اصولگرایان به پیشواز رقبای حجت‌الاسلام روحانی در خرداد 96 رفته‌اند؛ بعد از احمدی‌نژاد، فتاح، ضرغامی و قالیباف نوبت به سردار سلیمانی رسید. صادق زیباکلام در یادداشت روزنامه مردم سالاری نوشت: « مي‌توان پيش‌‌بيني کرد که اگر اصولگرايان به طور جدي خواهان برگشت به صحنه قدرت باشند نامزد‌هاي احتمالي آنان محمود احمدي‌نژاد و يا سردار قاسم سليماني است. چرا که هيچ يک از افراد مطرح اصولگرا مانند محسن رضايي و يا حداد عادل نمي‌توانند براي اين جبهه راي بياورند در نتيجه برگشت محمود احمدي نژاد به عرصه سياسي نه تنها محتمل است بلکه به نوعي اگر اصولگرايان به صورت جدي خواهان وارد شدن به انتخابات پيش رو باشند کانديداتوري احمدي نژاد براي آن‌ها اجتناب‌ناپذير باشد. گزينه ديگر سردار قاسم سليماني است که اگر حاضر به شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري باشد بسيار گزينه مناسبي براي اصولگرايان است که مي‌تواند براي آن‌ها راي جمع کند.»

4. جبهه یکتا اسب تروا در میان اصولگرایان؛ روزنامه‌های اصلاحات جبهه یکتا را یاران جداشده از احمدی‌نژاد قلمداد نمی‌کند بلکه آنان را نیروهای سیاسی پنهان رییس‌جمهوری سابق در میان اصولگرایان می‌داند. در همین راستا روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «سوال‌برانگيزترين جبهه در ميان حاضران در ائتلاف اصولگرايان بود. جبهه‌اي متشکل از 25 نفر از وزرا و معاونان رئيس دولت نهم و دهم. اما اين گروه براي اينکه بتوانند در دل اصولگرايان نفوذ کنند، با شعار پرطمطراق «جدا‌شدگان از محمود احمدي‌نژاد» جلو آمدند. اما شعار دوري از احمدي‌نژاد، به نظر مي‌رسد تنها پوسته‌اي زيبا و تاکتيکي گول‌زننده براي اعلام موجوديت اين جبهه بوده است. چون با اخباري که از ميان جلساتشان درز مي‌کند، سوداي بازگشت به دامن احمدي‌نژاد را دارند.»

5تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نرود. سفرهای انتخاباتی احمدی‌نژاد؛ یاران دولت دهم از «قیام زنجان» برای سخنرانی دیروز محمود احمدی‌نژاد تعبیر می‌کنند و جریان رقیب آنان از شائبه سفرهای انتخاباتی سخن می‌گوید. در همین راستا روزنامه شرق نوشت: «اگرچه اصرار دارند كه تحركاتش انتخاباتي نيست؛ اما نشانه‌ها عكس اين را مي‌گويند. سفرها و سخنراني‌هاي رئيس دولت سابق در ماه‌هاي اخير شدت گرفته است. بعد از سفر مازندران و كرمان در ماه گذشته، محمود احمدي‌نژاد ديروز به بهانه ميلاد امام زمان (عج) عازم زنجان شد و در جمع مردم سخنراني كرد‌. شعارهايي كه ديروز روي پلاكاردهاي استقبال از احمدي‌نژاد نقش بسته بود، كاملا شائبه انتخاباتي داشت.»

6. گونه‌شناسی عافیت‌طلبان اصلاحات؛ محمدرضا تاجیک در یادداشت روزنامه اعتماد از عافیت طلبان اصلاحات در دوران انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی نوشت: «از يك منظر ريخت‌شناختي (تيپولوژيك) عافيت‌طلبان سياسي امروزِ جريان اصلاح‌طلبي بر چند نوعند: نخست، آناني كه در هر شرايطي از اين استعداد و امكان برخوردارند كه اصلاح‌طلبي را در پاي قدرت‌طلبي خود ذبح كنند.

تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نروددوم، كساني كه مي‌گويند براي اينكه توزيع امر محسوس در عرصه سياست را دگرگون كنيم بايد بر طريق و طريقت عافيت‌طلبان شويم و نرمش و چرخشي تاكتيكي پيشه كنيم. سوم، آناني كه مي‌گويند «اگر مي‌خواهي پوستت را حفظ كني بايد پوست بيندازي». مي‌گويند اين پوست گفتماني و هويتي و حيثيتي كه امروز مي‌اندازيم و در پوست رقيب مي‌شويم، چهارم، آناني كه مي‌گويند براي گرفتار نامدن در دام رقيب بايد اساسا دگربودگي كنيم. پنجم: كساني كه بر اين نظرند كه براي اجتناب از بازي با حاصل جمع جبري صفر، بايد به بازي با حاصل جمع جبري غيرصفر (برد-برد) تن دهيم»

7. احمدی نژاد یک دهاتی است؛ تقی آزاد ارمکی در روزنامه قانون در تحلیل رفتارسیاسی محمود احمدی‌نژاد در عرصه سیاست کشور اظهارداشت: « احمدی نژاد را نماد یک فرد دهاتی با گفتمان دهاتی با دغدغه‌های دهاتی در مقابل دغدغه‌های شهری و مدرن مي‌دانيم نه به معنای اینکه او اصولگراست. احمدی نژاد اصلا اصولگرا نیست. احمدی نژاد یک پدیده کاملا روستایی - دهاتی است که در مقابل تمام عناصر و مولفه‌های شهری مقاومت مي‌کند و نظام شهری را به‌هم مي‌ریزد. طرح‌ها را از بین مي‌برد و بوروکراسی را دچار فروپاشی مي‌کند. با طبقه متوسط که محل زیست شهری است نزاع مي‌کند و با دموکراسی برخورد مي‌کند.باتمامي‌المان‌های شهری مانند هنر، فرهنگ، اقتصاد و دموکراسی به نزاع بر مي‌خیزد.»

تهدید جنایی سیاسی نمایندگان مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان/ انتخابات ریاست را حیثیتی نکنید تا حیثیتتان بر باد نرود· تردید هاشمی برای ریاست خبرگان

هاشمی رفسنجانی خواهان شکست مجدد برای کسب کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری نیست؛ حامیان او از حضور نماینده وی در رقابت برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نام می‌برند تا همچنان نقش تصمیم‌ساز برای وی نسبت به سرنوشت خبرگان قائل باشند. اما روزنامه اعتماد از تردید عدم حضور هاشمی رفسنجانی خبر داد و در همین راستا نوشت: «شبيه به دوره‌هاي سابق خبرگان نيست كه يا تنها يك كانديدا باشد يا دو كانديدا. اين‌بار اسم زياد است اما نه اسامي كه انتظارشان مي‌رفته. نيامدن هاشمي تا اينجاي كار قطعي بود. همانطور كه خبر از نيامدن احمد جنتي هم مي‌آمد. با در نظر گرفتن عدم تغيير در اين روند به نظر مي‌رسيد آيت‌الله جنتي و آيت‌الله هاشمي گزينه‌هاي مورد حمايت‌شان را براي رياست مجلس كانديدا مي‌كردند. اما در ساعات پاياني روز گذشته خبر آمد كه نيامدن جنتي به عرصه رياست مجلس تكذيب مي‌شود. موضوعي كه اگر تغيير نكند احتمال آمدن آيت‌الله هاشمي به عرصه رقابت رياست را زياد مي‌كند.»

در این میان روزنامه وقایع اتفاقیه از اختلاف میان هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی خبر داد و در همین راستا نوشت: «در مقابل، کاندیداهای احتمالی جریان اعتدالی برای ریاست مجلس، از گزینه‌هایی مانند مؤمن، هاشمی‌شاهرودی و موحدی‌کرمانی هم یاد می‌شود که البته از میان آنها، هاشمی‌رفسنجانی در زمان انتخابات، موحدی‌کرمانی را در فهرست انتخاباتی خودش قرار داده بود و موحدی‌کرمانی هم به صورت متقابل نام هاشمی را در فهرست مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز قرار داد اما هاشمی‌شاهرودی که در گذشته رابطه خوبی با هاشمی‌رفسنجانی داشت، این‌بار در میان فهرست انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی جایی نداشت و این قرارنگرفتن در فهرست مورد حمایت هاشمی‌رفسنجانی، زمانی انجام شد که خبرهایی مبنی‌بر ایفای نقش هاشمی‌شاهرودی در رد صلاحیت سیدحسن خمینی منتشر شد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    اصلاح‌طلب ها که هی مردم مردم می گن چطور تهدید می کنن که عمر سیاسی یه نماینده تموم میشه؟ چهار سال مگه این نماینده ها در مجلس حضور ندارند؟
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    راستی اصلاحات یعنی چه اصلاح سر وصورت می دانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس