کد خبر 574184
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

صدها نفر از مردم اوکیناوای ژاپن بار دیگر با حضور در خیابانها، از دولت خواستند تا همه تلاش خود را برای بستن پایگاه نظامی آمریکا در این منطقه و در سراسر کشور بکار گیرد.

 به گزارش مشرق، این چندمین بار در هفته های گذشته است که شهروندان این منطقه دست به اعتراضاتی خیابانی بر ضد حضور نظامی آمریکا در ژاپن و بخصوص در اوکیناوا زده اند.

بیش از یکهزار نفر از مردم منطقه «ناها» مرکز اوکیناوا از روز یکشنبه تظاهرات بزرگی را آغاز کرده و خاطرنشان کرده اند که جابجایی این پایگاه در اوکیناوا دردی را دوا نمی کند بلکه باید تحت هر شرایطی مرکز نظامی آمریکایی ها برچیده شود.

آنها تاکید کردند که دولت ژاپن نباید با نظامیان آمریکایی در خصوص جابجایی محل این پایگاه در اوکیناوا همکاری کند.

مردم در شرایطی به خیابان ها ریخته اند که این هفته مصادف با چهل و چهارمین سالگرد خروج اوکیناوا از قید آمریکا و قرار گرفتن در تحت حاکمیت ژاپن است.

دولت های ژاپن و آمریکا موافقت کرده اند تا پایگاه هوایی «فوتنما»، متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا را از منطقه پرجمعیت «گینوان» در اوکیناوا به محله ساحلی کم جمعیت «هنوکو» جا به جا کنند.

تظاهرکنندگان در جریان راهپیمایی اعتراض آمیز خود شعارهایی برضد حضور نظامی آمریکا در ژاپن سرداده و افزودند که آمریکا نه تنها ضامن امنیت نیست بلکه تهدیدی برای توکیو به حساب می آید.

مردم ژاپن در برخی از شهرهای دیگر نیز به همراه اوکیناوایی ها تظاهراتی برپا و از دولت درخواست کردند تا تمامی پایگاه های آمریکا را در ژاپن تعطیل کند.

آنان افزودند که برنامه اعزام نیروهای نظامی ژاپن به مناطقی خارج از این کشور بر اساس لایحه امنیتی جدید دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز باید برچیده شود.

خبرگزاری «شین هوا» امروز - دوشنبه - گزارش کرد که بسیاری از معترضان در اوکیناوا گفته اند که «آبه» باید از مقام نخست وزیری کنار برود.

در حالی که زمین های جزیره اوکیناوا فقط کمتر از یک درصد کل سرزمین ژاپن را در بر می گیرد، اما بیشتر از 75 درصد از پایگاه های نظامی آمریکا را در خود جای داده است.

ساکنان اوکیناوا و فعالان محلی مدتها است به گسترش پایگاههای نظامی آمریکا معترض هستند و به نگرانی های امنیتی و زیست محیطی اشاره می کنند. آنها همچنین نارضایتی عمیق خود را از نقض حقوق دموکراتیک مردم اوکیناوا اعلام کرده و به رهبران آمریکایی و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که به درخواست های آنها توجه ندارند، انتقاد دارند.

آمریکا کنترل اوکیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار داشته و این منطقه هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی 47 هزار نفری آمریکا در ژاپن است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس