لاکس نوشت: «ما در حالیکه می‌توانستیم اسد را کنار بگذاریم، عقب کشیدیم و در پیش چشم همه مردم دنیا خوار و بی‌اثر نمودیم. حالا هم باید از بحران سوریه به طور کامل بیرون بکشیم».

گروه بین‌الملل مشرق - مامور سابق سازمان CIA در کتاب جدید خود، پرده از حقیقتی برداشت که آن را «لحظه قبل از انفجار» نامید. به اعتقاد وی، تلاش ارزشمند سازمان اطلاعات برون‌مرزی آمریکا برای برکناری اسد به خاطر بی‌کفایتی دولت اوباما به سر منزل مقصود نرسید و هیلاری کلینتون در اوج نیاز اپوزیسیون اسد به کمک، پشت آن را خالی کرد.


هیلاری به مخالفان اسد خیانت کرد /// آماده جهت ملاحظه ///


«داگلاس لاکس» (Douglas Laux) که به عنوان مسئول مذاکره با شورشیان مخالف اسد از سوی سازمان اطلاعات برون مرزی آمریکا (CIA) عازم سوریه شده بود، در ژوئن 2012 جهت ارائه گزارش به روسای خود، به واشنگتن بازگشت.

وی در مطلب خود آورد: «دیگر برای همه از کاخ سفید گرفته تا رده‌های پایین‌تر، مسجل شده بود که سوریه یک وضعیت بغرنج سیاسی است. آمریکا خواهان کمک‌ و حمایت مخالفین اسد بود اما می‌ترسید که این حمایت منجر به گسترده شدن آتش جنگ و شیوع آن به منطقه و در نتیجه تخریب چهره خودش شود».

لاکس در ادامه در مورد تلاش دو ماهه‌اش برای برنامه‌ریزی و سپس سفر به کشورهای اروپایی جهت متقاعد کردن آنها برای مشارکت با آمریکا در قضیه سوریه می‌نویسد. وی، به خاطر ملاحظاتی که داشته، در سرتاسر کتاب به تاریخ‌ها، اسامی، و حتی مکالمات اشاره‌ واضح و مستقیم نکرده است. لاکس در جایی از کتاب می‌نویسد: «مشخص بود که متحدین ما خوستار همراهی با ما در قضیه سوریه هستند اما توقع‌شان این بود که ما همه کارها را انجام دهیم».

لاکس افزود: «10 آگوست 2012 بود که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در طی سفر به ترکیه، رسما اعلام کرد که آمریکا خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است. در آن زمان، من گیج شدم. سازمان هم به من هیچ اطلاع قبلی نداده بود. حتی نمی‌دانستم که روسای من در مورد اظهارات کلینتون چیزی از قبل می‌دانستند یا نه. فورا با رهبران مخالف اسد که از سخنان کلینتون به وجد آمده بودند، مذاکره کردم. آنها که قویا تحت تاثیر حمایت کلینتون قرار گرفته بودند، در آن حال از وضعیت نیروهایشان و محل استقرار آنها، و اسامی رهبران مهم، منبع عظیمی از اطلاعات به من دادند. یک هفته گذشت و خبری از حضور نظامی آمریکا در حریم هوایی سوریه نشد. دو هفته گذشت و خبری نشد. مخالفین اسد عصبی و دچار بدگمانی شده بودند و از آن طرف هم پرزیدنت اوباما خط قرمز آمریکا که منجر به حضور نظامی این کشور در سوریه خواهد شد را استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت اسد خواند».

لاکس در ادامه آورد: «پس از سه هفته، شورشیان مخالف اسد دیگر اجازه دیدار را به من ندادند. آنها، دریافته‌ بودند که سخنان کلینتون بلوفی مذبوحانه جهت مرعوب کردن اسد بوده است. حرکت کلینتون، تمامی تلاش‌های ما برای کسب اعتبار در سوریه را نقش بر آب کرد. ماه سپتامبر بود که به سازمان بازگشتم. وقتی شنیدم که کاخ سفید و روسای سازمان نقشه مشترکی برای حذف اسد از قدرت دارند، شوکه شدم. به همراه یگان رزمی تحت امر خود، تا اکتبر 50 گزینه برای حذف اسد از قدرت طراحی کردیم. اما نمی‌توانم در مورد گزینه‌ها توضیح دهم. روسا و کاخ سفید واکنش بسیار خوبی به طرح‌های من نشان دادند اما به هیچکدام عمل نشد. همه‌اش بی‌فایده بود. خیلی ناامید شده بود. متحدین ما در اروپا و خاورمیانه وقتی که روسیه و ایران و چین از سوریه دفاع تمام‌قد به عمل آوردند، هیچ کاری نکردند و چشم به آواره شدن بسیاری از مردم سوریه دادند. می‌دانستم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است حتی اگر کسی به آن اقرار نمی‌کرد. لذا یکی از آخرین یادداشتهایم را نوشتم: ما در حالیکه می‌توانستیم اسد را کنار بگذاریم، عقب کشیدیم و در پیش چشم همه مردم دنیا خوار و بی‌اثر نمودیم. حالا هم باید از بحران سوریه به طور کامل بیرون بکشیم».

لاکس، چند هفته پس از عقب‌نشینی اوباما از خط قرمزی که به آن اشاره کرده بود، از سازمان CIA استعفا داد. در آن برهه زمانی، یکی از مقامات دولت اوباما گفت: «گرچه ممکن است اعتبار دولت به زیر سوال برود، اما باید قبول کرد که ما در معذوریت‌هایی قرار داریم و گزینه‌هایمان محدود است».


منبع:

http://nypost.com/2016/04/02/ex-cia-operative-how-hillary-clinton-betrayed-syrian-rebels/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    پس این آمریکا بود که واقعا نخواست اسد کنار برود نه حضور ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس