در پی تظاهرات دهها هزار نفری اخیر در مناطق مختلف ژاپن با هدف مخالفت با وجود پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا، چین نیز خواستار توجه واشنگتن به درخواست های مردمی شد.

 به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای تصریح کرد که آمریکا باید در راستای پیشبرد صلح، ثبات و امنیت منطقه تلاش کند.

این در شرایطی است که هزاران نفر از مردم ژاپن در تظاهراتی خشم آلود خواستار خروج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا و دیگر مناطق ژاپن شده اند.

این تظاهرات که روز یکشنبه این هفته برگزار شد یکی از بزرگترین و خشن ترین اعتراضات اخیر مردمی علیه آمریکا بوده است.

خشم مردم ژاپن در شرایطی شدت گرفته است که یک نظامی آمریکایی مرتکب تجاوز و قتل یک زن ژاپنی در اوکیناوا شده و طی روزها و هفته های اخیر بارها مردم ژاپن و این منطقه به خاطر این موضوع به خیابانها آمدند.

از سوی دیگر «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز به طور تلویحی وجود نظامیان آمریکایی در منطقه را خطری برای کشورهای دیگر دانسته است.

وی گفت که پایگاه اوکیناوا با نام «فوتمنا» مسئله ای بین آمریکا و ژاپن است که به اتحاد نظامی آنها مربوط می شود اما نباید تهدید نظامی متوجه کشور ثالث باشد.

این سخنگو ضمن مخالفت با برخی اقدامات نظامی آمریکا گفت که با توجه به خشم، نگرانی و اعتراضات مردمی لازم است معلوم شود آمریکا باید چه نوع حضوری در منطقه داشته باشد و اینکه چطور می تواند به مردم منطقه خدمت کند.

در حالی که اوکیناوا کمتر از یک درصد از مساحت ژاپن را در اختیار دارد 75 درصد از کل نظامیان پایگاه های آمریکایی در ژاپن در آن مستقر شده اند.

نیروهای نظامی این کشور بر اساس آماری که پیشتر منتشر شده است، طی سال های 2005 تا 2013 میلادی مرتکب بیش از یکهزار مورد آزار جنسی در ژاپن شده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس