نمایندگان مجلس اوکیناوای ژاپن که منطقه آنان میزبان تعداد زیادی از سربازان آمریکایی و بزرگترین پایگاه نظامی این کشور است، خواستار خروج فوری نظامیان و تفنگداران این کشور از اوکیناوا شدند.

 به گزارش مشرق، نشست نمایندگان مجلس اوکیناوا پس از آن برگزار شد که قتل اخیر یک زن ژاپنی توسط یک نظامی آمریکایی، راهپیمایی و اعتراضات گسترده ای را در منطقه در پی داشت.

به همین خاطر در نشستی که روز گذشته و همزمان با برگزاری اجلاس سران «جی هفت» در منطقه ایسه شیمای ژاپن در مجلس اوکیناوا برگزار شد، نمایندگان ضمن اعتراض به رفتارهای نامناسب نظامیان آمریکایی و کشته شدن یک زن 20 ساله در این منطقه، با تصویب قطعنامه ای اعلام کردند که آنان هر چه سریعتر می بایست منطقه را ترک کنند.

نمایندگان همچنین تاکید کردند که در کنار انجام این مسئله، توافقنامه همکاری نظامی آمریکا و ژاپن هم نیازمند تجدید نظر است.

نمایندگان مجلس منطقه اوکیناوا همچنین با اعتراض به تصمیم دولت «شینزو آبه» مبنی بر جابجایی و انتقال پایگاه آمریکا به یک منطقه کم جمعیت، خواستار تعطیلی کامل و اعمال محدودیت های بیشتر برای نظامیان آمریکایی شدند.

دولت های توکیو و واشنگتن پیشتر موافقت کرده‌اند تا پایگاه هوایی «فوتنما»، متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا را از یک منطقه پرجمعیت در اوکیناوا به «هنوکو» با جمعیت کمتر، جابجا کنند تا تاسیسات جدید نظامی آمریکا در این مناطق ساحلی احداث شود.

همچنین گزارش شده که قطعنامه تصویبی نمایندگان مجلس منطقه اوکیناوا به احزاب کمونیست، کومیتو و سوسیال دمکرات نیز داده شده که حمایت و موافقت آنها را نیز در پی داشته است.

تصویب این قطعنامه پس از آن صورت گرفت که پیشتر بسیاری از احزاب، شوراهای محلی، سازمان های مدنی و فعالان اجتماعی ژاپن نیز با انتشار بیانیه های اعتراض آمیز، نسبت به رفتارهای غیراخلاقی نظامیان آمریکایی در منطقه اوکیناوا واکنش نشان داده و آن را قویا محکوم کردند.

نیروهای نظامی این کشور بر اساس آماری که پیشتر منتشر شده است، طی سال های 2005 تا 2013 میلادی مرتکب بیش از یکهزار مورد آزار جنسی در ژاپن شده اند.

نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری کیودو ژاپن، نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد از ساکنان ‌اوکیناوا مخالف جابجایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

بسیاری از ساکنان این منطقه براین باورند که حضور پایگاه های آمریکایی در این استان مانع از رشد اقتصادی اوکیناوا شده است.

بر اساس گزارش ها آمریکا 124 پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در ژاپن دارد و بیش از 50 هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه ها مستقر هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس