بعد از چندین ماه متوالی اصرار دولتی‌ها درباره افزایش رشد اقتصادی کشور با اجرای برجام، این وعده نیز از سوی محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی پس گرفته شد.

پس از ماه‌ها وعده تاثیر برجام بر رشد اقتصادی انکار شد/ از برجامی که قرار بود 5 درصد رشد بهمراه بیاورد تا انکار نقش برجام بر رشد اقتصادی / خداحافظی زودهنگام دولت با نقش برجام بر رشد اقتصادیگروه اقتصادی مشرق- از زمان امضای توافق هسته‌ای (برجام) در تیرماه سال 94 مسئولان دولت به کرات بر تاثیر مثبت اجرای برجام بر رشد اقتصادی کشور تاکید می‌کردند.

بنابر وعده مسئولان دولت، رشد اقتصادی نزدیک به صفر کشور در سال‌های اخیر، با اجرای برجام با جهشی امیدوارکننده روبرو خواهد شد که در رفع مشکلات بیکاری و رکود اقتصادی کشور، بسیار موثر خواهد بود.

اما همانطور که سایر وعده‌های دولتمردان درباره آثار و برکات برجام، یکی یکی پس گرفته شده، روز گذشته رئیس دفتر روحانی تاثیر برجام بر رشد اقتصادی کشور را نیز پس گرفت و در نشست «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصتها و ظرفیتها» در محل وزارت امور خارجه  گفت: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد.
 
* جهت یادآوری به نهاوندیان

اظهارنظر شگفت‌انگیز نهاوندیان درباره بی‌تاثیری برجام بر اقتصاد کشور، هرچند اعتراف به واقعیتی است که از سال گذشته منتقدان دولت مطرح می‌کردند، اما در تناقض کامل با وعده‌هایی است که دولتی‌ها در یک سال اخیر بارها مطرح کرده‌اند.

به عنوان مثال چند هفته پپیش محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: برجام فرصت سرمایه‌گذاری را در داخل برای رشد اقتصادی فراهم کرده، حال این که چگونه باید از این فرصت استفاده شود یا از فرصت پسابرجام از نظر اقتصادی چگونه استفاده کنیم، قابل توجه است.

نوبخت در نخستين نشست خبري خود در سال 95 نیز از رشد اقتصادی 6 درصدی پس از برجام خبر داده و گفته بود: با توجه به فرصت‌هایی که برجام برای کشور در سال 95 فراهم کرده است، پیش بینی می کنیم که در این سال رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد حاصل شود. مجامع بین المللی هم همین حدود رشد اقتصادی را برای ایران پیش بینی می‌کنند.

پس از ماه‌ها وعده، تاثیر برجام بر رشد اقتصادی انکار شد/ خداحافظی زودهنگام دولت با نقش برجام بر رشد اقتصادیبه گفته وي، فرصتی که رفع تحریم ها برای کشور حاصل کرده، به دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی هستیم.

روزنامه رسمی دولت (ایران) نیز سال گذشته در گزارشی از بهبود چشمگیر اقتصاد ایران پس از برجام خبر داده بود.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور هم از قافله وعده‌ درباره تاثیر برجام بر رشد اقتصادی کشور عقب نمانده و گفته بود: با اجرایی شدن برجام پایه های توسعه اقتصادی ایران در حال تثبیت است و سیاست اقتصادی دولت در ارتباط با دنیا شتاب گرفته و مردم این را در زندگی حس خواهند كرد.

خوشبختانه با اجرای برجام امروز همه این امكانات در دسترس تولیدكنندگان ایرانی است و فضا برای رشد و توسعه مساعدتر شده است.

ادعای تاثیرگذاری برجام بر رشد اقتصادی کشور از وعده‌های شفاهی دولتمردان به گزارش‌های مکتوب و رسمی نیز کشیده شد به طوری که بانک مرکزی در شماره‌ ۷۲ فصلنامه روند اعلام کرد: پیش بینی می شود به دنبال اقدامات و تصمیمات صورت گرفته و انتظارات مثبت ناشی از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور با اجرای برجام، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار باشد.

بانک مرکزی در گزارشی دیگر اعلام کرده بود: با اجرای  برجام رشد اقتصادی ایران افزایش می یابد. اين توافق همچنين مسير را براي رفع توقيف دارايي­ هاي مالي ايران هموار، دسترسي به منابع مالي خارجي را تسهيل و تجارت و سرمايه­ گذاري خارجي را به به طور قابل توجهي بهبود مي‌بخشد.

در نتيجه انتظار مي ­رود در ميان مدت و پس از اجرايي شدن توافق انجام شده، رشد اقتصادي ايران افزايش و ريسک­ کشوري کاهش يابد.

در عين حال و علي­رغم بهبود در روابط بين ­المللي ايران، ريسک ناشي از تاخير در زمان اجراي توافق‌نامه همچنان وجود دارد.

حسن روحانی نیز بارها بر افزایش رشد اقتصادی کشور با اجرای برجام تاکید کرده بود.

روحانی حتی در پیام نوروزی نیز گفت: ان‌شاءالله خواهیم توانست با کمک یکدیگر به رشد دو برابری متوسط ۱۰ ساله گذشته برسیم. ما می‌توانیم با تلاش و کوشش همگانی به رشد ۵ درصدی برسیم؛ رشدی که نسبت به همه کشورهای همسایه‌مان، ان‌شاءالله بیشتر باشد، رشدی که بتواند رونق اقتصادی را بسازد و کارگران بیکار ما را به کارخانه‌ها و مزارع برگرداند و رشدی که بتواند جوانان عزیز فارغ التحصیل ما را به بنگاه‌های اقتصادی بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ناشناس ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    3 سال تمام چرخ اقتصاد کشور را به چرخ سانتریفیوژها گره زدند اما حالا نهاوندیان می گوید برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی بهمراه بیاورد !!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    زکی خیال باطل...
  • پری مجرد38ساله ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    اووو لا لا یعنی سرمون شیره مالیدن
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    تو مصاحبه ای که در اوایل ریاست جمهوری در شبکه یک انجام داد معلوم بود که اصلاً برجام ربطی به حل مشکلات اقتصادی نداره!
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    اول شعار میدن و بعداً میبینن اجرایی نميشه، حرف خودشونو پس میگیرن.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    هدف واقعی برجام پس چی بوده؟؟؟ امیدوارم مربوط به سیاسی کاری و جناح بازی نبوده باشه.
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    وقتی از خدا غافل شدیم واز دستوراتش( اشداء علی الکفار ورحماء بینهم...... وآیه دیگر: ای پیامبر کافران از تو راضی نخواهند شد مگر اینکه به دین آنها در آیی) سرپیچی کنیم وبه جای او با کدخدا پیمان بستیم- وگوش به فرمان ولی امر (امریکا قابل اعتماد نیست) ندادیم .... نتیجه همین می شود که می بینیم....
  • صادق ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    پس اين همه اصرار براي مذاكره با شيطان بزرگ براي چه بود!؟ آيا شما نبوديد كه دائم رشد اقتصادي و پيشرفت و حتي آب خوردن مردم را منوط به رابطه با غرب مي كرديد!؟ حالا پس از 2 سال مذاكره و دادن امتيازات فراوان و گرفتن هيچ و فهميدن اين نكته كه مشكل كشور ما داخلي است و بايد از درون حل شود، به اين نتيجه رسيديد!؟ اين را كه از همان اول دلسوزان كشور به شما گفتند. حالا با راكتور پر از سيمان چه كار بايد كرد!؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    ما در تمام کارها خودشیفته هستیم و این خودشیفتگی در تمام امور منجر به خرابکاری و منهدم کردن اساس آن امور می شود. خود شفتگی ما باعث شده جزء جلوی دماغ خود چیزی دگری را نبینیم. خود شیفتگی خود باوری نیست عزیزان
  • محمدرضا ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    برای رونق اقتصادی تنها یک را درسته اون هم اقتصاد مقاومتی در همه زمینه ها. شاید به نتیجه رسیدنش یه چند سالی طول بکشه اما وتی به نتیجه برسه دیگه هیچ کشور خارجی نمیتونه مارو تحریم کنه و یا به اقتصاد ما انقدر آسیب وارد کنه.
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    پس برد برد نبود باخت در مقابل برد یانکی ها بود.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    مردم حساس شده بودن و فکر میکردن هسته ای برا ما مشکل آفریده اینا هم وعده دادن هسته ای رو میدیم میره مردم هم بهشون رای دادن حالا مردم میفهمن مشکل هسته ای نیست
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    شما مشکلتون با تیم ملیه یا مربیش؟
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    با هردو !
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به امریکا فرصت سوزی است .
  • مهرداد ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    برجام خسارت محض بود و دیگر هیچ !
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    از یک طرف برجام فایده ای نداشت ، از یک طرف هم عدم توافق بدتر . موندیم چکار کنیم با این وضع ؟!!
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    پساب برجام را بجای پسا برجام بمردم تحویل داده اند. کجاست دیدن زیبایی های برجام و افتاب برجام که به اعتقاد بیشتر مردم آفتابه برجام پوسیده ای است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس