کد خبر 561065
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۲

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با روسای مجالس دوما و سنای روسیه بحث های نسبتاً طولانی و مفیدی داشتیم که درخصوص مسائلی مانند توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری گفت وگوهایی انجام شد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس روسای مجالس اوراسیا به روسیه سفر کرده بود، بامداد امروز (پنجشنبه 2 اردیبهشت) پس از بازگشت از سفر خود، در فرودگاه مهرآباد با تبریک سالروز میلاد امیرالمومنین علی (ع) گفت: در این سفر نسبتاً کوتاه به روسیه، کارهای متعددی انجام شد.

وی ادامه داد: در کنفرانس کشورهای اوراسیا شرکت کردیم که در این کنفرانس از روسای مجالس کشورها دعوت به عمل آمده بود. البته اینچنین اجلاسی از ابتکارات کشورهای روسیه و کره جنوبی بوده است که این نهاد باید رشد یابد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه در روسیه در کل بحث های خوبی انجام شد، افزود: بانکی مون دبیرکل سازمان ملل نیز پیامی برای اجلاس روسای مجالس اوراسیا داشت و پشتیبانی از این نهاد را اعلام کرد.

لاریجانی ادامه داد: در اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نهادمند شدن این اجلاس و دایر کردن دبیرخانه ارائه شد که اعضا آن را مورد توجه قرار دادند و مصوب شد تا دبیرخانه ای در این خصوص تشکیل شود تا کارها سامان یابد.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: حجم زیادی از تجارت جهانی در این حوزه است و از نظر رشد اقتصادی کشورهای اوراسیا نقش قابل توجهی دارند و علاوه بر قرابت های فرهنگی و نیازهای امنیتی، باعث می شود اعضای این نهاد را بهم پیوند دهد.

وی گفت: در حاشیه این اجلاس با روسای پارلمان های شرکت کننده در زمان محدود بحث های گوناگونی انجام شد.

لاریجانی افزود: برخی کشورها مانند آذربایجان در این مدت درگیر مسائل مهم و حادی بودند که الحمدالله آتش بس انجام شد، افغانستان نیز وضعیت بحرانی داشته و بحث هایی حل و فصل مسائل صورت گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: در حاشیه اجلاس مذکور با رئیس مجلس قزاقستان و برخی کشورهای دیگر گفت وگوهایی انجام شد.

وی درخصوص روابط ایران با روسیه افزود: با روسای مجالس دوما و سنای روسیه بحث های نسبتاً طولانی و مفیدی داشتیم که درخصوص مسائلی مانند توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری گفت وگوهایی انجام شد. همچنین موضوع همکاری در بخش های امنیتی و دفاعی نیز از محورهای رایزنی بود، مخصوصاً مبارزه با تروریسم از محورهای اصلی گفت و گو بود.

لاریجانی تصریح کرد: در خلال بحث ها فرصتی نیز فراهم شد تا با برخی از صاحب نظران و رسانه ها گفت و گوهایی انجام شود و برداشت من این است که فضای کلی همکاری ایران و روسیه خوب است و توجه به این موضوع بود که تعلق خاطر دو کشور بیشتر شود.

رئیس مجلس در پایان افزود: امیدوارم بخش های اجرایی کارها را پیگیری کند.

در سفر لاریجانی به کشور روسیه قربانی، آشوری، سبحانی فر و علیمردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس را همراهی کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس