«ویلیام اینگدال» گفت: «غرب رو به انزوال است.ایران باید خود را هر چه بیشتر به کشور‌های عضو شانگ‌های نزدیک کند. روسیه، هند و چین در آستانه رقم زدن عصر جدیدی از پیشرفت اقتصادی هستند.

سه کشوری که عصر تازه پیشرفت اقتصادی را رقم می‌زنند

به گزارش مشرق، «ویلیام اینگدال» روزنامه‌نگار و اقتصاددان برجسته آمریکایی در پاسخ به این سؤال که «آیا تنها راه رشد و توسعه اقتصادی ایران همان مسیری است که غرب طی کرده» گفت: «به هیچ وجه این طور نیست، غرب امروز با مشکلات بنیادین اقتصادی مواجه است. اتحادیه اروپا اکنون خود تبدیل به یک فاجعه شده است. امروز، مردم اروپا در حال نابودی هستند، آنها زیر بار قرض‌های فراوان بوده و متحمل جنایت‌های سازمان‌یافته هستند. آینده کشورهای آسیایی در گرو اتحاد آنها با یکدیگر است نه با غرب بحران‌زده.»

وی افزود: «غرب رو به انزوال است.ایران باید خود را هر چه بیشتر به کشور‌های عضو شانگ‌های نزدیک کند. روسیه، هند و چین در آستانه رقم زدن عصر جدیدی از پیشرفت اقتصادی هستند. متاسفانه امروز غرب هیچ چیز با ارزشی برای ارائه به ایران به غیر از جنگ و خون‌ریزی، همانند جنگ هشت ساله دهه 1980 و اکنون، به وجود آوردن داعش در منطقه ندارد.»

نویسنده کتاب «وال استریت و مرگ آمریکا» در پاسخ به «چرایی بدعهدی آمریکا در اجرای تعهدات برجامی «خود» و برنداشتن تحریم‌ها  و ایجاد مانع در دسترسی‌های بانکی به ایران» نیز گفت: «متاسفانه دولتمردان آمریکایی هیچ‌گاه در هیچ کدام از سیاست‌های خارجی مهم کشورشان صداقت به خرج  نداده‌اند. تنها دغدغه آنها این است که چگونه در برابر زوال روزافزون وجهه و قدرت خود در جهان ایستادگی کنند.اتفاقی که جهان به طور گسترده شاهد آن هست و هیچ عاملی قادر به توقف آن نیست.

 تا وقتی که کشور آمریکا توسط اولیگارش‌ها در پشت پرده اداره می‌شود، هیچ کشوری از جمله ایران، روسیه و یا سوریه نباید هیچ اقدام مثبتی را از سوی واشنگتن انتظار داشته باشند.

اولیگارش‌ها در فضای سیاسی آمریکا نفوذ کرده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که گویا دغدغه برپایی دموکراسی در کشورشان را دارند.»
«اینگدال» در پاسخ به این سؤال نیز که «چرا با گذشت مدت زمانی طولانی از اجرایی شدن برجام، همچنان بانک‌های اروپایی از همکاری با بانک‌های ایران امتناع می‌کنند؟»  گفت: «تمام بانک‌های غربی در هر ابعاد و اندازه‌ای به دلار و نظام سوئیفت وابسته‌اند. اولویت اول بانک‌های اروپایی مشارکت با بانک‌های آمریکایی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به خوبی به تمایل حضور بانک‌های اروپایی در آمریکا واقف است.بنابراین این وزارتخانه و مخصوصا اداره مبارزه با تروریسم آمریکا، همچنان فشارها را بر بانک‌ها حفظ کرده است تا فعالیت آنها با ایران را محدود کند.»

این «اقتصاددان برجسته» افزود: «همانطور که من پیش از این هم در رابطه با تحریم روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا گفته بودم، تحریم علیه هر کشوری فرصت فوق‌العاده‌ای را به آن کشور برای توجه هر چه بیشتر به سرمایه‌های داخلی‌اش می‌دهد. توجه هر چه بیشتر به سرمایه‌های انسانی و طبیعی در هر کشور، فرصتی را برای رشد آن مهیا می‌کند. ایران کشوری پهناور با منابع عظیم طبیعی است، مردم ایران ظرفیت‌های زیادی دارند که باید از آن برای رشد اقتصادی کشورشان بهره‌مند شوند.»

وی درباره «مانع‌تراشی آمریکا در قراردادهای دو جانبه ایران با برخی کشورهای اروپایی مانند مورد قرارداد با شرکت بوئینگ نیز گفت: «بوئینگ اصالتا شرکتی آمریکایی است که یکی از بزرگترین کارخانه‌های نظامی آمریکا به شمار می‌رود. این ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم که آمریکا این گونه قراردادهای بوئینگ را نظارت نکند.

 آیا ایران به تجارت با آمریکا اطمینان می‌کند؟ فرانسه (که ایران قصد خرید هواپیما از آن را دارد) اگر به لیبی حمله کرد و آن کشور را به خاک و خون کشید، آنرا با حمایت کامل دولت اوباما انجام داد تا سرمایه نفت لیبی تحت کنترل درآید. غرب منفعت‌طلب است و برای رسیدن به منافعش هر کاری می‌کند. بنابراین فرانسه بدون اجازه آمریکا به ایران هواپیمایی نخواهد فروخت.»
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    گزارش و پیشنهادهای عالی بود ای دولتمردان برجامی و ای برجامی های دولتی که برجام دیدگاه و گوشهایتان را پرکرده و هیچ نصیحتی رو شنوا نیستید یان رو که دیگه آقا سید علی نفرمودند کارشناس غربی بوده پول هم که نگرفته که حرف بزنه طبق قرائن و شواهد موجود گفته طرفداری هم که نکرده بی طرفانه قضاوت کرده اگر شما دولتی های حاضر در ایران خودتون رو به کشتی درحال غرق شدن غرب بچسبانید شما رو هم با خودش به اعماق خلیج خوک ها خواهد کشاند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس