با اتمام سال 95 و در صورت تحقق رشد خوش‌بینانه بالای 6 درصدی، دولت یازدهم در حدود 4 سال فعاليت اقتصادي خود، فقط خواهد توانست که وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور را به رکورد دولت قبل بازگرداند.

بازگشت به GDP دولت احمدی نژاد، آرزوی دولت روحانیگروه اقتصادی مشرق- هفته گذشته علي طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر سطح تولید کشور از بالاترین دوران یعنی سال ۹۰ پایین‌تر است که دلیل آن رکود است که تلاش ما این است که به تولید سال ۹۰ و ۹۱ برسیم.
 
اظهارات طیب‌نیا اعترافی دیرهنگام نسبت به عملکرد دولت در عرصه اقتصادی است.

وضعیت تولید ناخالص داخلی (GDP)
در 3 سالی که دولت بر سر کار بوده، آنچنان تعریفی نداشته است.

دولت در حالی رشد اقتصادی سال 93 را 3 درصد اعلام کرد که با ادامه رکود در سال 94، دولتی‌ها بر خلاف سال 93، ترجیح دادند که کاهش شاخص رشد اقتصادی را سانسور کنند.

در این شرایط که انتقادات از بانک مرکزی بابت سانسور آمار رشد اقتصادی سال گذشته همچنان ادامه دارد، وزیر اقتصاد با سخنان اخیرش درواقع اعتراف کرده که سرجمع عملکرد دولت در عرصه اقتصادی کشور مناسب نبوده و نتوانسته در 3 سال اخیر تحرک خاصی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

این در حالی است که مسئولان دولت بارها و بارها با ذکر رشد منفی 6.8 درصدی اقتصاد کشور در سال 91، عملکرد دولت قبل را به همین رشد منفی خلاصه می‌کردند.

اما این اولین بار است که یک مقام دولتی با دوری از سیاه‌نمایی‌، به بُعد نسبتا مثبت وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور در دولت قبل اشاره می‌کند.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1384 بیش از 166 هزار میلیارد تومان بود  که در سال 1390 به رکورد 215 هزار میلیارد تومان رسید و پس از آن در سال‌های 1391 و 1392 نزولی شد.

بازگشت به GDP دولت احمدی نژاد، آرزوی دولت روحانی

اگر سال 1391 را سال پایانی عملکرد دولت قبل قلمداد کنیم، هرچند در این سال رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 درصد بود، اما در مجموع در دوره 8 ساله دولت قبل، سطح تولید ناخالص داخلی کشور 26 درصد افزایش یافت و از 157 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال 1384 به 201 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1391 رسید.

به طور میانگین در 8 ساله دولت قبل تولید ناخالص داخلی کشور سالانه 3.3 درصد رشد کرد که رشد بسیار پایینی است.

در مقام مقایسه، دولت یازدهم در 3 سالی که بر سر کار بوده، عملکرد بدتری داشته است. در سال اول، رشد اقتصادی منفی 1.9 درصد بود. در سال 1393 تولید ناخالص داخلی کمی رشد کرد، اما آنطور که از شواهد پیدا است در سال 1394 اوضاع تولید ناخالص داخلی خوب نیست که بانک مرکزی از انتشار این آمار خودداری کرده است.

بازگشت به GDP دولت احمدی نژاد، آرزوی دولت روحانیبر اساس آمار دردسترس، عملکرد دولت یازدهم در حوزه رشد اقتصادی به طور میانگین سالانه 5 /0 درصد بوده است.

برای بازگشت تولید ناخالص داخلی کشور از سطح سال 1393  به رکورد سال 1390، اقتصاد کشور نیازمند رشد 6 درصدی در سال 1394 بود.

اما از آنجا که رشد اقتصادی سال گذشته به احتمال زیاد، منفی بوده در سال جاری برای رسیدن به رکورد دولت دهم، رشد اقتصادی کشور باید از 6 درصد هم بیشتر شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با سپری شدن سال جاری و در صورت تحقق رشد خوش‌بینانه بالای 6 درصدی تا پایان امسال، دولت یازدهم در 4 سال عمر خود فقط خواهد توانست که وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور را به رکورد دولت قبل بازگرداند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • کتایون ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    جل الخالق حسادت چیکار میکنه چرا بعضی از روح ها خیلی حقیرند و تحمل روح های بزرگ و متعالی رو ندارن
  • بی سواط ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    این مطلب بر خلاف روح برجام هستش و ممکنه دولت ناراحت بشه این همه اشتغال رو نمیبینین این همه فروشاجناسرو نمیبینین از نوع خارجی
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    ما حتی ارزش تولید ناخالص داخلی خود را بر اساس دلار می سنجیم، در سال 91 اعلام کردیم ارزش تولید ناخالص داخلی ما کاهش یافته است -با وجود آنکه تناژ آن افزایش چشمگیری یافت- و این یعنی کاهش رشد اقتصادی به طور مصنوعی! حال آنکه اگر واقعا تولید ناخلص ما و ارزش ریال یکسوم شده بود باید رشد اقتصادی ما منفی 66 درصد می شد نه منفی 6 درصد. همین مساله نشان می دهد که بر خلاف ادعاهای دولت یازدهم و اقتصادانان مزدور و خائن ایرانی در دوره احمدی نزاد تناژ صادراتی ایران افزایش چشمگیری یافته و تا حد زیادی کاهش فیمت ریال را جبران کرده است.
  • بیسواد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    خب نابغه تحریم های اصلی از همان موقع شروع شد .اگر محمود خان 2سال دیگه بود بیچاره بودیم. راستی کارنامه دبیرستان هاتون رو توی سایت بندازین ببینیم چی بودین.
  • امید ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    من یکی از مخاطبان شما هستم که هر روز سایت شما رو چک میکنم ولی در این چند وقت رویه اشتباهی از شما دیدم که آزرده خاطر شدم و آن هم مقایسه این دولت با دولت فبلی در شرایط نا برابر هست. در دولت فبل فیمت نقت 120 دلار بود و در این دولت در بهترین شرایط 45 دلار بوده درضمن دولت فبل با تحریم های ناجوانمردانه رو برو نبود و به راحتی هرچقدر که میخواست نفت و گاز و ... میفروخت ولی در این دولت چی؟ خواهش میکنم از بی سوادی مردم سو استفاده نکنید. و از مردم خوب کشورم هم توقع کمی نفکر در تمامی کارها ، صحبت ها ، مطالب و ... که میبینند و یا دیگران انجام میدهند دارم. با تشکر. البته مطمون هسبم که مثل مطالب قبلیم این مطلبم هم چاپ نمیشود.
  • ناشناس ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    تحریمها از سال 88 بعد از فتنه تشدید شد. اما عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است و ربطی به تحریمها ندارد و کاهش تولید داخلی هم در 3 سال گذشته بدلیل افزایش 60 درصدی واردات و رکود هم بدلیل گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژها بود .
  • ناشناس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    نفت 100 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود .
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    بر طبق آمار میانگین قیمت نفت در دولت گذشته 75 دلار بوده است و در 3 سال این دولت 72 دلار بوده است .
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    ما که از روکود رد شدیم شما رو نمیدونم
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    1 0
    یارانه ها رو زیاد کنید
  • روح برجام ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    من هم تایید میکنم
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    در کشورهای برزیل و آرژانتین و ونزوئلا هم همین برنامه را پیاده کردید حال آنکه آنها تحریم نبودند!
  • شکرالله ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    آمار جالبی بود
  • همسایه ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    به فکر سن ازدواج باشید
  • نوجوان ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    کار کار کار ؟؟؟؟ همین
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    یارانه باید افزایش پیدا کنه، قدرت خرید مردم خیلی پایین اومده... با برجام مردم رو گول نزنید و به فکر افزایش یارانه باشید.
  • امید ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    درآمد نفتی هنگفت مربوط به سال های آخر دوران ریاست جمهوری قبل بود که البته به خاطر تحریم بازشگت چندانی نداشت و صد البته قرارداد های نفتی یک ساله است و در واقع اگر الان قرارداد ببندند برای سال آینده منعقد میشود و پرداخت هم به همین ترتیب است.یعنی بیشتر درامد های نفت به قول شما 120 دلاری به جیب دولت 11 رفته
  • امید ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    همین یارانه هاست که مملکت رو به این روز انداخته باید یارانه ها بره داخل صنعت و پروژه ها و کشاورزی تا اشتغال ایجاد بشه.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    به امید اتفاقا بهترین کمک به تولید و اشتفال این است که مردم پول داشته باشند و بتوانند با آن کالا بخرند. وقتی مردم پولی ندارند رکود پیش می آید و دادن پول به تولید کننده هم فایده ای نخواهد داشت. مگر زمانی که 5 برابر همین مبالغ را به صورت غیر مستقیم به واردکننده و کارخانه دار می دادند فایده ای داشت جز تنبل کردن تولید و کاهش بهره وری؟ ضمنا یقین کنید این پولها اگر یارانه نشود فقط صرف دادن حقوق به مدیران و سمینهارها و موارد دیگر خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس