کد خبر 573129
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

یک مقام ارشد آمریکایی از افزایش کمک های نظامی واشنگتن به ارتش نیجریه به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی خبر داد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به 'تهاجمی تر' شدن رفتار گروه تروریستی بوکوحرام، علت این شرایط را دریافت کمک احتمالی از سوی گروه تروریستی داعش دانست و افزود: عواملی وجود دارد که همگی نشان می دهد تماس و همکاری میان داعش و بوکوحرام بیشتر شده است.

وی اضافه کرد که بر اساس نشانه های موجود، بوکوحرام در حال اعزام تروریست به لیبی برای ملحق شدن به داعش است.

این مقام آمریکایی در ادامه به موضوع کمک های آمریکا به نیجریه در آن چه مبارزه با بوکوحرام نامید اشاره کرد و افزود: این کمک ها فعلا در قالب خودروهای زرهی است اما درخواست هایی از نیجریه نیز درباره فروش هواپیما دریافت کرده ایم.

مقام های آمریکایی چندی پیش به رویترز گفتند که واشنگتن قصد دارد 12 فروند جنگنده سبک سوپر توکانو A-29 به نیجریه بفروشد.

آن ها دلیل این اقدام را تجلیل از اصلاحات محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه در ارتش این کشور عنوان کردند. به گفته این مقام های آمریکایی، این توافق برای اجرایی شدن باید به تصویب کنگره برسد.

آمریکا در دوره گودلاک جاناتان سلف بوهاری، با متهم کردن نیجریه به نقض حقوق بشر، فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کرده بود.

از سرگیری کمک های نظامی آمریکا به نیجریه در شرایطی صورت می گیرد که ارتش این کشور همچنان در مجامع حقوق بشری بین المللی خبرساز می شود.

ارتش نیجریه در ماه دسامبر (آذر/دی) با حمله به اجتماع مسلمانان شیعه این کشور، صدها نفر را به خاک و خون کشید و شیخ ابراهیم الزکزکی رهبر جامعه شیعی این کشور را زخمی و بازداشت کرد. از سرنوشت شیخ زکزکی هنوز اطلاعی در دست نیست.

هفته گذشته نیز سازمان عفو بین الملل در گزارشی تکان دهنده از مرگ کودکان در بازداشتگاه های نظامی نیجریه خبر داد؛ اتهامی که ارتش نیجریه آن را رد کرد.

بلینکن در سخنانش در ابوجا به رغم اشاره به گزارش عفو بین الملل و کشتار شیعیان نیجریه، از ارتش این کشور به خاطر آن چه 'تلاش در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر' نامید، تمجید کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس