بر کسی پوشیده نیست که جنگ ویرانگر ائتلاف به رهبری عربستان و با حمایت و پشتیبانی آمریکا و بریتانیا، اصلی‌ترین عامل رشد القاعده و سایر گروه‌های تروریستی در یک سال اخیر در یمن بوده است.

گروه بین‌الملل مشرق - دولت اوباما که در دو هفته اخیر به صورت چراغ خاموش و بدون هیچ اعلام رسمی در حال ارسال شماری از نیروها و تجهیزات نظامی به جنوب یمن بود، بلاخره روز یکشنبه از طریق پنتاگون گزارش های موجود را در این باره تایید کرد و از ارسال «تعداد اندکی» از نیروهای آمریکایی (بدون دادن عدد دقیق) به یمن خبر داد.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

به این ترتیب، یمن حالا به جمع آن دسته از کشورهای غرب آسیا پیوسته است که آمریکا بدون هیچ اعلام جنگ رسمی یا تایید کنگره، نیروی زمینی در آن مستقر کرده و بهانه آن هم مبارزه با گروه های تروریستی است که خود بزرگ ترین نفع برندگان سیاست های منطقه ای ایالات متحده هستند.

مقامات نظامی آمریکا تا روز یکشنبه(19 اردیبهشت) هیچ اظهارنظر رسمی درباره ارسال نیرو به یمن انجام ندادند. پنتاگون حاضر نشده درباره نوع این نیروها و تعدادشان اطلاهاتی به بیرون دهد.

طبق اعلام پنتاگون، مداخله مستقیم در یمن برای کمک به متحد منطقه ای آمریکا، امارات متحده عربی، و برای جنگ با شاخه القاعده در شبه جزیره عربستانAQAP است. با این حال، دیگر بر کسی پوشیده نیست که جنگ خونبار و ویرانگر ائتلاف به رهبری عربستان و با حمایت آشکار و پشتیبانی میدانی آمریکا و بریتانیا، اصلی ترین عامل رشد برق آسای القاعده و سایر گروه های تروریستی در یک سال اخیر در یمن بوده است.

در مارچ 2015، ائتلافی از کشورهای عربی با پشتیبانی و تسلیح از جانب غربی ها، کارزار بمباران یمن، فقیرترین کشور غرب آسیا، را آغاز کرد.

القاعده و داعش از فرصت طلایی این تهاجم ناجوانمردانه استفاده کردند تا نفوذ و مناطق تحت کنترل خود را افزایش دهند و اصطلاحا یک «سرپل» قوی برای خود در جنوب یمن ایجاد کنند.

گزارش های بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی درباره سوءاستفاده القاعده و داعش از فرصت جنگ داخلی یمن در طول سال گذشته منتشر شد. از جمله، اشتون کارتر، وزیر جنگ ایالات متحده، تنها دو هفته بعد از شروع عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» هشدار داد که آکاپ " از آشفتگی حاصل از سقوط حکومت مرکزی استفاده کرده است."

رویترز در گزارش خود در 8 آپریل تشریح کرد که چگونه جنگ تحت رهبری سعودی و مورد حمایت آمریکا چگونه القاعده را قوی تر و ثروتمندتر کرده است.

القاعده عملا یک دولت کوچک در سواحل جنوب یمن ایجاد کرده که محدوده ای به وسعت 340 مایل مربع را در بر می گیرد. القاعده در این ناحیه مقررات وضع می کند و از مردم مالیات می گیرد.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند
نیروهای القاعده در مرکز شهر مکلا در حال شلاق زدن یکی از اهالی

«بن نورتون» روزنامه نگار آمریکایی هم جنگ مورد حمایت آمریکا علیه مردم یمن را " تکرار کامل تجربه عراق" خواند.

القاعده شاخه شبه جزیره عربستان، افراطی ترین شاخه القاعده محسوب می شود که سال گذشته مسوولیت حمله به نشریه شارلی ابدو را در پاریس به عهده گرفته بود. از سوی دیگر، داعش هم حضور خود را با استفاده از شرایط تحمیل شده به یمن، تقویت کرده و به دنبال گسترش قلمرو خود است.

نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند
خالد باطرفی، عضو ارشد القاعده در یمن در مجموعه اقامتی ریاست جمهوری در مکلا

به نوشته «فیل استیوارت»، خبرنگار رویترز در واشینگتن " تلاش های ضد تروریستی آمریکا به واسطه جنگ داخلی یمن تضعیف شده است. پیش از هجوم(نیروهای موسوم به ائتلاف عربی) به مکلا(مرکز خودخوانده قلمرو القاعده) این گروه در قدرتمندترین وضعیت کل دوران فعالیتش قرار داشت."

سخنگوی پنتاگون در جلسه مطبوعاتی روز یکشنبه گفتکه نیروهای آمریکایی اعزام شده به یمن قرار است دایره گسترده ای از ماموریت ها را شامل سوخت رسانی هوایی، امنیت، اطلاعات، مراقبت، شناسایی، برنامه ریزی، امداد پزشکی و....را به عهده بگیرد.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

«جف دیویس» اضافه کرد: "AQAP یک تهدید امنیتی مهم برای آمریکا و متحدان منطقه ای آن است و ما از این تلاش ها به ویژه برای بیرون کردن آکاپ از مکلا و تضعیف، ضربه خوردن و نابودیAQAP در یمن استقبال می کنیم."

از آپریل به این سو، بین نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی و فراری یمن و سربازان(در واقع نیروهای مزدور) امارات متحده از یک سو و نیروهای آکاپ بر سر کنترل شهر مکلا درگیری در گرفته است.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

حال قرار است علاوه بر نیروها، دو ناوچه تهاجمی و دو ناوشکن آمریکایی هم در سواحل یمن مستقر شوند تا کار پشتیبانی از سربازان اماراتی را انجام دهند. اماراتی ها سال گذشته عملا به خاک یمن تجاوز کردند. ائتلاف عربی مورد پشتیبانی آمریکا برای احیای دولت عبدربه منصور هادی تلاش می کند و با شیعیان یمنی و نیروهای ارتش وفادار به علی عبدالله صالح می جنگند.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند
سربازان مزدور اماراتی در جنوب یمن

رسانه های غربی تلاش دارند این تصویر را ارایه کنند که شیعیان حوثی مورد پشتیبانی همه جانبه ایران هستند و از همین بهانه برای توجیه بمباران بی وقفه غیرنظامیان یمنی استفاده می کنند. خبرنگار تحقیقاتی، «گَرت پورتر» در وبسایت «تروث اَوت» در مقاله ای این اسطوره تبلیغاتی غربی ها را که ایران شیعیان یمنی را تجهیز می کند، زیر سوال می برد.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند
نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند
مبارزان یمنی، با پای برهنه و با کم ترین امکانات بیش از یکسال در برابر متجاوزان مقاوت کرده اند

سازمان های حقوق بشری به طور مکرر ائتلاف عربستان را مسوول جنایات جنگی در یمن معرفی کرده اند و سازمان ملل هم طی یک گزارش رسمی، سعودی ها را عامل اصلی کشته شدن دوسوم غیرنظامیان جان باخته در جنگ یمن اعلام کرد.

بیش از یک سال حمایت از جنایت

ائتلاف به رهبری سعودی و با پشتیبانی غرب بیش از یک سال است که بی وقفه بیمارستان ها، جشن های عروسی، مناطق مسکونی، مدارس، انبارهای کمک رسانی آکسفام و اردوگاه های آوارگان را وحشیانه بمباران می کند. نیروهای سعودی حتی مقررات آمریکایی «ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای در مناطق غیرنظامی» را هم به طور کامل نادیده می گیرند و در این باره حتی کلامی هم به اعتراض از سوی واشینگتن یا سایر دوول اروپایی شنیده نشده است.

طبق گزارش سازمان ملل، که اتفاقا محاسبات ان بسیار دست پایین است، تاکنون بیش از 6000 یمنی در حدود یک سال گذشته کشته شده اند که دست کم بیش از نیمی از آن ها غیرنظامی و حداقل 1000 نفر از ان ها کودک بوده اند. یعنی به طور میانگین در یک سال گذشته هر روز به طور میانگین 3 کودک یمنی در جریان بمباران های وحشیانه هوپیماهای آمریکایی و انگلیسی سعودی ها کشته شدند. گرچه بنا به گزارش های میدانی، تعداد تلفات غیرنظامی خیلی بیشتر از این ارقام است.

به علاوه، جنگ عربستان علیه یمن وضعیت این کشور را به لحاظ شرایط زندگی و معیشت به شدت بحرانی کرده است. لازم به ذکر است که حتی قبل از نابودی تقریبا کامل زیرساخت های یمن هم این کشور به شدت فقیر و محتاج کمک بود. اکنون میلیون ها نفر در آستانه قحطی هستند، یعنی حدود 14 میلیون(نیمی از جمعیت یمن).


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

بیش از 9 ماه است که سازمان های حقوق بشری هشدار می دهند که نزدیک به 82 درصد جمعیت یمن(21 میلیون که حدود نیمی از آن ها زیر 18 سال هستند) به شدت محتاج کمک های انسان دوستانه از بیرون هستند.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

غربی ها، به ویژه آمریکا و بریتانیا، میلیاردها دلار از بابت معاملات تسلیحاتی سال های اخیر با سعودی ها به جیب زده اند، که بخش عمده این تسلیحات امروز بر علیه مردم غیرنظامی یمن استفاده می شود.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی کار اصلی جمع آوری اطلاعات و پشتیبانی فرماندهی نیروهای ائتلاف سعودی را به عهده دارند و عملا پرسنل غربی هدایت اتاق فرماندهی کارزار هوایی سعودی علیه یمن را انجام می دهند.

پنتاگون روز یکشنبه فاش کرد که از 23 آپریل به این سو 4 بار اهدافی را در یمن بمباران کرده که به ادعای سخنگوی پنتاگون مربوط به القاعده بوده است.

سال هاست که آمریکا یک کارزار پهپادی مخفی را در یمن پیش می برد که هدف آن مبارزه با القاعده عنوان شده، لیکن در جریان این نوع عملیات تاکنون ده ها غیرنظامی بیگناه هم جان باخته اند. بسیاری از کارشناسان، روزنامه نگاران و حتی مقامات امنیتی و نظامی خود آمریکا به دولت این کشور هشدار داده اند که تلفات غیرنظامی عملیات پهپادی نه تنها کمکی به مبارزه با القاعده نمی کند، که خود موجب رشد افراط گرایی در منطقه است.

در آخرین گزارش های رسیده درباره موضوع، یک مقام ارتش یمن تعداد نیروهای اعزامی آمریکا 200 نفر است. به گفته او، این نیروها توسط ناو هواپیمابر روزولت وارد خلیجئ عدن شده اند. این مقام نظامی یمنی همچین اضافه کرد که روز جمعه یک فروند بالگرد آپاچی و 5 فروند بالگرد بلک هاوک امریکایی وارد پایگاه العند شدند و قرار است تجهیزات این نیروها به استان الضالع در مجاورت استان تعز فرستاده شود.


نیروهای آمریکایی با طناب عربستان وارد باتلاق یمن شدند

منابع:

 


http://www.wsj.com/articles/u-s-troops-return-to-yemen-in-battle-against-al-qaeda-pentagon-says-1462578535

http://www.salon.com/2016/05/07/pentagon_quietly_sends_troops_to_yemen_to_fight_al_qaeda_which_u_s_strengthened_by_backing_destructive_saudi_war


http://www.truth-out.org/news/item/34240-how-false-stories-of-iran-arming-the-houthis-were-used-to-justify-war-in-yemen

http://www.jordantimes.com/news/region/us-sends-troops-yemen-steps-anti-al-qaeda-strikes

http://www.latimes.com/world/middleeast/la-fg-us-troops-yemen-20160506-snap-story.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمدرضا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    در مقابل وعده حق هیچ کس توان ایتادگی ندارد حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    انشاءالله امریکایها با تلفات سنگین یمن رابرای همیشه ترک کنند
  • مسعود ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    دوستان باور کنید آمریکاای ها ی روز میان با داعش میجنگند که ضعیف شده است بعد تو فیلم ها و بازیاشون نشون میدن که چقدر باشون جنگیدن و انگار نه انگار که به غیر از آمریکا کسی با اینها جنگیده
  • حسین ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    این انصار الله انقدر اتّحاد و ایمان قوی و ذکاوت دارند که اگر اسلحه داشتند تا خود قدس می‌رفتند، به همین دلیل اسراییل و آمریکا و انگلیس خودشون مستقیم وارد عمل شدند.
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    این یک کلاف سر در گم است هر چه بیشتر ورود کنند بیشتر هم باید هزینه کنند و هم تلفات. کم کم ادبیاتی برای ملل منطقه در حال شگیری است که موجب عبور از ترس مبارز با نیروهای فرا منطقه ای و نوچه هایشان مثل رژیمهای کثیف عربی می شود.
  • علی ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    مکراً و مکراله واله خیراً ماکرین .
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    حال کردم که این یمن چطور انگلیس ترکوند.مرحبا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس