کد خبر 570355
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳

روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» نوشت: عربستان كه به دليل كاهش قيمت نفت دچار دردسر و به خاطر خصومت ها در خاورميانه، پريشان و نابسامان شده است، براي پيگيري مسير جديد خيز برداشته است.

به گزارش مشرق، نيويورك تايمز با اشاره به فرمان روز شنبه «سلمان» پادشاه عربستان براي تغيير وزيران كليدي و تغيير ساختار نهادهاي دولتي، افزود: اين نخستين گام هاي محكم و منسجم براي اجراي طرحي جاه طلبانه به منظور كاهش وابستگي شديد اين كشور به نفت، تنوع در اقتصاد و بهبود كيفيت زندگي مردم كشور به شمار مي رود.
اين تغيير و تحولات و تلاش براي تغيير ساختار دولت، درست در زماني شروع شد كه عربستان در شرايط دشواري قرار دارد. نظم منطقه اي كه عربستان مدت ها هدايت آن را در دست داشت، فروپاشيده است، عراق، سوريه و يمن درگير جنگ هستند، ايران در حال توسعه نفوذ خود است، افت قيمت نفت، اقتصاد عربستان را تكان داد و باعث كسري شديد بودجه دولت شده است.
«عادل مالك» كارشناس اقتصادهاي جوامع مسلمان در دانشگاه آكسفورد در مورد شرايط فعلي عربستان گفت: نياز واقعي به انجام اصلاحات، چيزي است كه در عربستان شاهد آن هستيم، نيازي كه در سطح بسيار بالاي حاكميتي نيز احساس شده است. درواقع، به وضوح مي توان ديد كه اين آتش به جان حاكمان افتاده است.
به نوشته اين روزنامه، بسياري از سعودي ها از اين طرح موسوم به «چشم انداز 2030 سعودي/ Saudi Vision 2030» كه «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد عربستان ارائه كرد، به عنوان هدف قدرتمند از سوي خاندان سلطنتي تقدير كردند، خانداني كه غالبا در بيان طرح هايش و يا برنامه ريزي براي آينده شكست خورده است.
با اين حال، با وجود تقدير بسياري از سعودي ها از اين طرح، تحليلگران و اقتصاددانان نسبت به توانايي ديوانسالاري متورم و نيروي كار بومي غيرمولد براي تامين اهداف جاه طلبانه اين طرح ترديد دارند.
نيويورك تايمز با اشاره به دستور پادشاه عربستان به بركناري «علي النعيمي» كه از سال 1995 وزير نفت عربستان بود، نوشت: گرچه نعيمي خودش از مدت ها پيش گفته بود كه دوست دارد بازنشسته شود اما، برخي تحليلگران خارجي بركناري وي را نشانه دست و پنجه نرم كردن محمد بن سلمان با او مي دانند.
«ديويد گلدوين» از مقامات ارشد انرژي در وزارت امورخارجه در دوره اول رياست جمهوري «باراك اوباما» در اين رابطه گفت: اساسا، كنار گذاشتن او در قالب تعديل و اصلاح كابينه به جاي جشن گرفتن بازنشستگي اش، حتي طبق معيارهاي عربستان دور از ادب و نزاكت بود.
سلمان پادشاه عربستان در فرمان روز شنبه، وزارت نفت اين كشور را به وزارت انرژي، صنعت و منابع زيرزميني تغيير نام داد و «خالد الفالح» وزير سابق بهداشت عربستان را به جاي وي نشاند.
النعيمي كه بيش از دو دهه مسئولت وزارت نفت عربستان را برعهده داشت، يكي از متنفذترين چهره هاي كارتل نفتي اوپك به شمار مي رفت.
اما نفوذ وي به تازگي به دليل قدرت گرفتن محمد بن سلمان پسر پادشاه سعودي محدود شده است.
به موجب فرمان ملك سلمان، وزيران انرژِي، نفت، آب، حمل و نقل، بازرگاني، امور اجتماعي، بهداشت و حج نيز بركنار شدند و يك كميسيون جديد نيز با عنوان «كميسيون فرهنگي و تفريحي» در اين كشور تاسيس شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • موسوی ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    اداره کردن یک کشور به دست یک نفر برای کشوری که مجلس نه داره کار سختی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس