کد خبر 571284
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

مردی که دو سال پیش در اوج قیمت نفت، سقوط شدید قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بود هم‌اکنون هشدار داده که فاجعه مالی عربستان در راه است.

 به گزارش مشرق، دو سال پیش «ژاک شرایبر» بدرستی سقوط شدید قیمت نفت را پیش‌بینی کرد و هم‌اکنون هشدار فاجعه مالی در عربستان سعودی را داده است.

سی ان ان گزارش کرد، وقتی شرایبر حرف می‌زند، مردم می‌نشینند و به حرفهایش گوش می‌دهند. پیشگویی 2014 او ظاهراً یک میلیارد دلار سود برای شرکتش داشت.

مدیر عامل شرکت صندوق تأمینی «PointState» دو سال پیش زمانی این پیش‌بینی را کرد که قیمت نفت بیش از هر بشکه 100 دلار بود.

طبق این گزارش، سقوط نهایی قیمت نفت به پایین‌تر از هر بشکه 26 دلار در فوریه گذشته، موجب ناراحتی و دردسرهایی برای عربستان سعودی و کشورهای دیگر وابسته به نفت شد.

شرایبر معتقد است که امور حتی بدتر از این خواهد شد و در بیست و یکمین کنفرانس سالانه سرمایه‌گذاری «سون» که هفته گذشته برگزار شد، گفت: «دو یا سه سال دیگر تا بیچاره شدن عربستان زمان باقی نمانده است».

وی پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی «از نظر ساختاری ورشکسته» خواهد شد زیرا با دو تهدید هزینه‌های بسیار بالا و کاهش قیمت نفت روبه‌رو است.

شرایبر ادامه داد: «تردیدی نیست که آنها در حال حاضر بدهی‌های زیادی دارند».

طبق این گزارش، مشکل اینجاست که عربستان سعودی برای آنکه بتواند بودجه خود را سر به سر کند، به نفت هر بشکه بیش از 100 دلار نیاز دارد.

شرایبر تصریح کرد که برنامه اسرافکارانه هزینه‌های اجتماعی عربستان در آستانه برخورد با کاهش قیمت نفت قرار گرفته است.

ذخیره ارزی بانک مرکزی عربستان حدود 600 میلیارد دلار است اما سعودی‌ها حدود 140 میلیارد دلار را بین اواخر 2014 تا فوریه کاملاً به هدر دادند.

صندوق بین‌المللی پول اخیراً هشدار داده است که عربستان سعودی در نهایت احتمالاً پول نقد خود را تمام می‌کند.

طبق گزارش‌های خبری، جنگ یمن و تأمین مالی گروه‌های مسلح در سوریه و عراق برای عربستان هزینه هنگفتی دارد که بزودی اقتصاد این کشور را دچار پیامدهای جدی خواهد کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس