استقبال زیاد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از مجموعه شهر آفتاب و انداختن عکس های سلفی در این فضا از جمله حاشیه های دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود.

به گزارش مشرق، استقبال جمعیت بازدیدکننده از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دومین روز برپایی این نمایشگاه، موجب حیرت برگزارکنندگان، خبرنگاران و البته خود جمعیت بازدیدکننده بود و این سخن امروز بارها تکرار شد که مردم ایران، واقعا قابل پیش بینی نیستند. دلیل بیان این جمله این بود که این مسأله مطرح بود که با دور شدن نمایشگاه کتاب نسبت به مرکز شهر تهران، جمعیت بازدیدکننده از آن کاهش خواهد داشت.

به هر روی، نباید شتاب زده قضاوت کرد و باید امیدوار بود، این میزان از استقبال، تا روزهای پایانی نمایشگاه نیز ادامه داشته باشد. با این حال، پیش بینی می شود فردا جمعه ۱۷ اردیبهشت هم جمعیت قابل توجهی از نمایشگاه بازدید کند.

علاوه بر بازدید پررنگ و پرجمعیت امروز از نمایشگاه، روز دوم برپایی این رویداد، حواشی دیگری را نیز به خود دید. از جمله تائید دوباره علاقه مردم ایران به فضاهای سبز و محوطه های چمن کاری شده که امروز از ظهر به بعد، جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود دیدند. از این جهت می توان گفت، سازندگان شهر آفتاب، تفکر دوراندیشانه ای داشته اند که فضاهای سبز خوبی را برای این مجموعه در نظر گرفته اند. چون چادرها و ایستگاه هایی که با عنوان «ایستگاه استراحت» در نظر گرفته شده اند، هیچ وقت نمی توانند به طور کامل جمعیت نیازمند به استراحت و خسته نمایشگاه را پشتیبانی کنند و همیشه عده ای در فضاهای سبز یا نمازخانه ها به استراحت می پردازند.

یکی از لحظاتی که می شد به طور مکرر در فضاهای مختلف نمایشگاه مشاهده کرد، انداختن عکس سلفی توسط خانواده ها و گروه های جوانی بود که برای بازدید به نمایشگاه آمده بودند. این کار هم بیشتر در نماها و چشم اندازهایی انجام می شود که مشرف به سازه ها و ساختمان های شیشه ای نوساز شهرآفتاب بودند.

یکی از وجوه شباهت بین نمایشگاه امسال و دوره های پیشین، صفوف طولانی هنگام وقت ناهار بود. این صف ها هم مقابل ساندویچ فروشی های فضاهای باز شهر آفتاب و هم در فضای بسته رستوران مخصوص نمایشگاه بسته شد و جمعیت زیادی از ظهر تا بعد از ظهر در این صف ها ایستادند.

با وجود تدابیری که برای انجام فریضه نماز در شهر آفتاب در نظر گرفته شده، اما نمازخانه روبروی سالن های ناشران بین المللی، فضای مناسبی نداشت . به علاوه سیستم تهویه این سالن مناسب نبود که البته بعد از مدتی با راه اندازی کولر ها،  کمی از گلایه های مردم کاست.

از دیگر حاشیه های امروز، ترافیک شدید صبحگاهی اتوبان های آزادگان و خلیج فارس بود که در محل عوارضی تهران _ قم و همچنین مسیر منتهی به بهشت زهرا، بسیار خودنمایی می کرد. بخشی از جمعیت خارج شده از تهران که در این مسیرها تردد داشتند، به قصد مسافرت و خروج از تهران؛ بخشی دیگر به قصد رفتن به بهشت زهرا و بخش دیگری هم برای بازدید از نمایشگاه کتاب در این مسیر بودند اما تا رسیدن به عوارضی تهران _ قم و مسیر جداشوند به سمت بهشت زهرا، به ناچار به صورت ترکیبی در حرکت بودند. بعد از تفکیک، و حرکت وسایل نقلیه در جاده ورودی شهر آفتاب هم ازدحام وسایل نقلیه شخصی و عمومی قابل توجه بود که موجب شد به علت دوری پارکینگ های وسایل نقلیه شخصی تا محل نمایشگاه، جمعیت زیادی به طور سواره و پیاده به سمت ساختمان های سه قلوی شهر آفتاب که مشخص ترین نماد این مجموعه تازه ساخت است، حرکت کنند.

با رسیدن ساعات بعد از ظهر، خستگی و ازدحام جمعیت باعث شد تا گروهی از بازدیدکنندگان، در فضاهای سبز، پله ها و دیگر اماکن و فضاهای شهر آفتاب مانند حاشیه سالن ها، روی زمین نشسته و به استراحت پرداخته یا به دیدن کتاب های خریداری شده شان بپردازند.

دومین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی تهران در حالی به پایان رسید که استقبال خوب از آن، موجب شادمانی و رضایت گروه های دست اندرکار و دلسوز شد. برای فردا جمعه هم که روز تعطیل و پایان هفته محسوب می شود، می توان چنین میزان بازدیدی را پیش بینی کرد اما سوال این است که آیا این استقبال تا روزهای میانی هفته آتی به همین شکل باقی می ماند یا خیر؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    وقتی مکان برای شهرستانی ها قابل دسترس تر باشه از شهرستان ها برای نمایشگاه هجوم خواهند آورد استقبال کننده ها فقط تهرانی نیستند بیشتر شهرستانی هستند و این مکان جدید قابل دسترس تر از مکان قبلی است.
  • یارا ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    مصلی بهتر است نصف بیش تر بازدید کنندگان پایتخت نشین هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس