استفاده لفظ نمایندگان دسته‌چندمی برای نمایندگان اصلاح‌طلب در برابر ژنرال‌های طرف مقابل بدون جدا کردن عارف، نشان‌دهنده آن است که هاشمی رفسنجانی به دنبال ریاست فرد دیگری در راس هرم خانه ملت است.

هاشمی از تحقیر عارف و منتخبین تهران چه سودی می‌برد؟گروه سیاسی مشرق - «در سال 94 هم بزرگان را نگذاشتند وارد میدان شوند و چند چهره رده سوم و چهارم توانستند ژنرال‌های رقیب را کنار بزنند. اکنون دیگر می‌توانم راحت بمیرم زیرا مردم تصمیماتشان را خودشان می‌گیرند و در این نزدیکی پایان عمر که راه انقلاب را مسدود کرده بودند آن را باز کردم.»[1]

این عبارات بخش‌هایی از سخنان منتشر نشده‌ هاشمی رفسنجانی است که روز یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه» وی در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد شد و «نسیم‌آنلاین» این بخش‌ از سخنان او را که پیش از این به هر دلیلی منتشر نشده بود روی خروجی خود قرار داد.

البته بعد از انتشار این سخنان بود که وبسایت انتخاب از رسانه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی از جانب یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده این سخنان را تکذیب کرد.[2] این درحالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی که در چنین مواردی وظیفه دارد صحت و سقم سخنان منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید یا رد کند در این باره اظهار نظری نکرده است و البته روابط عمومی مجمع مصلحت، اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده است که هیچ تکذیبی درباره عبارت هاشمی به چشم نمی‌خورد.

روابط عمومی مجمع در بیانیه خود نوشته است: برای مزید آگاهی مردم از افکار و اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که انتخابات 7 اسفند سال 94، تاریخی‌ترین سند آن می‌باشد، در ذیل بخش‌های مربوطه که عیناً از نوار سخنرانی ایشان پیاده شده، به استحضار می‌رسد:
«... در این دوره‌هایی که عمر ما در حال تمام شدن است، آخرین کاری که خوشحالم انجام دادم، در حالی که کشور به سرعت به سوی اختناق می‌رفت، یعنی از دوره دوم دولت سابق که مسائل 88 پیش آمد.

در بدترین شرایطی که تبلیغات ما را محاصره‌ کرده بود، توانستیم تا حدودی این وضع را عوض کنیم و مردم دوباره با همان مردانگی که انقلاب را پیروز کرده بودند، به میدان آمدند. این واقعاً کار مردم بود که در سال 92 راه اول شکل گرفت و در انتخابات امسال کامل شده است. من که هیچ جا سرمایه‌گذاری، تبلیغات یا کاری نکردم. مردم هوشیار شدند. یعنی فضایی باز شد که مردم هوشیار شوند. البته من هم به مردم کمک می‌کردم و دیگران هم کمک می‌کردند. الان مردم ما این‌گونه شدند. الحمدلله الان انسان راحت می‌تواند بمیرد. مردم دیگر راه خودشان را باز کردند و جلو می‌روند...»

هاشمی چگونه عارف را تحقیر کرد؟این درحالی است که روزنامه اصلاح‌طلب شرق با انتشار این بخش از سخنان هاشمی رفسنجانی آنرا با عکس بزرگی از وی در ویترین صفحه اول خود جای داده است. [3]

اما موضوع جالب توجه در این سخنان نوع نگاه هاشمی به نمایندگان جریان اصلاح‌طلب در مجلس دهم است. درحالی که بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب مانند «سعید حجاریان»‌ نمایندگان راه‌ یافته از این جریان به مجلس دهم را «‌دسته چندم»‌ و «‌ذخیره» نامیده‌اند که در اولویت اول و دوم و حتی سوم این جریان هم قرار نداشته‌اند، [4]هاشمی رفسنجانی نیز همراستا با این فعالان سیاسی نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس را چهره‌های رده سوم و چهارم نامید.

جالب اینجاست که هاشمی رفسنجانی در ذخیره نامیدن نمایندگان راه یافته از این جناح به مجلس همه را با هم جمع بسته و حضور چهره‌های اصلاح‌طلبی چون عارف را فراموش کرده است. به نظر می‌رسد این فراموشی تعمدی بیشتر از اینکه یک اشتباه باشد یک شیوه برای ابراز مخالفت و در حقیقت خوارکردن عارف در مجلس دهم است.

استفاده لفظ نمایندگان دسته‌چندمی برای نمایندگان اصلاح‌طلب در برابر ژنرال‌های طرف مقابل بدون لحاظ کردن هیچ تبصره و قیدی برای جدا کردن عارف نشان دهنده آن است که هاشمی رفسنجانی و طیف زیرمجموعه وی به دنبال ریاست فرد دیگری در راس هرم خانه ملت هستند. البته بی‌اعتنایی و عدم رای و نظر اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به هاشمی به عارف نیز چندی است که در رسانه‌های آنان زمزمه می‌شود اما جمع‌بندی عارف و نمایندگان اصلاح‌طلبی که نه برای مردم و نه حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب آشنا نیستند بیش از اینکه به یک نظر مخالف درباره عارف باشد حاکی از رفتار تحقیرآمیز هاشمی نسبت به کاندیدای مطرح اصلاح‌طلبی برای کرسی ریاست مجلس است.

نگاه به عقبه چنین تفکری درباره عارف نیز نشان می‌دهد در سال 92 نیز هاشمی رفسنجانی کاندیدای نزدیک به خود یعنی حسن روحانی را به کاندیدای اصلاح‌طلبی ترجیح داد و گفته می‌شود اعمال نظر وی و رئیس‌دولت اصلاحات سبب شد تا عارف از انتخابات انصراف دهد.

جمیع شرایط نشان می‌دهد که گرچه به طور ظاهری اصلاح‌طلبان از حضور عارف در راس قدرت مجلس حمایت می‌کنند اما در خفا استراتژی دیگری را در سر دارند و عارف را مهره قابل قبولی برای در دست گرفتن ریاست مجلس قلمداد نمی‌کنند و این طرفداری ظاهری نیز به سبب نگرانی در مورد از دست رفتن هویت اصلاح‌طلبی و ریزش طرفدارانشان است که به این شکل در حال مدیریت آن هستند.

از سوی دیگر، با این عبارات هاشمی درباره نمایندگان، قاعدتا توهینی آشکار به تمامی نمایندگان منتخب خانه ملت است و جا دارد منتخبین مردم تهران پاسخ درخوری داده و نشان دهند ایشان نه تنها دسته چندمی و وابسته نیستند بلکه در کنار دیگر نمایندگان اصولگرا، «چهل تکه‌ای انقلابی»، مستقل و دسته اول هستند و می‌توانند با همفکری و با توجه به منافع ملی، مشکلات مردم را شناسایی و حل کنند.


[1] http://www.asriran.com/fa/news/465857

[2] http://www.sharghdaily.ir/News/91935

[3] http://www.sharghdaily.ir/News/91935

[4] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    مجلس مگه اصولگرا نیست ؟؟ آلان دلواپس رئیسش هستین ؟
  • صادق ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    ای بدبخت. از فردای پیروزی اصلاح طلبان داری دو به هم زنی میکنی. یعنی کافیه مقالات متعددی که همگی هم هدفی جز تفرقه بین اصلاح طلبان نداشته اند رو کنار هم بگذارید تا معلوم بشه خود شما اصول گراها بهتر از هر کس دیگه ای فهمیدید چه شکست سختی خوردید و چقدر هم ترسیدید.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    آخی بازم عقده ای شدی؟ پر واضح و مبرهن است که اکثر نماینده های اصلاح طلب رده سرباز بودند که با ژنرال های اصولگرا رقابت کردند منهای معدود ژنرال های کبیری چون عارف که قطعا منظور آیت الله العظمی ایشان نبوده. این تیتر زدنات فقط به درد بچه ها میخوره 25 ساله های خبرنویس مشرق :) پیام آیت الله العظمی را نشنیدی: (( حالاکه مملکت به اینجا رسیده و مردم به اين سطح از اگاهي رسيده اند، الحمدلله می توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم )) به خدا قسم از این جمله اشک در چشمانم جمع شد. نگران انقلاب بعد از هاشمی هستم. بسیار نگرانم. یا الله. رحمی بفرما.
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    کار رفسنجانی شده تفرقه بینداز و حکومت کن
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    اولا به شما چه مربوطه؟ مگه شما به اصلاح طلبان رای دادید که ناراحتید؟!!!!!!! دوما این مطلب شما نخ نما و خنده داره که با این مطالب بی ربط به دنبال تفرقه و دلخوری بین جبهه متحد اصلاح طلبان باشید
  • مصطفی ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    "اکنون دیگر می‌توانم راحت بمیرم" ما منتظریم
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    منظور ایشان به رد صلاحیت ها بود. اگر اصلاح طلب ها هر شخص گمنامی را در لیست قرار میدادند رآی میآورد و این نشانه همدلی و وحدت جناح اصلاح طلب است. لطفآ دوبهم زنی نکنید.
  • ناشناس ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکبر بود .
  • ناشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ما دلواپس رئیس نیستیم بلکه هاشمی دلواپس است و نمی خواهد دکتر عارف رئیس بشود .
  • مصطفی ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ولی این آیت الله العظمی شما که کسی رو استثنا نکرد
  • ناشناس ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    زیاد جوش نزن شیرت خشک میشه عزیزم ! اصولگرایان 126 کرسی و اصلاح طلبان و اعتدالیون روی هم 116 کرسی و مستقلین که بیشتر به اصولگرایی تمایل دارند 42 کرسی ها را تصاحب کردند پس این به معنای شکست سنگین اصلاحات است که بدنبال تصاحب دو سوم کرسی های مجلس بودند !
  • انتی خودباخته ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    انشاالله رفسنجانی هرچه زودتر به ارزویش برسد وتو هم با نگرانی هایت روبه رو شوی البته چیز زیادی هم نمانده 80 سال سن یه کم خیلی زیاده این همسن ملک عبدالله بود! البته نه شوخی میکنم با اینکه از ایشون خیلی خوشم نمیاد ولی یکی از ارکان خوب نظام حداقل در اوایل واواسط انقلاب بوده اند مشرق دیگه التماست نمیکنم منتشر کنی اصلا سانسور کن بخندیم من به سانسور های تو عادت دارم!!!
  • هما ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    کاش زود راحت می شدید و کمتر خاطرات می شنیدیم
  • مشرقی ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    بدبخت اینا از الان دارن همدیگه رو میخورن به تفرقه افکنی مشرق نیاز ندارن!
  • ناشناس ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    نگران نباش انقلاب به رهبری آیت الله خامنه ای با قدرت به مسیر خودش ادامه میدهد و بود و نبود حجت الاسلام هاشمی تاثیری بر روند پیشرفت انقلاب ندارد !
  • مهرداد ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    کاخ نشین ها به بهشت نمی روند.
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    واقعا"اگر درخت را هم به جای این افراد در لیست اصلاحات قرار میدادند رای می آورد ! خخخ.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    حاجاقا!! مطمئنی راحت می توانی بمیری؟؟؟!!
  • کامران ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    فتنه گران و سران فتنه بعد از مرگ به عذاب الهی گرفتار می شوند .
  • مهدی از قم ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    من که قبلا به شما گاو چرون گفته بودم چون جریان اصلاحات به بلوغ سیاسی نرسیده صحبت های بی مورد زیاد میکنند.یادمون نرفته که اقای بشیریه بزرگ جریان سیاسی اصلاحات پیشبینی کرده بودند بعداز دولت کارگزاران که دموکراسی صوری بود و دولت دوم خرداد که شبه دموکراسی بود دولت بعدی دولت دموکراسی کامل است و کار جمهوری اسلامی به پایان میرسد ولی در 84 چنان تودهنی خوردند که اقای حجاریان فرمودند که اصلاحات مرده است و اصلاح طلبان مانند اسب های گاری که در سربالای گیرکرده اند همدیگر را گاز میگیرند.من که سال ها در علوم سیاسی تحصیل کرده ام میفهمم که این جریا هیچ فهمی از جامعه شناسی سیاسی ایران ندارد.این جریان ذوق زده چون سیاست را نمیشناسد همواره ابزار دست دشمنان کشور بوده است از امریکا و اسرائیل گرفته تا ملک عبداله و عالیجنابان
  • مخالف محافظه کاران منافق ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    خیالتون راحت دیگه دوره رفسنجانی تموم شده شما هم نگران انقلاب نباش یهو از دست میری
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    00:13 مشرق هنوز نمیدونه که اصاله الاطلاق رو وقتی میشه جاری کرد که متکلم در مقام بیان تمام موضوع و جزئیات باشه. در حالیکه اگر در مقام بیان همه موضوع بودند پس باید میگفتند همه لیست 30 نفره. اما گفتند چند. توجه مینمویی؟ " چند "
  • مهدی از قم ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    مثلا شما اصلاح طلبی؟؟؟؟؟؟میشه بگی اصلاح طلبی چی است؟؟؟؟؟از کجا امده؟؟؟؟؟؟ارزش هاش چی است؟؟؟؟؟
  • مخالف محافظه کاران منافق ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    دلهای اصلاح طلبان از هم دوره چو همشون به فکر منافع خودشونن
  • ناشناس ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    مردم در سال 92 به شما رای دادند که اوضاع بهتر بشود اما حالا کاری کردید که امریکایی ها اینقدر گستاخ شدند که از یکطرف پولهای بلوکه شده ما را غارت می کنند و از یکطرف میگویند ایران نباید در خلیج فارس رزمایش نظامی اجرا کند ! و از یکطرف بابت حادثه 11 سپتامبر 5/10 میلیارد دلار کشور را جریمه می کنند ! واقعا"که اقتدار و عزت ایران را کاهش دادید حاج آقا .
  • ناشناس ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست .
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    تا آخر عمر که نمیشه با توهم خود عاقل پنداری سپری کرد، جون هر کی دوست داری از بزرگترت بپرس که فرق آیت الله العظمی با آیت الله و از اون مهم تر فرق آیت الله با حجت الاسلام چیه، دیگه به شعورت احترام میزارم و در مورد تعریف علامه!!! صحبتی نمیکنم، این کلمات معنی و مفهوم دارن و وقتی کسی مثل نقل و نبات خیرات میکنه، یا باید به عقلش شک کرد و یا به قصدش
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی در سال 88 کشور را تا لبه پرتگاه برد که با درایت رهبری و هشیاری مردم در 9 دی از آن بحران عبور کردیم .
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    آقا شما که میفرمایید کلا اکثریت هستند اصولگرایان ، پس نگرانی شما واسه چیه ؟؟؟ راستی چرا مثل دوره قبل دنبال ریاست کسی مثل آقای حداد عادل نیستید؟؟؟؟؟
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    گویا جدیدا انقلاب و سرمایه داری مترادف شدن که انسداد انقلاب را سرمایه داران باز میکنند مگر انقلاب ما انقلاب پابرهنه ها نبود الان دیگر پابرهنه ای نیست؟ این تضاد زشت جز از دنیاطلبی برمی آید؟ لطفا معاصران و آیندگانتان را احمق فرض نکنید لااقل آنهایی را که در تهران به شما رای دادند را خودم دیدم در زمان رای گیری هم اتصالشان از اینترنت قطع نبود
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    راه انقلاب را باز کردید؟ منظورتان همان انقلابی است که رهبرش امام خمینی بود؟ یا .......
  • الف رسول پور ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    اینیب که میگفتند با هم متحدند و مثل برخی ها پشت هم رو خالی نمیکنند همینه
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    کی از خواب بیدار میشید؟ حداد که رای نیاورد توی تهران ببرند ریاستش کنند.
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    حقیقتا مسیر انقلابهای فانتزی مسدود بود!!!!!
  • امین ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    آفرین مشرق تو هم مثل اربابت،انگلیس داری تفرقه میندازی تنها فرقت با انگلیس اینه که یه ریش هم میزاری
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    ببين چه كساني به حرف انگليس گوش كردند و راي دادند!!؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    تفرقه نیدازید. چیزی گیرتان نمی آید. مردم هوشیارند.
  • سید مرتضی وکیلی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم شما که نظر من را چاپ نمی کنید وگر نه می گفتم آقای هاشمی چرا و برای چه کسی کار می کند !!!
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    چطوری ماست مال ... کار نداری گاوچرون همش میای مشرق ... طرفداری هاشمی و اصلاح‌طلبا. چقدر پول گرفتی؟ کارت همینه مگه نه ؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    کینه توزی و حسادت، چشمان جماعت مشرق راکور کرده است . عنوانهای کودکانه و به تصور اینکه می تواند بین بزرگان تفرقه بیندازد
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    منظور آقای هاشمی بیشتر تحقیر چهرهای تندروی اصولگرا بوده ،که از افراد ناشناخته اصلاح طلب شکست خوره اند.البته برای جبران این شکست باید شورای نگهبان اعلام کند ، در تهران نفرات 31 تا60 باید به مجلس بروند.
  • AZAD ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    اللهم اصلح کل فاسدآ من امور المسلمین قابل توجه اصلاح طلبها (غرب طلب) با خدا و مؤمنان نيرنگ مى‏بازند ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمى‏زنند و نمى‏فهمند (9) يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿9﴾ در دلهايشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى] آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك [در پيش] خواهند داشت (10) فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿10﴾ و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏گويند ما خود اصلاحگريم (11) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿11﴾ بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمى‏فهمند (12) أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ يَشْعُرُونَ ﴿12﴾
  • ناشناس ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    رهبر معظم انقلاب : از ادبیات دشمن استفاده نکنید تندور و میانه رو ادبیات دشمن است تندور یعنی کسی که پایبند به انقلاب است .
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    دهن مشرق به خاطر تو دهنی که تو شهرستانها از رای مردم خورد هنوز پر خونه جمع کنید بساط کاسبیتون رو مردم دیگه بیدار شدن
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    بوی گند سوزش میاد مشرق ببند دهنت رو
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    ما هم منتظر مرگ ننه تو و مشرقیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس