جراید اصلاح‌‌طلب برای چشمگیر نشان‌‌دادن پیروزی ادعایی خود در مجلس دهم نمایندگان منتخب اعتدال‌گرا را ذیل آمار خود حساب کردند و همین موضوع سبب انتشار آمار متناقضی در مورد گرایشات مجلس دهم شده است.

گروه سیاسی مشرق - نتایج دور دوم مجلس دهم شورای اسلامی به اتمام رسید اما روایت‌ها از پیروزی طرفین در انتخابات بسیار متفاوت است. اصلاح‌طلبان که خود را پیروز انتخابات می‌دانند نیز روایت‌های متفاوتی از تعداد نمایندگانی که به خانه ملت فرستاده‌اند، دارند.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد که روز یکشنبه 12 اردیبهشت به همراه روزنامه‌های زنجیره‌ای دیگر یکصدا فریاد پیروزی در دور دوم و کل انتخابات را سر داد، تعداد اصلاح‌طلبان و اعتدالیونی که به عنوان لیست امید به مجلس راه‌پیدا کردند را 121 نفر اعلام کرد. 83 اصولگرا، 81 مستقل و 5 منتخب اقلیت‌های دینی آمار ادعایی بود که این روزنامه اعلام کرد.[1]

اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را خوردند؟/ ادعای پیروزی که اصلاحات به نام خود نوشت + نمودار‌ها

روایت دیگر روزنامه اصلاح‌طلب یعنی آرمان اما متفاوت از روزنامه اعتماد است. این روزنامه بدون احتساب نمایندگان اعتدال‌گرا اعلام کرد که اصلاح‌طلبان 121 نماینده به مجلس فرستاده‌اند. طبق آماری که روزنامه آرمان هاشمی اعلام کرده ۸۳ منتخب اصولگرا، ۶۵ منتخب مستقل و ۱۱ منتخب عضو لیست صدای ملت شاکله دیگر مجلس دهم را تشکیل می‌دهند.[2]

اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را خوردند؟/ ادعای پیروزی که اصلاحات به نام خود نوشت + نمودار‌ها

روایت بی‌بی‌سی فارسی نیز که از ابتدای انتخابات حمایت خود را از اصلاح‌طلبان اعلام داشت و در ابتدا به طور هیجان‌زده‌ای اعلام کرد که حامیان روحانی پیروز مطلق شدند، کمی بعد خبر خود را تصحیح و لفظ مطلق را به نسبی تقلیل داد؛ این رسانه انگلیسی اعلام کرد فهرست امید ۱۲۳ کرسی (۴۲ درصد)، ائتلاف اصولگرایان ۸۰ کرسی( ۲۷ درصد) و خارج از دو لیست یعنی مستقل‌ها ۸۴ کرسی (۲۹ درصد) از مجلس دهم را از آن خود کرده‌اند.[3]

اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را خوردند؟/ ادعای پیروزی که اصلاحات به نام خود نوشت + نمودار‌ها

خبرگزاری دولتی ایسنا نیز اعلام کرد بر اساس نتایج رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور، از مجموع 289 منتخب راه یافته به مجلس دهم 120 اصلاح‌طلب، 83 اصولگرا، 81 منتخب مستقل و 5 منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند که از این تعداد 18 نفر را زنان و 270 نفر را مردان تشکیل می‌دهند.[4] بر اساس آمار اعلامی این خبرگزاری منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ترکیب 41 درصد اصلاح‌طلب، 29 درصد اصولگر، 28 درصد مستقل و 2 درصد اقلیت‌ دینی مشخص شدند.

اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را خوردند؟/ ادعای پیروزی که اصلاحات به نام خود نوشت + نمودار‌ها

اختلافاتی که در آمار و ارقام اعلامی نمایندگان منتخب اصلاح‌طلب رخ داده حاکی از دو موضوع جالب توجه است. اول اینکه برخی از نمایندگانی که به عنوان اصلاح‌طلب در این آمار برای نشان دادن پیروزی بر رقیب سنتی‌ این جریان ذکر شده بعضا پایگاه دیگری مانند اعتدال‌گرایی دارند و این نمایندگان از جمله افرادی هستند که اصلاح‌طلبان در دوران انتخابات چتر حمایتی خود را بر سر این نمایندگان باز کرده تا بتواند بر رقابت با اصولگرایان فائق شود.

جالب اینجاست که در این آمار اعتدال‌گرایان و حامیان روحانی از اصلاح‌طلبان تفکیک نشده‌اند و جراید و رسانه‌های این جریان سیاسی این نمایندگان را نیز به عنوان اصلاح‌طلب در آمار کلی خود یاد کرده‌اند تا وزن سیاسی این جریان را بالا برده و به پیروزی نسبی که بر اصولگرایان تبلیغ می‌کنند وجاهت ببخشند. البته این خود با ادعای دروغ اولیه‌ای که اصلاح‌طلبان تمارض می‌کردند که کاندیداهای آنها با توجه به ردصلاحیت‌هایی که شورای نگهبان انجام داده به 30 نامزد هم نمی‌رسند، بسیار متناقض است.[5]

موضوع عدم تفکیک اعتدال‌گراها از این جریان و اصلاح‌طلب نامیدن آنها حتی در تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز مورد توجه قرار گرفته است تا موضوع پیروزی این جریان سیاسی در انتخابات دهم مجلس زیر سئوال نرود.

در همین باب محمود صادقی، نماینده منتخب اصلاح‌طلب در مجلس دهم با ارزیابی فضای مجلس دهم خاطرنشان کرد: "فضای قالب مجلس آینده اصلاح‌طلبی است لذا تشکیل فراکسیون اعتدال یا اصلاحات خیلی لازم نیست؛ بنابراین معتقدم باید به دنبال تشکیل فراکسیون‌های تخصصی باشیم."[6]

اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را خوردند؟/ ادعای پیروزی که اصلاحات به نام خود نوشت + نمودار‌هااز همین روست که کسانی چون رهامی فعال اصلاح‌طلب بیان می‌دارد که "حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان در مجموع فراکسیون امید را در مجلس تشکیل خواهند داد."[7]

البته رییس کمیته ائتلاف و تعامل رایزنی اصلاح‌طلبان آمار متناقض دیگری را مطرح می‌کند و با بیان اینکه ۱۲۵ نفر در مرحله اول از مجموع لیست امید و حامیان دولت و افراد معتدل به مجلس راه یافته‌اند، گفت: "مجموع راه یافتگان به مجلس از لیست اصلاحات و حامیان دولت و نیروهایی که به طور اختصاصی از احزاب معتدل کاندیدا بوده‌اند می‌شود ۱۶۹ نفر." که این موضوع با آماری که جراید این جریان ارائه داده‌اند نیز اختلاف فاحشی دارد.

به هر جهت اصلاح‌طلبان در یک تاکتیک تبلیغاتی دیکتاتورگرایانه‌ بدون تفکیک و دادن وجهه و استقلال به اعتدال‌گرایان تمام هم و غم خود را معطوف به پیروز اعلام کرده خود در مجلس کرده‌اند و به نظر می‌رسد این دروغ‌دامنه‌دار در مجلس نیز با تشکیل فراکسیون‌ها ادامه یابد که البته در حوزه ائتلاف داخلی نیز این موضوع به نفع اصلاح‌طلبان است و به خوردن اعتدالیون و بی‌اثر کردن آرای آنان در فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌انجامد؛ چنانکه دیده می‌شود در تبلیغات رسانه‌ای نیز این پیروزی به نام اصلاح‌طلبان نوشته و کام آ‌نها را شیرین می‌کند.



[1] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=420

[2] http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/150274

[3] http://www.bbc.com/persian/iran/2016/04/160428_l45_ir94_election_runoff_results

[4] http://isna.ir/fa/news/95021106467

[5] http://www.farsnews.com/13941216000488

[6] http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/356981

[7] http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/366686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 52
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    اصلاح طلب یا اعتدالگرا یا اصولگرای رهرو ولایت چه فرقی با هم دارند؟ همه در همکاری صد درصدی با دولت و پذیرش منویات ریییس جمهور محترم همدل هستند.
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    ای بابا دروغ هوچی گری این جماعت دیگه برا ملت رو شده
  • ناشناس ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    اکثریت نسبی مجلس دهم با اصولگرایان است و رسانه های اصلاح طلب تعداد مستقل ها را که 42 نفر هستن را 81 نفر اعلام کرده اند !
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    درود بر دولت روحانی و اصلاح طلبان درود بر هاشمی رفسنجانی
  • محمدجعفر ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    باید بپذیریم ه در هرحال اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با هم ائتلاف کردند و متحد شدند.بنابراین کسی کسی را نبلعیده،تنها ائتلاف با توافق طرفین بوده است.
  • علی ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    لیست امید شامل اصلاح طلبها و اعتدالگرایان هست دیگه.. این مساله ی ساده رو که دیگه همه میدونن، روحانی مگه با گفتمان اعتدال نیومد روی کار؟ اعتدالیون و اصلاح طلبان حامیان دولت تدبیر و امید هستند، واسه همین لیستشون شد لیست امید، اینی هم که میگین اولش گفتن 30 نفر بیشتر اصلاح طلب نداریم، دقیقا عین واقعیته اما چیزی که بهش عمدا اشاره نکردین اینه که بعد از احراز صلاحیتها اصلاح طلبا به جای اینکه از حضور در انتخابات خودداری کنن، از بین افراد دارای صلاحیت افرادی رو به سمت خودشون بردن و لیست جدید رو تشکیل و با همون لیست هم پیروز شدن
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    رحم اجاره ای زایمان کرد
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    همه می‌دانند که اصلاح‌طلب‌ها کارشون اجاره گرفتن دیگرونه مثل روحانی ... اینو دیگه همه می دونن ... کتمان نکن
  • میلاد ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    جالب هست نمونه آن آقای صباغیان حوزه انتخابیه مهریز ابرکوه بافق که مستقل بود تصاحب کردن و در آفتاب پیروز اصلاح طلبان معرفی کرده است . روز روشن و دزدی ؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    در کل حامیان دولت دست بالا را دارن ولایحه های دولت براحتی تصویب میشه
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی نتونسته اند به وعده هایی که داده اند و وضع اقتصادی مردم را بدتر کرده اند درود به چی اینها؟ بخودشون یا ناتوانایی هایشون در اداره کردن کشور؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی ادعای دستاوردهایی را دارند که آقای شریعتمداری فرمودند مگر دستاوردهای برجام جن است که قابل دیدن نیست - این جماعت پس قدرت بیان چیزهایی رو دارند که قابل مشاهده نبوده
  • جاوید ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    مردم بازنده اصلی این اختلافات بی منطق هستند .مطمئن باشید مجلس آینده جنگ احزاب خواهد بود و بدبختی مردم دو چندان خواهد شد .مگه میشه جایی که اصلاح طلبها باشن آب خوش از گلوی کسی پایین بره ؟؟؟اصلاح طلبها توان مدیریت ندارن و زاده شدن فقط برای سیاسی کاری . نحوه صحبت کردن سران اصلاحات رو دقت کنید میبینید که یک غرور کاذب در اونها هست و همین غرور کاذب ملت رو به دردسر میندازه.مشکلات ما در مجلس آینده خیلی بیشتر خواهد شد و اگه خدای نکرده رئیس مجلس بشن مملکت بیشتر ضربه میخوره .اصلاح طلبها روحیه غربگرایی و دنیا طلبی دارن .
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    درود بر اصلاح طلبان
  • تبریزی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    هوچی گران مگر ادعا نمیکردند که شورای نگهبان مارا رد صلاحییت کرده جز سی نفر راچطور حالا اکثریت شدند دروغگویان همیشه رسوایند
  • علی ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    خب! دیگه بهانه ای برای دولت نماند! همه منتظر عملکردیم بعد 3سال بهانه!
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    رهبرعزیزم فرمود:این رأیی که میدهیدبه خودتون برمیگرده چه خوب چه بد.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    فرقشون زمانی معلوم میشه که منافع حزب و جناحشون رو مهمتر از منافع مردم می دانند و برای شکست حزب رقیب حتی بر خلاف منافع مردم حرکت می کنند. برای همین هست که از هر چی حزب و جناحه بدم میاد.
  • aras ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    کواکبیان میگفت از مستقلین داریم میثاق میگیریم که به ما به پیوندن
  • محی الدین ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی رئیس و هیأت رئیسه مجلس مشخص بشوند می توان گفت که مجلس را اصلاح طلبان در اختیار دارند یا اصولگرایان
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    2 میلیارد دلار در دولت خاتمی سپرده گذاری شد و در دولت شبه خاتمی غارت شد این است نتیجه کار دولت های اصلاح طلب !
  • مهران ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    ننگ بر اصلاحات .
  • ناشناس ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    تا حالا که از اصلاح‌طلبها جز خیانت مثل مهاجرانی، خانمی که رفته غرب و کشف حجاب کرده، جز لو دادن اسرار هسته‌ای و ... چیزی ندیدیم، حالا انشاالله سر عقل بیایند و وطن فروشــــــــــــــــی نکنند، ما هم دعا می‌کنیم تا همیشه پیروز شوند حداقل سطل آشغالها آتیش نمی‌گیره و... .
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    برای ما اینکه عارف رییس بشود یا لاریجانی مطلقا تفاوت نمی کند.
  • ایرانی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    دومیلیلرد که در دولت احمدی نژاد بود عزیزم تاریخ را یک نگاه بنداز
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    اون 2 میلیارد دلار در سال 1382 سپرده گذاری شده یعنی در دولت خاتمی این اتفاق افتاده!!!! اونایی که اطلاعاتشون ضعیفه خواهشا نظر ندن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس