جریانی که ادعا می‌کرد در انتخابات حتی ۳۰ کاندیدا نیز ندارد، ناگهان روز بعد از انتخابات خود را پیروز بلامنازع این رقابت سیاسی معرفی کرد.

به گزارش مشرق، می‌گویند پیروز انتخابات شده‌اند و نمایندگان منسوب به آنها اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را اشغال خواهند کرد؛ حتی برای تثبیت پیروزی ادعایی خود می‌خواهند جشن بگیرند.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاحات تا چند روز پس از انتخابات فقط آمار و نمودار منتشر می کردند؛ آنهم نمودارهایی که می‌خواست ثابت کند اصلاح طلبان بیش از 50 درصد مجلس دهم را در اختیار دارند.

کسانی که این روزها خود را به واسطه رای آوردن لیست مورد حمایتش،‌پیروز انتخابات در کل کشور می‌داند، پیش از انتخابات اظهار نظرهای متفاوتی داشت؛ اظهاراتی که سعی داشت به افکار عمومی اینگونه القا کند که هیچ اصلاح طلبی در عرصه رقابت انتخابات مجلس دهم حاضر نیست و این انتخابات در واقع یک «مسابقه بدون رقیب» برای اصولگرایان است.

اصلاح طلبان به واسطه آنچه «رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان» می‌خواندند، ادعا می‌کردند که انتخابات مجلس دهم رقابتی نیست و دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا در سراسر کشور خالی است.

آنها از هزاران اصلاح طلبی حرف می‌زدند که از سوی هیات‌های نظارت و شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند و اصلاح‌طلبان حتی نمی‌توانند در تهران یک لیست کامل برای انتخابات ارائه دهند!

همه چیز اما فقط تا روز انتخابات ادامه داشت؛ بعد از انتخابات و با مشخص شدن نتایج نهایی آرا در بیش از 200 حوزه انتخابیه، همه چیز تغییر کرد؛ اصلاح طلبانی که تا دیروز درباره نداشتن نماینده در انتخابات گلایه داشتند، ناگهان به پیروز انتخابات در اکثریت حوزه های انتخابیه تغییر موضع دادند.

این جریان معتقد بود علاوه بر ورود 30 منتخب از حوزه تهران، از سراسر کشور حدود 60 نماینده از آنها راهی مجلس دهم شده است، ادعایی که برخی معتقدند با محسوب کردن تعدادی از نمایندگان مستقل (که بعضاً هیچ همسویی با جریان اصلاحات ندارند) مطرح شده است.

سوال قابل تامل اما این است که «چرا اصلاح طلبان قبل از انتخابات از نداشتن کاندیدا در انتخابات به دلیل ردصلاحیت‌ها سخن گفتند و بعد از انتخابات ناگهان در قامت پیروز نهایی انتخابات مطرح شدند؟»

تمارض سیاسی اصلاح طلبان قبل از انتخابات

کشور در کوران انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس قرار دارد و گروه های سیاسی آماد یک رقابت سراسری در کل کشور می‌شوند.

اصلاح طلبان که چندماه مانده به انتخابات 7 اسفند شورایی را با عنوان شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی به ریاست محمد رضا عارف تشکیل داده بودند، تاکید داشتند که با تمام توان وارد انتخابات خواهند شد؛ اتفاقی که با ثبت نام گسترده چهره‌های منسوب به این جریان (که بعضاً سابقه محکومیت‌های قضایی در کارنامه آنها بود) محقق شد.

شورای نگهبان حتی پیش از شروع بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نوک پیکان انتقاد اصلاح طلبان قرار گرفت؛ رد نظارت استصوابی و کافی بودن تائیده استعلام از مراجع چهارگانه با عنوان «تائید صلاحیت را به مردم واگذار کنید» به شعار این جریان برای فشار به شورای نگهبان برگزیده شد.

بعد از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی هیات های نظارت، فشار به این هیات ها و شورای نگهبان از سوی اصلاح طلبان افزایش پیدا کرد.

حسین مرعشی عضو کارگزارانی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یکی از اولین کسانی بود که نسبت به آنچه ردصلاحیت گسترده کاندیداهای جریان اصلاحات می خواند، واکنش نشان داد.

حسین مرعشی که معتقد بود که اخبار رسیده از بررسی صلاحیت اصلاح طلبان از سوی هیات های نظارت نگران کننده گفت: «جمعا در کشور 3000 اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده‌اند که تنها 30 نفر تایید شده‌اند، بر این اساس تنها 1 درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند.»

عضو ارشد حزب کارگزاران درباره تائید صلاحیت اصلاح طلبان در تهران نیز نظری مشابه آنچه درباره کل کشور ادعا می کرد، داشت؛ «تنها پنج نامزد داوطلب در تهران و تقریبا 25 نامزد اصلاح طلب در شهرهای دیگر در هیات اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند.

وی معتقد بود که در تهران فقط محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان و هاشمی‌زایی به عنوان کاندیداهای اصلاح‌طلبان تایید اند.

اظهارنظر مرعشی اما آخرین تلاش اصلاح طلبان برای ثابت کردن بدون نماینده بودن این جریان در گردونه انتخابات نبود؛ چهره های دیگر نزدیک به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز با ادبیات مختلف از تاکید کردند که اصلاحات در این دوره از انتخابات نماینده جدی ندارد.

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در آستانه اعلام لیست نهایی اصلاح طلبان در تهران در اظهارنظری پیرامون ردصلاحیت ها گفت: «چهره‌های شاخص به لیست وزن می‌دهند ولی حالا این رد صلاحیت‌ها اتفاق افتاده و دست ما هم نبوده است.»

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و عضو دیگر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز ، هم با اشاره به اینکه «هیچ‌کس تصور نمی‌کرد میزان رد صلاحیت‌ها، این تعداد باشد» گفت: «تعداد بسیار زیادی از افرادی که در این مرحله رد صلاحیت شده‌اند، کسانی هستند که هیچ‌گونه شائبه‌ای درباره سوابق، عملکرد و التزام آنان به اسلام و انقلاب و نظام وجود ندارد»

اظهارات اینچنینی از سوی اصلاح طلبان از سوی برخی منتقدان به تلاش این جریان برای مظلوم نمایی تعبیر شد چون این افراد معتقد بودند که اصلاح طلبان حتی پس از نهایی شدن بررسی صلاحیت ها، کاندیداهای پرتعدادی در گردونه انتخابات دارند؛ اما تا اصلاح طلبان حتی بعد از ارائه لیست موسوم به امید برای بسیاری از حوزه انتخابیه در سراسر کشور، تاکید داشتند که کاندیداهای واقعی! اصلاح طلبان تائید صلاحیت نشده اند.

رسیدن به روز انتخابات 7 اسفند اما مواضع اصلاح طلبان را تغییر داد؛ تغییری که اینبار زودتر از آنچه تصور می شد، ظهور و بروز پیدا کرد.

چرخش اصلاحات به سمت پیروزی نمایی!

تنها چند ساعت از آغاز شمارش آرا انتخابات دهمین دوره مجلس در سراسر کشور نگذشته بود؛ در شرایطی که افکار عمومی منتظر اعلام های غیررسمی و بعضا رسمی نتایج شماره آرا بودند، برخی رسانه های اصلاح طلب مشغول آماده کردن تیترهایی بودند که همگی آنها، یک مضمون داشت؛ «پیروزی اصلاح طلبان در سراسر کشور»

رسانه های منسوب به این جریان حتی دو روز بعد از انتخابات و در حالی که شمارش آرا در شهرهای مختلف ادامه داشت، با استناد به رای آوردن کاندیداهای اصلاح طلب در تهران، تلاش کردند خو را پیروز انتخابات در سراسر  کشور نشان دهند.

کسب 54 درصدی کرسی های مجلس از سوی جریان اصلاحات ادعایی بود که دائما از سوی رسانه های نزدیک به این جریان مورد تاکید قرار می گرفت و حتی در مواردی به سمت تخریب جناح مقابل نیز می رفت.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد با طرح این ادعا نوشت: «از ٢١٨ نماینده‌ای که راه یافتن آنها به بهارستان دهم قطعی شده، ١١٨ نفر اصلاح‌طلب یا مستقل هستند. این یعنی بیش از ٥٤ درصد نمایندگان راه یافته به مجلس.»

در میان کوران اخبار رسانه های اصلاح طلب که عموما با تعمیم رای آوری لیست اصلاح طلبان در تهران به کل کشور خود را پیروز نهایی انتخابات مجلس معرفی می کردند، یک سوال برای افکار عمومی ایجاد شده بود؛ سوالی که اصلاح طلبان باید به آن پاسخ می دادند این بود که آیا سران این جریان نبودند که پیش از انتخابات تاکید داشتند حتی 30 کاندیدای اصلاح طلب در سراسر کشور تائید صلاحیت نشده است؟

البته با نهایی شدن نتیجه انتخابات مشخص شد که تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب از حوزه های مختلف انتخابیه وارد مجلس شده اند ولی تعداد آنها با آمار ارائه شده از سوی اصلاح طلبان تفاوت جدی دارد.

برخی معتقدند که استراتژی «تمارض ردصلاحیت قبل از انتخابات و ادعایی پیروزی بعد از انتخابات» از مدت‌ها پیش از سوی اصلاح‌طلبان در دستور کار قرار گرفته بود؛ زیرا برخی تئوریسین های این جریان مدعی بودند که چنین استراتژی در صورت شکست یا پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات می تواند یک دستاورد در جهت فشار به شورای نگهبان و تحت تاثیر قرار دادن این افکار عمومی محسوب شود.

این روزها در کنار سوال بی جواب افکار عمومی از اصلاح طلبان درباره تناقض گفته هایشان قبل و بعد از انتخابات، همه منتظر تشکیل مجلس دهم هستند؛ مجلسی که اصلاح طلبان مدعی کسب اکثریت آن هستند.

حال باید دید به تشکیل مجلس دهم ادعای جریانی که پیش از انتخابات مدعی «انتخاباتی ناعادلانه» بود،‌ به حقیقت تبدیل می شود یا با فرو ریختن دیوارهای تبلیغاتی، بسیاری از نمایه های تبلیغاتی بعد از انتخابات رنگ می بازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سجاد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ما که چیزی ازجریان اصولگرا دراین چندسال که کشورو اداره میکردند ندیدم حالا بزارید اصلاح طلبان کشورو دست بگیرن ببینیم اینها میخان چیکارکنند،به نظرمن درمرحله دوم انتخابات به جریان اصلاحات رای بدید تا اکثریت نمایندگان به اصلاحات تکمیل بشه
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    شما هم اصلاح طلبی نعل وارونه نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس