روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر پاسخ دفتر رییس جمهور سابق به اظهارات اعضای دولت فعلی نسبت به خرید اوراق قرضه از آمریکا با تعبیر «فرار به جلو احمدی‌نژاد» آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر پاسخ دفتر رییس جمهور سابق به اظهارات اعضای دولت فعلی نسبت به خرید اوراق قرضه از آمریکا با تعبیر «فرار به جلو احمدی‌نژاد» آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1روزنامه. فرار به جلوی احمدی‌نژاد؛ پاسخ دفتر رییس جمهور سابق کشور نسبت به «مقصر» دانستن دولت دهم در قبال خرید اوراق قرضه به تعبیر جریان اصلاحات «فرار به جلو» نامیده شد؛ روزنامه اصلاح طلب قانون نوشت: «همزمان با مصادره 2 میلیارد دلاری آمریکا از دارایی‌های ایران و مشخص شدن این موضوع که «مقصر داخلی» ماجرا دولت محمود احمدی‌نژاد است، دفتر رئیس‌دولت قبل بیانیه‌ای صادر کرد که در بهترین حالت می‌توان آن را تلاشی برای بازگشت به صدر توجه «اصولگرایان» ارزیابی کرد. متاسفانه بیانیه دفتر احمدی‌نژاد نه تنها واجد هیچ توضیحی در مورد این «اقدام مشکوک» در دولتش نبود، بلکه با روش همیشگی‌اش «شهر را شلوغ کن، همه یادشان برود» تلاش کرد نقش ویژه‌ای که خود و دولتش در این امر داشته را مخفی کند.»

2. نامزدهای جدید اصلاحات، پیروان حزب باد؛ نگرانی از رفتارهای خارج از چارچوب اصلاحات و غیرکارآمد از سوی نمایندگان منتسب به لیست امید به لیست نگرانی‌های اصلاح‌طلبان افزوده شده است در همین راستا روزنامه ابتکار به بزرگان اصلاحات نسبت به نامزدهای جدید اصلاحات که پیروان «حزب باد» هستند؛ هشدار جدی داد و نوشت: «بزرگان جریان‌های اصلاح طلبی و اعتدال گرایی باید مراقب باشند که در زمانه ظفر و محبوبیت «امید» برخی چهره‌های ناشناخته با نیت‌های سوء همچون پیروان حزب باد خود را برای رساندن به کرسی‌های انتخابی یا انتسابی به این جریان نچسبانند. این موضوع باعث خواهد شد که هر گونه سابقه منفی گذشته یا عملکرد منفی در آینده و نیز تغییر خط‌های ناگهانی این افراد به حساب اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نوشته شود.»

3روزنامه. فرسایش پایگاه اجتماعی دولت؛ تحلیلگران جریان اصلاحات از آغاز سال 1395 به دولتی‌ها هشدار ریزش پایگاه اجتماعی را دادند و این سال را مرحله «تحقق» وعده‌های انتخاباتی و نه تکرار «شعارها» دانستند؛ روزنامه شرق نوک پیکان فرسایش پایگاه اجتماعی به سوی منتقدان دولت و طرح گشت ارشاد نشانه رفت و در همین راستا نوشت: «استراتژی «ناامیدسازی سرمایه‌های اجتماعی دولت» و «القای تغییرناپذیری شرایط» در دستور کار مخالفان روحانی قرار گرفته است. در راستای همین استراتژی تاکتیک‌هایی مانند سیاه‌نمایی علیه برجام، القای بهبودنیافتن شرایط اقتصادی، حمله به کابینه و حاشیه‌سازی برای دولت و ... به‌کار گرفته شده است. طرح حضور هفت هزار گشت نامحسوس در شهر تهران را نیز در همین چارچوب می‌توان تحلیل کرد.»

4روزنامه. استراتژی اصلاح‌طلبان شورای شهر تمرکز بر مسائل غیر سیاسی؛ پس از اقدامات خارج از وظایف اصلاح‌طلبان شورای شهر اول که موجب اختلاف وسیع در میان اعضا آن و عدم توجه به مشکلات مردم تهران شد؛ اسماعیل دوستی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در تبیین استراتژی اصلاح‌طلبان شورای شهر نوشت: «در دوسال‌ونیم گذشته، استراتژی اصلاح‌طلبان شورا، نظارت سازنده و تعامل با شهرداری تهران بود تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر تکرار سرنوشت شورای اول به حقیقت نپیوندد. کار کارشناسی و رسیدگی واقعی به مشکلات مردم برای همه ما اولویت دارد. هدف اعضای اصلاح‌طلب شورا، تلاش برای بهبود شاخص‌های زندگی مطلوب و باکیفیت برای مردم تهران است و همراهی با مجموعه شهرداری، موضوعی بدیهی در این مسیر است.»

5روزنامه. شان جمهوری اسلامی ریاست هاشمی است!؛ زمزمه‌های برای حضور هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری افزایش یافته است؛ هرچند برخی از اصلاح‌طلبان میانه رو خواهان معرفی نامزد مورد تأیید هاشمی به جای حضور در کارزار رقابت هستند؛ داریوش قنبری در گفت وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت: «بی‌تردید رای‌دادن به فردی که اکثریت آراء را داشته باشد می‌تواند وزن مجلس خبرگان را افزایش دهد و از همه مهم‌تر اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فردی خوشنام و از ایدئولوگ‌های انقلاب و دلسوزان نظام است و کمتر کسی را می‌توان همسنگ وی به لحاظ جایگاهی که در انقلاب داشته پیدا کرد بنابراین شانی که نظام جمهوری اسلامی دارد، حکم می‌کند وی در رأس مجلس خبرگان رهبری قرار بگیرد.»

انتخابات دور دوم؛ افزایش وزن سیاسی برای «توافق» ریاست

روزنامهانتخابات دور دوم ریاست محمدرضا عارف یا علی لاریجانی را رقم خواهد زد؛ محمدرضا عارف در سفرهای انتخاباتی خود «یارگیری» از نامزدهای دور دوم را آغاز کرد و آن سوی دیگر میدان علی لاریجانی به نظاره نشست و قدرت «لابی» را بر «یارگیری» ترجیح داد؛ همان قدرت «لابی» که محمدرضا عارف را در خرداد 1392 مجبور به «انصراف» کرد.

روزنامه‌های اصلاحات حضور عارف در رقابت ریاست مجلس را در مقطع «فعلی» قطعی می‌دانند و در همین راستا نوشتند: «محمدرضا عارف چندین بار به‌صورت غیرمستقیم به صحبت‌ها در این زمینه واکنش‌هایی داشته است. او که در آخرین سکانس با سخن اخیرش در گچساران پرده از تمایلش برای ریاست مجلس جدید برداشته است نشان داد از عزم خود برای رقابت بر سر ریاست یا عقب نمی‌نشیند یا کار را برای منصرف ساختنش از این موضوع بسیار سخت خواهد کرد.» اما بدنه اصلاحات تصمیم دیگری را برای خرداد 1395 گرفته‌اند.

روزنامهبدنه اصلاحات دور دوم را به منزله ارتقا وزن سیاسی فراکسیون امید برای تعیین ریاست مجلس می‌دانند و هرگونه «توافق» را منتهی به «چانه‌زنی» با اعضای فراکسیون امید تلقی می‌کنند. دورنمایی این تصمیم‌سازی درون پارلمانی مجبور به دستیابی اصلاح‌طلبان به کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و پذیرش «ریاست» علی لاریجانی است.

در همین راست عبدالله ناصری از اعضای سازمان منحله مجاهدین در یادداشت روزنامه اعتماد نوشت: «باید دید چه فراکسیونی اکثریت آرا را دارد. هر دو جناح نامزدهایی در مجلس خواهند داشت. باید تلاش کرد که در مرحله دوم بیش از ۴۰ کرسی توسط اصلاح‌طلبان احراز شود تا فراکسیون امید در حوزه انتخاب هیات‌رییسه مجلس بتواند مؤثر عمل کند. پس از مرحله دوم انتخابات میزان کرسی‌های به دست آمده و نتیجه کمّی آن‌ها برای گفت‌وگو و تعامل بین اصلاح‌طلبان و طیف لاریجانی بسیار تعیین‌کننده است. برای تعیین مدیریت مجلس باید گفت‌وگویی همراه با تفاهم بین دو طیف ائتلاف اتفاق بیفتد. لازمه آن این است که طرفین بدانند که از چه میزان پشتوانه رأی برخوردار هستند.» و همچنین سهیلا جلودارزاده به روزنامه آرمان امروز گفت: «مساله دیگر اینکه به نظر می‌رسد فراکسیون امید تعیین‌کننده رئیس مجلس دهم شود که از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل تشکیل خواهد شد. در نتیجه باید منتظر ماند و مشاهده کرد که فراکسیون امید از بین آقای عارف و لاریجانی کدام یک را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    اصلا اصلاح طلبی یعنی چه؟ اینها چه چیز را می خواستند اصلاح کنند؟ آیا هشت سال خاتمی از نظر اقتصادی و اداری چیزی جز امتداد دوره هاشمی بود و مدیرانش کسی جز مدیران هاشمی بودند؟ پس این حضرات قطعا قصد اصلاحات اداری و مالی و اقتصادی را نداشتند. فقط یک چیز تغییر کرد و آن اینکه فرآیند حذف نیروهای متدین که از دوره هاشمی شروع شده بود در دوره اصلاحات شیب بسیار تندی پیدا کند. مشخص شد که معنای اصلاحات، اصلاحات دینی است. تاجایی که خاتمی شخصا بیشرمانه دست به تحریف حدیث سید الشهداء علیه السلام زد و گفت امام حسین علیه السلام گفت من آمدنم برای اصلاح دین جدم!!! حال آنکه امام فرموده بود آمدم برای اصلاح امت جدم. تمام برنامه های این افراد فقط برای استحاله دین و تضعیف غیرت دینی بود. خاتمی ها از کجا آمدند؟ از همانجایی که بنی صدر ها و خاندانی که نباید اسمشان را برد آمدند. فقط با رانت آیت الله زادگی و البته بدون کوچکترین صبغه و علاقه انقلابی. هر روز بسته به شرایط جو سیاسی موضعی گرفتند تا پای خود را سفت نگهدارند. جلوی بسیجی از بسیجی بسیجی تر می شدند و در جلوی تحکیمی نسخه معمم سروش می شدند! وقتی به ماجرای دادگاه ترور شهید رجایی بر می گردیم طوماری را می بینیم که اولش امضای خاتمی و امضا آخرش از سروش است و همه از امام خمینی می خواستند که دادگاه و اجرای عدالت متوقف شود چرا که به مصلحت کشور و نیروهای انقلاب نیست! اگر روزی قرار شود لایه خیانتهای این افراد از همان قبل از انقلاب و از همان رفتن به مرکز اسلامی هامبورگ و خراب کردن دستاوردهای شهید بهشتی در در آن مرکز تا خیانتهای وحشتناکشان در دوره اصلاحات اعم از نابود کردن منابع آبی ایران در طرح موسوم به خودکفایی گندم و وابسته کردن ایران به بنزین و از بین بردن رشد جمعیت و خودداری از تولید مسکن و صدها خیانت پیدا و پنهان دیگر بررسی شود می بینیم که گویا این افراد همه از یک گروه متحد فکری هستند که از روز اول ماموریت داشتند تا انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند. جای تاسف است که عده ای فقط از خیانتهای بی شمار این افراد فتنه 88 را دیده اند که تنها نوک کوه یخ بود. این جماعت علاج شدنی نیستند.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    این ها فقط احمدی نژاد رو مقصر می دونن اما همه می دونن این پول در دولت اصلاحات سرمایه گذاری شده
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    خود عراقچی گفته اوراق قرضه در زمان خاتمی سال2003 خریده شده واسه مردم تهران متاسفم که به این اصلاحات بی اخلاق رای دادن
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    جالب اینکه حتی بفرض هم که این خرید در زمان احمدی نژاد بوده اما مصادره این اموال در زمان روحانی اتفاق افتاده است! نکته مهم این است که چه شده که آمریکا فهمید هر اقدامی علیه ایران بکند برایش فاقد هزینه خواهد بود؟
  • مسعود ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    مبلغ این اوراق قرضه بیش از 2 میلیارد دلار است و این اوراق در دولت اصلاحات و از یک بانک کانادایی خریداری شده بود .
  • ناشناس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    بعد از برجام امریکا گستاخ تر شده و درست بعد از برجام تحریم ویزایی امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر کنند اعمال شد و بابت حادثه 11 سپتامبر ایران را 5/10 میلیارد دلار جریمه کردند و حالا هم 2 میلیارد دلار غارت شد.
  • aras ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    خدا هم بیاد بهشون بگه بازم اینا میگن محمود باعثش بوده
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    اره جون خودت
  • حمیدان ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    دقیقا سال 82 انجام شده توسط دولت خاتمی استنادش بیانات آقای عراقچی
  • نسترن ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    بعضی از روزنامه ها و خبرگزاری ها مثل سگ دروغ میگن
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    شماها که راست میگید !!!
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    اصولگرایان نباید خود را به دم دولت قبلی ببندند و همه خرابکاری های آنان را توجیه کنند. از شکست اصولگرایان در انتخابات درس بگیرند و به آغوش ملت بازگردند.آغوش ملت همیشه به روی توابین گشوده است.
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    آره!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    احمدی نژاد رییس جمهور دولت 12 انشاالله
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    سال 2003 میشه زمان حکومت خاتمی این اصلاح طلبان دیگه در دروغ گویی روی احمدی نژاد روهم سفید کردن ارباب غربیشون مثل صدام حسین و عربستان داره ولشیون می کنه بدجوریی زیرشون خالی شده...
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    عراقچی داخل برنامه زنده تلویزیونی گفت شماها که تحریم رو هم لغو کردید کل پول ها هم آمده..راست گویان تاریخ
  • مهر ماندگار ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    انشاالله..
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    اومدن ابروش را درست کنند زدن چشمش را هم کور کردن! قرار بود بعد بجام پولهای بلوکه آزاد بشه حالا غارت شد!
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    در خواب !!!
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    تبریک
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    مثلا کیهان !
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    ان شاالله
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    ناشناس16.37 ما راست میگیم لعنت بر دروغگو شما دیگه حرفای عراقچی رو که از خودتونه قبول ندارید
  • ناشناس ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    گند دولت خاتمی فتنه گر است .
  • مسعود ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    گند دولت خاتمی فتنه گر است .
  • ناشناس ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    16 سال انشاءالله .
  • ناشناس ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد مردی از جنس مردم .
  • نااشنا ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    آفرین به قلمت دلاور/ منطق عالی .مطالب محکم. برادر طرز فکر ملته که در انتخابشون تجلی پیدا میکنه. قبول کنیم ملت احساسی داریم تا عقلانی
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    جنس مردم از تورم و گرانی و تحریم نیست !
  • ناشناس ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    تحریمها و تورم نتیجه فتنه اکبر بود .
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    البته منظور ناشناس 16:03 جنس مردم ونک به بالا است. والا مردم جنوب شهر که از اول انقلاب همه سختی ها و شهادتها و ترورها و تحریمها و گرانیها را تحمل کرده اند و پای انقلاب اسلامی ایستاده اند.
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    پس کی به فکر مردم ؟ فقط خط و خط بازی ، بد اخلاقی های سیاسی، گرو کشی و خط و نشان وهزینه های بی مورد استفاده از موقعیت به نفع خود، اگر سخنان رهبر عزیز فصل الخطاب قرار بگیره ، اگر مسئولین مردم رو ببینند اگر به جای کوبیدن و محکوم کردن و دنبال مقصر گشتن به فکر انجام وظایف محول شده باشند اگر....
  • کاوه ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    سی به هیچ
  • کاوه ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    سی بر هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس