کد خبر 564799
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

رئیس جمهور چین در سخنانی گفت: پکن اجازه هرج و مرج و وقوع جنگ در شبه جزیره کره را نخواهد داد چرا که هرج و مرج و جنگ به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ژی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز پنجشنبه در جمع وزرای خارجه آسیایی تاکید کرد: چین اجازه هرج و مرج و جنگ را در شبه جزیره کره نخواهد داد، هرج و مرج و درگیری به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

اقدامات کره شمالی در توسعه قابلیت تسلیحات هسته ای بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، موجب خشم و نگرانی چین شده و تنش ها در منطقه را افزایش داده است.

رئیس جمهور چین در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان یک همسایه نزدیک به شبه جزیره کره، مطلقا اجازه وقوع جنگ یا هرج و مرج را در این منطقه نخواهیم داد. این اوضاع به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

کره شمالی 6 ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و در ماه فوریه نیز یک ماهواره را با استفاده از موشک بالستیک به فضا پرتاب کرده است.

چین تنها شریک مهم کره شمالی به شمار می رود ولی با توسعه تسلیحات هسته ای این کشور مخالفت کرده است. شورای امنیت نیز ماه گذشته در واکنش به آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی، تحریمهای جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده است.

حدود 30 هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند و دو کره هنوز پس از جنگ 1950 تا 1953 میلادی در وضعیت جنگی قرار دارند.

کره شمالی تلاش زیادی کرده است تا به توانایی موشک های دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد، دست پیدا کند.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

ژی جین پینگ در ادامه اظهار داشت: چین از ثبات و امنیت در دریای جنوبی چین حفاظت خواهد کرد ولی در عین حال از حاکمیت و حقوق خود نیز دفاع می کند.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است. آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس