از ابتدای سال جاری میلادی تنش در شبه جزیره وارد فاز جدیدی شد. دیروز کیم جونگ اون در هفتمین کنگره حزب کارگران جمهوری دموکراتیک خلق کره توپ را به زمین حریفان انداخت.

گروه بین‌الملل مشرق- رهبر جوان کره که چندی پیش سئول و واشنگتن را به «حمله هسته‌ای پیش‌گیرانه» در صورت تشدید تحریک‌ها علیه پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود، دیروز اعلام کرد «ما آغازگر جنگ هسته‌ای نخواهیم بود».

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی KCNA، کیم جونگ‌ اون دولتش را یک «دولت هسته‌‌ای متعهد» دانست که دستیابی کشورش به فناوری بمب هسته‌ای را در راستای اقدامات دفاعی به پیش برده و تا زمان بروز «تهدید هسته‌ای نسبت به حاکمیت کشور از سوی دولت‌های مستکبر و متخاصم» از آن بهره‌برداری نخواهد کرد.

رهبر کره: ما آغازگر جنگ هسته‌ای نخواهیم بود

رهبر کره شمالی ادامه داد از آنجا که دولت او از دارندگان سلاح هسته‌ای است، آماده است تا تعهدات خود را صمیمانه و به طور کامل در راستای ان‌پی‌تی برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای در جهان و حتی مشارکت در خلع سلاح هسته‌ای جهانی انجام دهد. چند روز پیش وزیر خارجه کره جنوبی ضرورت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات دوجانبه یادآور شده بود و همزمان به گزارش راشاتودی، یک نهاد آمریکایی-کره‌ای در دانشگاه جان‌هاپکینز از آمادگی احتمالی کره شمالی برای یک آزمایش اتمی جدید خبر داد.

وی که هفتمین کنگره حزب کارگران کره شمالی را پس از گذشت چند دهه از کنگره ششم برگزار می‌‌کند، تأکید کرد آماده حل اختلافات با دول متخاصم از طرق دیپلماتیک است. کیم جونگ اون بیش از هر چیز بر ضرورت رفع بی‌اعتمادی و سوءتفاهم میان دو کره سخن گفت و اینکه پیش‌شرط‌‌های کاهش تنش در شبه‌جزیره کره، احترام به حاکمیت کره شمالی، عدم دخالت دولت ایالات متحده آمریکا در روابط دو کشور، بکارگیری اهرم‌های واقعی از سوی سئول جهت تقویت پیوندها و کنارگذاشتن قوانین و ساختارهایی است که در راستای فشار به پیونگ‌یانگ ایجاد شده است.

سخنان رهبر کره شمالی در حالی بیان می‌شود که به دلیل آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ از ابتدای سال میلادی جاری، فشار سیاسی و رسانه‌ای و تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه علیه کره شمالی تشدید شده است. در چند ماه اخیر، کارخانه‌ای که آخرین نشانه همکاری میان دو کره بود، از سوی سئول تعطیل گشته، گفتگوها برای استقرار سامانه آمریکایی دفاع موشکی در کره جنوبی آغاز شده و رزمایش مشترک نظامی با ابعاد بیسابقه از 7 مارس تا 30 آوریل با مشارکت نیروهای کره جنوبی و قوای آمریکاییِ مستقر در آن کشور برگزار شده است.
کیم جونگ اون به موضوعات اقتصادی نیز پرداخت و با توجه به فشارهای اقتصادی بر این کشور که به ویژه پس از حمایت پکن (شریک تجاری اصلی پیونگ‌یانگ) از تحریم‌های بین‌المللی تشدید شده است، آغاز برنامه اقتصادی 5 ساله جهت تقویت ذخایر انرژی و افزایش محصولات کشاورزی و صنعتی را در راستای پیشرفت جامعه کره بر مبنای «کیم‌ایل‌سونگ‌ایسم و کیم‌جون‌ایل‌ایسم» اعلام کرد.

بسیاری از ناظران سیاسی منتظر بودند رهبر کره شمالی در اولین کنگره حزب حاکم و پس از انجام چندین آزمایش هسته‌ای و موشکی از تریبون خود برای موضع‌گیری‌های قاطع علیه کره جنوبی و آمریکا استفاده کند، اما سخنان او بیش از هر چیز به سخنان رائول کاسترو در هفتمین کنگره حزب کمونیست کوبا شبیه بود که ماه گذشته میلادی برگزار شد. رهبر کوبا در آن نشست که پس از تغییر سیاست‌‌گذاری در مناسبات خارجی و اقتصاد داخلی طی دوران حاکمیت 5 ساله او برگزار شده بود، بر تداوم اصلاحات اقتصادی غیرنیئولیبرالیست و تعامل با دولت‌های امپریالیست در عین پایبندی به آرمان‌های انقلابیان کشورش تأکید کرد.

لازم به ذکر است هنوز یک هفته از سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران نمی‌‌گذرد. در آن سفر پارک گئون‌های پیرامون تنش در شبه‌جزیره با مقامات ایران گفتگو کرده است.

منابع:



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    ظاهرا دارن سر عقل میان دوستان شرقی ما. این به نفع ماس چون دیگه به موشک های اونا نیاز نداریم
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مرگ بر امریکا و کسانی که تسلیم قدرت امریکا می شوند دورد بر تمامی آزادگان جهان
  • طرفدار ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    یه بمب ول بده انقدر شعار نده
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق کیم جونگ اون به موضوعات اقتصادی نیز پرداخته استl
  • اصغر ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    اگر بزنی بزن تموم کن انقدر خط و نشون نداره که
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    برو بابا صوتی
  • سودا ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    من که میگم آمریکا به کره نمیچربه اصلا
  • تماشاچی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    کره کشور جالبی هست اما از دور داخلش نباید رفت اصلا به نظرم
  • 159 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مرگ بر منافقین مرگ بر داعش مرگ بر کسانی که مظلومان رو میکشند خونخوار هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس