ژاپن اعلام كرد كه اولین هواپیمای رادار گریز خود را با موفقیت به پرواز در آورده و به جرگه كشورهایی پیوسته است كه دارای چنین فن آوری هستند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ژاپن در گزارشی یادآور شد كه پس از جنگ جهانی دوم همواره برای توسعه قوای نظامی خود با محدودیت های قانون اساسی روبرو بوده اما اینك بخش قابل توجهی از این محدودیت ها برداشته شده است.

این وزارتخانه اعلام كرده است كه این كشور بتدریج در حال تقویت نیروهای خود می باشد و یكی از قدرت های برتر دنیا در عرصه نظامی محسوب می شود.

مسئولان ژاپنی خاطرنشان كرده اند كه در دوران فعلی با تهدیدهای نوین امنیتی روبرو هستند كه بر اساس ادعاهای دولتمردان این كشور بخشی از آن از سوی چین در دریاهای شرقی و جنوبی است.

هوایپمای مذكور كه یك جت جنگی رادارگریز از مدل «ایكس ـ 2» محسوب می شود روز گذشته (جمعه) از فرودگاه ناگویا در مركز ژاپن در حضور شماری از مقام های ارشد نظامی این كشور به هوا برخاست.

این هواپیما نمایش هوایی خود را در شرایطی انجام داد كه دو فروند جنگنده دیگر این كشور نیز آن را همراهی می كردند تا اطلاعات این پرواز را به ثبت برسانند.

اولین هواپیمای رادارگریز ژاپن به پرواز درآمد+عکس

تلویزیون مركزی چین تصاویری از غرش رعد آسای این هواپیمای ژاپنی در زمان برخاستن از باند فرودگاه را پخش كرده است.

وزارت دفاع ژاپن در گزارش خود مدت پرواز این هواپیمای تك خلبان رادارگریز را 25 دقیقه اعلام كرد و یادآور شد كه هواپیمای مزبور پس از این پرواز در پایگاه هوایی «گیفو» در شمال فرودگاه ناگویا بدون هیچ مشكل فنی فرود آمده است.

ژاپن پیشتر چندین بار این هواپیما را برای پرواز آزمایشی آماده كرده بود اما هر بار به دلیل بدی آب و هوا امكان انجام آزمایش كامل برای این پرنده میسر نمی شد.

ژنرال «گن ناكاتانی» وزیر دفاع ژاپن این پرواز را مورد تقدیر قرارداد و گفت كه ژاپن از قدرت های فنی دنیا به حساب می آید و در حال برداشتن گام های بلندتری در راستای توسعه نظامی است.
این هواپیما را كه 14.2 متر طول و 9.1 متر عرض دارد شركت صنایع سنگین میستوبیشی و 200 شركت دیگر ژاپنی مشتركا تولید كرده اند.

در زمان حاضر فقط كشورهای آمریكا، روسیه و چین دارای فناوری ساخت اینگونه هواپیماها هستند.

ژاپن كار ساخت هواپیمای رادارگریز خود را از سال 2009 میلادی آغاز كرد و برای ساخت آن 322 میلیون دلار سرمایه گذاری كرده است.

ژاپن در سال جاری میلادی (2016) بودجه نظامی خود را یا یك و نیم درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به 5 تریلیون و 90 میلیارد «ین» (41 میلیارد و 341 میلیون و 780 هزار و 376 دلار) رسانده است.

این كشور همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده، در طول یك دهه یعنی از سال 2002 تا 2012 میلادی با صرف 170 میلیارد دلار، در میان 170 كشور دنیا بزرگترین وارد كننده تسلیحات هم بوده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مسعود ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    ترکیبی از اف ۳۵ و اف ۱۶ هستش
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    لعنت خداوند بر سایت مشرق
  • علیا ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    امیدوارم این کشور لااقل بعد از قدرت گرفتن در بحث نظامی بتونه استقلال خودش رو از آمریکا به دست بیاره. در ضمن این که عکسش رو گذاشتین به نظر تک نفره نمیاد. یه کم دقت کنیم متوجه میشیم کاکپیت این هواپیما دو نفره هست. عکس رو اشتباه گذاشتین.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    شفق
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    1 0
    پس قاهر چی؟ مگه نمیگفتین رادار گریزه؟
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا؟!!!!!!!!! حداقل یک دلیلی براش ذکر میکردی تا نگن این نفهم کیه!
  • رسول ایران ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    نام این هواپیما(( شین شین )) است که به معنای روح قلب و به معنی دیگری روح شمشیر ازش یاد میشه و در اصل به همون سنت قدیمی سامورایی بازیهاشون اشاره داره.. ژاپنی ها با زحمت واراده ی زیاد تونستن هواپیمای خودشونو داشته باشن، امیدوارم ما هم یه همچین اراده ی محکمی پیدا کنیم ، یعنی ولکن ماجرا نباشیم ، جوری که به هواپیمای ساخته ی خودمون برسیم و دست جلوی هیچ کشوری ( غربی وشرقی) دراز نکنیم که تجربه ثابت کرده ((هرکسی رو پای دیگران وایستاد زمین خورد ))
  • سراج ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    دقت کنید با 322 میلیون دلار اونوقت کل شرکت ایرباس که یورفایتر هم میسازه 40 میلیارد دلار میشد خرید ما چقدر پول بیهوده خرج کردیم
  • سروش ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    هی لفتش دادین شفق رو نساختین ژاپن طرح شفق رو کپی کرد دنبال سرمایه گذار میگشتید یا ندبال کسی که براتون بسازه به نام خودش ثبت کنه؟!!
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    آفرين،آفرين به غيرت ژاپني،اي كاش ما هم ميتونستيم يه رادارگريز واقعي(نه ماكتي) بسازيم
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    همین ژاپن سطح تکنولوژی واقتصاد وعلمی شون کم کم 20 برابر ایرانه متاسفانه هم اینکه مدیریت خوبی دارن
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    همین ژاپن سطح تکنولوژی واقتصاد وعلمی شون کم کم 20 برابر ایرانه متاسفانه هم اینکه مدیریت خوبی دارن. الان چندسالیه که دارن انواع تجهیزات جنگی همه جوره با کیفیت بالایی تولید میکنن بعید هم نیست که حتی بازار فروش تسلیحات رو بدست بگیرن
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    ایشالله
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    ژاپن علم اون را هم داره، ما توي پرايد مونديم هنوز! صد برابر هم خرج كنيم نميتونيم بسازيم!
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    آدم خندش میگیره آخه این کجا رادارگریزه؟؟؟ صاعقه ی خودمون از این بهتره
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا؟
  • يا علي ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    اين جنگنده به نظر يك جنگنده سبك مي ياد كه براي پشتيباني هوايي نزديك مناسبه تا عمليات ضربتي و رهگيري هوايي پلتفرمي شبيه به اف 5 داره به نظر من با اندكي تغيير در صاعقه مي تونيم همين الان يك چنين جنگنده اي رو بسازيم البته قاهر يك نمونه پروازي از اون در مقياس يك در يك ساخته شده كه عمليات تاكسي رو هم انجام داده و حداقل در پرواز عملياتي بر خلاف نظر خيلي از كارشناسان امريكايي كه معتقد به پروازي نبودن اين طرح و شكست چنين طراحي داشتند پروازش تا حد بالايي موفقيت اميز بوده كه هنوز ازمايشات پروازي ان كامل نشده ولي تسليحات اون به نظر ميرسه هنوز جانمايي نشده و رادار و سيستم ايونيكش كامل نيست البته الان طرح قاهر براي توليد انبوه جنگنده اي اموزشي كه نياز اساسي كشور هست به اسم كوثر 88 متوقف شده و بعد از توليد انبوه كوثر كه نياز هاي اموزشي كشور رو رفع كنه ادامه پيدا مي كنه قاهر جنگنده اي براي پشتيباني نزديك هوايي و سبك هست كه كاربرد هاي خودش را دارد البته طرح ديگري براي توليد جنگنده اي نيمه سنگين از نوع رادار گريز براي عمليات ضربتي و برتري هوايي ارايه شده كه در مرحله طراحي هست البته خريد سوخو 30 ممكنه ادامه اين طرح هارو تا حدزيادي تحت الشعاع قرار بده يا علي
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    مگه ژاپن ارتش هم داره؟ اینها برن همون تویوتا و هوندا بسازن از سرشون هم زیادیه وگرنه باید شاهد هیروشیمای دوم باشن.
  • آرش ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    فعلا ما کاری نمیتونیم انجام بدیم پروژه قاهر لغو شد چون به روح برجام لطمه وارد میشه و کدخدا ناراحت !!
  • پسر ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ژاپن از همه لحاظ میشه به جرات گفت که از کل دنیا حداقل 10گام جلوتر و در اینده شاهد حضور پرقدرت ژاپن از لحاظ نظامی خواهیم بود
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ژاپن قبلا یک قرارداد با شرکت تولید کننده F-16 برای تولید مشترک داشته. اعتقاد دارم طرح اف شانزده رو پیش گرفتن، از تصویر هم میتوان متوجه شد که اف شانزده است
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا جوک میگی این که رادار گریز نیست
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    باز بودن چرخا تو اون ارتفاع:/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس