کد خبر 568041
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

توكیو و مانیل توافق كردند كه ژاپن هواپیماهای نظامی خود را در راستای همكاریهای دو كشور در اجرای برنامه های مشترك آموزشی - نظامی كه به نوعی مقابله با چین محسوب می شود، به فیلیپین اجاره دهد.

همكاری جدید نظامی ژاپن و فیلیپین علیه چینبه گزارش مشرق، این نخستین بار پس از برداشته شدن ممنوعیت صادرات تسلیحاتی ژاپن است كه توكیو هواپیماهای نظامی خود را در قالب اجاره در اختیار كشور دیگری می گذارد.

وزارت دفاع ژاپن روز سه شنبه در تارنمای خود اعلام كرد كه این توافق شب گذشته (دوشنبه) در گفت وگوی تلفنی ژنرال «گن ناكاتانی» و «ولتر گازمین» وزیران دفاع دو كشور صورت گرفته است.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد كه چین به شدت به توسعه همكاری های نظامی فیلیپین با كشورهای آمریكا و ژاپن معترض است.

انتظار می رود كه این اقدام ژاپن مورد اعتراض دولت چین قرار گیرد كه پیشتر بخش های زیادی از دریای جنوبی را تحت حاكمیت خود اعلام كرده و خواستار حراست از امنیت منطقه شده است.

ژاپن و فیلیپین اسفند ماه سال گذشته با امضای توافقنامه ای، انتقال تجهیزات و فناوری ها را مورد موافقت قرار دادند كه براساس آن ژاپن می تواند سلاح ها و سایر تجهیزات خود را بدون كمك از گروه سومی در اختیار فیلیپین قرار دهد.

فیلیپین و ژاپن با چین بر سر مالكیت بخش هایی از پهنه دریایی در جنوب و شرق چین اختلاف دارند و این همپیمانان آمریكا پكن را متهم به ساخت وسازهای غیرمجاز در جزایر مورد اختلاف و تجهیز آنها به تجهیزات نظامی می كنند.

خبرگزاری كیودو گزارش كرده است كه این اقدام می تواند حركتی در راستای مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه دریای جنوبی باشد.

یك سوم از نفت جهان از این دریا عبور می كند و ارزش تجارت سالانه آن بالغ بر 5 هزار میلیارد دلار است و به همین سبب كانون توجه كشورها به حساب می آید.

در توافق صورت گرفته میان توكیو و مانیل، قرار است حدود 5 فروند هواپیمای «تی سی 90» ژاپن كه از جمله هواپیماهای نظامی به حساب می آید در اختیار فیلیپین قرار گیرد تا این كشور از آن برای آموزش خلبانان جنگنده استفاده كند.

این هواپیماها كاربردهای دوگانه دارد و به غیر از مصارف آموزشی می تواند برای پروازهای شناسایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برد هواپیماهای ژاپنی 1900 كیلومتر اعلام شده و توكیو می گوید این دو برابر برد هواپیماهای شناسایی فعلی است كه مانیل در اختیار دارد.

ژاپن تاكید دارد كه قویتر شدن مانیل از لحاظ نظامی به بهبود شرایط امنیتی منطقه كمك خواهد كرد و باعث ثبات در دریای جنوبی می شود.

توكیو قول داده است هواپیماهای شناسایی ضد زیردریایی و فن آوری رادار را هم در اختیار مانیل قرار دهد.

در راستای همكاریهای نظامی دو كشور، اوایل ماه جاری و برای دومین بار كشتی های نیروی دریایی ژاپنی از «سابیك» یك پایگاه سابق نیروی دریایی آمریكا در فیلیپین و 200 كیلومتری منطقه تحت كنترل چین دیدن كردند.

نخستین زیر دریایی و دو ناوشكن ژاپنی نیز پس از 15 سال اواسط فروردین ماه وارد آب های فیلیپین شده و در یك پایگاه سابق نیروی دریایی آمریكا در این كشور جنوب شرق آسیا پهلو گرفتند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس