دو رزمایش طولانی مدت و دو ماهه كره جنوبی و آمریكا با نام های «كی ریزالو» و «فول ایگل» در شبه جزیره كره امروز شنبه به پایان رسید.

به گزارش مشرق، این برای اولین بار در چهار دهه گذشته بود كه دو كشور بزرگترین رزمایش خود را تحت اعتراضات شدید كره شمالی در آبهای پرتنش این منطقه برگزار كردند.

انجام چنین رزمایش گسترده همراه با حضور 315 هزار نیرو از دو كشور نیازمند بهانه ای مناسب بود كه البته آزمایش هسته ای و هیدروژنی كره شمالی در دی ماه سال گذشته چنین شرایطی را برای آمریكا و كره جنوبی فراهم ساخت.

اگرچه همواره كشورهای مختلف در آسیای شمال شرقی به این رزمایش ها اعتراضاتی داشته اند اما مسئله آزمایش های هسته ای كره شمالی باعث شد تا این تمرینات نظامی به حاشیه برود.
تنها كشوری كه قویا این رزمایش را مورد اعتراض داد كره شمالی بود و خشم خود را بارها در دو ماه گذشته با پرتاب موشك های بالستیك و غیربالستیك در دریای زرد به نمایش گذاشت.

اعلام پایان رزمایش كه امروز صورت گرفت، در عین حال تا اندازه ای از این نگرانی كه كره شمالی به تلافی آن یك آزمایش دیگر هسته ای انجام دهد، كاسته است.

هر دو كشور نیز از كره شمالی خواسته اند دست از چنین كاری بردارد و همزمان «پارك گئون هی» رئیس جمهور كره گفته است باید برای عاری سازی شبه جزیره كره از سلاح های هسته ای و وحدت دو كره گام هایی برداشت و اوضاع را به حال عادی بازگرداند.

جمع آوری تجهیزات و بازگشت نیروها به پایگاه هایشان از شب گذشته (جمعه) آغاز شد و امروز هزاران آمریكایی كه به منطقه آورده شده بودند به همراه ناوها و هواپیماهای خود، كره جنوبی را ترك خواهند كرد اما 28 هزار و 500 نظامی آمریكایی همچنان بعد از چند دهه در این كشور باقی خواهد ماند.

آمریكایی ها از ابتدای رزمایش در روز هفتم مارس (اسفند ماه سال گذشته) ناو هسته ای «جان استینز» و دو كشتی جنگی «ال اچ دی ـ 4 و 6» را به منطقه آوردند.

«مون سانگ گئون» سخنگوی وزارت دفاع كره در پایان این رزمایش گفت كه ما نشان دادیم برای دفاع در برابر كره شمالی و مقابله با تحركات ارعاب آور آن كشور آماده هستیم و عزم راسخ داریم.
خبرگزاری یونهاپ از كره گزارش كرده است كه بخشی از رزمایش امسال به حملات پیش دستانه به تاسیسات و مراكز حساس كره شمالی و محل های اقامتی رهبری آن كشور اختصاص داشت.

رزمایش در شرایطی پایان می یابد كه «ری سو یونگ» وزیر خارجه كره شمالی در نیویورك گفته بود كه اگر آنها به این برنامه های رزمی پایان دهند كره شمالی دیگر آزمایش هسته ای انجام نخواهد داد.

البته مدت زیادی نگذشت كه باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا این پیشنهاد را رد كرد و گفت كه دو متحد برنامه های نظامی مقرر را به پیش می برند.

به هر صورت تا زمانی كه آمریكا بر برگزاری چنین رزمایش هایی اصرار می ورزد و حاضر به خروج نیروهایش از منطقه نیست و كره شمالی نیز با آ‌زمایش های هسته ای تسلیحاتی خشم خود را رها می سازد بعید به نظر می رسد شبه جزیره كره به این زودی روی آرامش و ثبات را مشاهده كند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس