رهبر انقلاب در دیدار اعضای خبرگان، به لجن پراکنی بعضی از چهره‌ها و اشخاص سیاسی علیه شورای نگهبان اشاره کرده و فرمودند: این مرکز اساسی قانونی را نبایستی تخریب بکنیم. لجن‌پراکنی کردن علیه شورای نگهبان حقیقتاً یک کار غیر اسلامی، غیر شرعی، غیر قانونی و غیر انقلابی است.

گروه سیاسی مشرق - شورای نگهبان یکی از نهادهای انقلابی و اصیل در جمهوری اسلامی است که وظیفه تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات‌های مختلف را بر عهده دارد. هجمه‌های زیادی از سوی افراد مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون صورت گرفته و این انتخابات نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

این هجمه‌ها باعث شد که مقام معظم رهبری در دیدار خود با خبرگان در تاریخ 20/12/1394 به دفاع از این نهاد بپردازند و لجن‌پراکنی کردن علیه شورای نگهبان را کاری غیر اسلامی، غیر شرعی، غیر قانونی و غیر انقلابی تلقی کنند. ایشان می‌فرمایند: «البتّه بعضی وقتی در شورای نگهبان رد شدند ناراحت میشوند؛ این ناراحتی قابل فهم است، قبول است. بنده هم ممکن است اگرچنانچه در یک موردی بگویند «شما صلاحیّت نداری» ناراحت بشوم امّا آیا وقتی ناراحت شدیم بایستی جنجال بکنیم؟ انسان اگر ناراحت شد، اگر راه قانونی‌ای وجود دارد، باید به آن راه قانونی متوسّل بشود. من تعجّب میکنم که بعضی بنا میکنند نوشتن در روزنامه و این‌طرف و آن‌طرف و از این قبیل کارها علیه شورای نگهبان که چرا ما را رد کردید؛ ما صالح بودیم. خیلی خب، شما صالح؛ اگرچنانچه شورای نگهبان اشتباه کرده باشد، شما بایستی به آنها مراجعه کنید و آنها هم طبق قانون، همان وظیفه‌ای که دارند باید انجام بدهند؛ اگر نشد، نمیشود شورای نگهبان را تخریب کرد. همه توجّه بکنند! شورای نگهبان جزو آن مراکز اصلی‌ای است که از اوّل انقلاب، استکبار خواسته آن را تخریب بکند. یکی از چند مرکز مهمّی که از اوّل انقلاب سعی دستگاه تبلیغات اهریمنیِ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و استکبار بر این بوده است که آن را تخریب بکنند، شورای نگهبان است. ما نباید کمک کنیم و شورای نگهبان را تخریب کنیم به‌خاطر این [ردّ صلاحیّت]. بله، ممکن است گِله داشته باشیم یا یک مشکلی وجود داشته باشد؛ خب، مشکل را باید بگوییم؛ نباید تخریب بکنیم شورای نگهبان را؛ این مرکز اساسی قانونی را نبایستی تخریب بکنیم. لجن‌پراکنی کردن علیه شورای نگهبان حقیقتاً یک کار غیر اسلامی، غیر شرعی، غیر قانونی و غیر انقلابی است.»

بر این اساس به سراغ آرشیو خبرگزاری‌ها رفتیم و لیست افرادی را که طی ماه‌های گذشته به تخریب و توهین نسبت به شورای نگهبان اقدام کرده‌اند، استخراج کردیم که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

ردیف

نام فرد

متن اظهار نظر

1

هاشمی رفسنجانی

صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟[1]

2

هاشمی رفسنجانی

مردم ما وقتی همه چیز از طرف دولت، شورای نگهبان و نیروهای امنیتی فشار می‌آورد که از یک انتخاب درست از سوی آنها جلوگیری شود، متحول شدند.[2]

3

هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر این نکته که مردم ایران عزیز، انتخابات معناداری انجام داده‌اند، به فرایند ردّ صلاحیت‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه 12 نفر در شورای نگهبان ظرف چند روز صلاحیت 12 هزار نفر را برای دو کار بسیار مهم یعنی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بررسی کرده‌اند و نظر داده‌اند، برای اکثریت جامعه قانع کننده نبود و دیدیم که چگونه به این اقدام عکس‌العمل نشان دادند.[3]

4

محمد هاشمی رفسنجانی

تصور می‌شد که شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها با عنایت به فضای امیدواری که سخنان مقام معظم رهبری ایجاد کرده بود از حضور پرشور مردم در استقبال کند اما آنچه در نتیجه حاصل شد رد صلاحیت نزدیک به دو سوم کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات بود که عنوان شد یا صلاحیتشان رد شده و یا به گفته‌ی مسئولانی نظارتی صلاحیتشان احراز نگردید.در حال حاضر این رویکرد هیات های نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها باعث شده تا فضای انتخابات فضای مطلوبی تلقی نشود مخصوصا این نوع رویکرد را می‌توان مغایربا فرمایشات رهبری نظام در بحث انتخابات برشمرد.[4]

5

فائزه هاشمی

هدف از رد صلاحیت ها این بود که مردم کمتر حضور پیدا کنند و رای ندهند.[5]

6

فاطمه هاشمی رفسنجانی

اگر ردصلاحیت‌ها گسترده باشد به طور قطع مردم نسبت به این مسئله ناراحت خواهند شد و عکسالعمل نشان خواهند داد.[6]

7

محمد رضا عباسی فرد

اکنون به سمع و نظر همگان می رساند: براساس آنچه در نوشته ها اعلام شده، صلاحیت اینجانب به استناد بند ب ماده سوم قانون انتخابات خبرگان رهبری یعنی عدم شرکت در امتحان به تایید فقهای محترم شورای نگهبان نرسید. در حالیکه به علت سابقه امتحان کتبی و شفاهی و کسب نمره خوب با تایید فقهای گرامی دوره سوم نماینده مردم بسیار بسیار گرانقدر و خون گرم خوزستان بوده ام.
ولی می دانید که من خود از آن قبیله هستم و حدود دوازده سال افتخار عضویت در آن شورا و حضور در آن کشتی، هر چند بد اخلاق و ناسازگار با ناخدای پیر و انعطاف ناپذیر را داشته ام و می توانم علت عدم تایید را در نانوشته ها و سفیدی کاغذ جستجو نموده و چنین بخوانم:
"
گنه كرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری"[7]

8

غلامعلی رجایی

یکی اش اینکه مردم رد صلاحیت ایشان را در سال 92 با همه آمادگی هایی که برای اداره کشور پس از 8 سال خرابی داشت نپذیرفتند واینجا در پای صندوقهای رای آمدند و جبران کردند .دیگراینکه مردم با رای سلبی با حذف بعضی چهره های مقبول اصولگرایی نظیر آقایان مصباح و محمد یزدی و..عملا به رد صلاحیت آیت الله حاج سیدحسن خمینی- که هاشمی تنها کسی بود که پس از رد صلاحیت ایشان که خیلی ها ساکت شدند به میدان شورای نگهبان آمد و سخت اعتراض کرد وجدی ترین دفاع ها را از او و بیت مظلوم امام نمود-اعتراض کردند.[8]

9

حسین مرعشی

ما موضع شورای نگهبان را موضع نظام تلقی نکردیم و از این رو تلاش می‌کنیم تا مشکلات برطرف شود.[9]

10

حسین مرعشی

تکلیف ما با آقای جنتی روشن است. ایشان بسیاری از اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرد، اما همه ملت ایران را که نمی‌تواند رد صلاحیت کند ... اگر قرار بر این باشد که آقای جنتی به جای 75 میلیون مردم ایران تصمیم بگیرد مردم این موضوع را انحراف می‌دانند و در مقابل انحراف هم می‌ایستند.[10]

11

حسین مرعشی

غیر از نصحیت رقیب کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم، چون ما ابزاری مثل شورای نگهبان در اختیار نداریم. اگر هم چنین ابزاری را داشتیم برای حذف رقیب خود از آن استفاده نمی‌کردیم![11]

12

حسین مرعشی

با اشاره به اینکه «این میزان رد صلاحیت را در هیچ‌یک از دوره‌های انتخابات نداشتیم» گفت: «این بزرگ‌ترین رد صلاحیت تاریخ بود؛ حتی این میزان رد صلاحیت در مجلس هفتم هم دیده نشده بود.»

«هیچ رایزنی جدی‌ای [با شورای نگهبان] نشده بود، چون چنین انتظار و برداشتی از میزان رد صلاحیت‌ها نبود. برداشت ما، هم‌اکنون هم این است که اعضای شورای نگهبان که شش‌نفرشان منصوب رهبری هستند و بیش از همه مقید به رعایت منویات رهبری، قطعا جلو این اجحافي که از سوی اعضای هیأت‌های نظارت رخ داده، خواهند گرفت.»[12]

13

صادق زیباکلام

شورای محترم نگهبان مدعی است که بررسی صلاحیت‌ها فارغ از ملاحظات سیاسی انجام می‌گیرد، اما ظرف سال‌های گذشته آنقدر موارد «رد صلاحیت»های بدون ارائه دلائل موجه صورت گرفته که پذیرش ادعای بی‌طرفی و غیرسیاسی عمل کردن شورای نگهبان را با تردیدهای جدی روبه‌رو می‌سازد.[13]

14

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات

کسانی که در کار تأیید صلاحیت‌ها بودند، بر اساس برخی گفتارها و رفتارهایی رأی داده‌اند که بسیاری از آنها فاقد مستندات قوی و معتبر قانونی بوده است.

او با اشاره به اینکه عدم التزام به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه را به‌عنوان علت رد صلاحیت‌ها اعلام کرده‌اند، گفت: این در حالی است که هیچ سند و مدرک متقنی ارائه نشده است. نمی‌توان به استناد یکی، دو سخنرانی یا گزارش غیرموثق با چنین اتهاماتی افرادی را رد صلاحیت کرد.[14]

15

علی مطهری

خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت استانها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند.[15]

16

علی مطهری

رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تاحدودی غیرطبیعی بود و استنادهایی که به‌عنوان دلیل ردصلاحیت اعلام شد، برای خیلی از افراد غیرقابل قبول است.[16]

17

معصومه ابتکار

مردم پس از سال‌ها روزی بدون تحریم را آغاز کردند، تندروها در ایران با رد صلاحیت تعداد قابل توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب معتدل در پروسه بررسی، اولین ضربه را به دولت روحانی وارد کردند. شورای نگهبان که نامزدها را قبل از هر انتخابات در ایران بررسی می کند، تنها 40 درصد از نامزدها را تایید صلاحیت کرد.[17]

18

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان

کسی حق مهندسی انتخابات را ندارد و رد صلاحیت بی‌جهت و غیرمنطقی، فرقی با تقلب در صندوق‌ها ندارد.[18]

19

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام

اینکه ۵۰ نفر [در استان] رد شوند یعنی چه؟ یعنی ما [هیئت نظارت] چند نفر هستیم که برای مردم تصمیم می‌گیریم.

آقای مروارید شهادت داده برخی از نامزد‌های رد صلاحیت شده «نمازخوان» هستند و «آبروی افراد به این سادگی نیست که با این بحث‌ها بخواهد مخدوش شود.»

وی اضافه کرده است: داوطلبان [رد صلاحیت شده] قطعاً شکایت و اعتراض خواهند کرد، اما این سبک درستی نیست، یعنی ما خودمان یک تنه همه چیز را بدانیم و به دیگران و تفکرات آنها توجهی نکنیم.[19]

20

جاسم جادری، استاندار هرمزگان

انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی‌توان با چنین نگاه تنگ نظرانه‌ای به توسعه کشور کمک کرد.

تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعار مشارکت حداکثری هم‌خوانی ندارد. این روند بیانگر تحمیل یک تفکر است و انتخابات بازی نفرات یک جناح و تفکر در یک مسابقه با خودشان نیست.[20]

21

سیدحسین موسوی تبریزی

تحقیقات محلی شورای نگهبان برای انتخابات خلاف شرع و قانون است.[21]

22

شهربانو امانی، نماینده اسبق مجلس

هیئت نظارت نه تنها زمینه شرکت گسترده مردم و مشارکت حداکثری آنان را فراهم نمی‌کند، بلکه بدون در نظر گرفتن تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حق الناس بودن انتخابات، موجب یأس و نا امیدی سیاسیون و مردم ایران می‌شوند.[22]

23

جواد اطاعت، نماینده اسبق مجلس

نفس کلمه صلاحیت و ردّ صلاحیت آبروی کشور و نظام ما را برده است.[23]

24

عبدالواحد موسوی لاری

اینکه عده‌ای صرفا به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌شان کنار گذاشته شوند فاجعه بزرگی است.[24]

25

احمد خرّم، وزیر راه دولت اصلاحات

این رد صلاحیت‌ها، با شناختی که ما بر روی افراد رد صلاحیت‌شده داریم، عکس فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. ما متوجه نمی‌شویم که چرا شورای نگهبان در جهت مخالف صحبت‌های رهبری حرکت می‌کند! [25]

26

رسول منتجب‌نیا

حتی مادر فرزندمرده نیز به دلایل ردّ صلاحیت من می‌خندد![26]



[1]- http://www.farhangnews.ir/content/174661

[2]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940513000215

[3] - http://hashemirafsanjani.ir/taxonomy/term/643

[4] - همان

[5]- http://www.akharinnews.com/آخرین_اخبار/item/101498-

[6]- http://www.farhangnews.ir/content/166984

[7] http://hashemirafsanjani.ir/taxonomy/term/643

[8] - همان

[9]- http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28gsj4iayqy4it2n4zvpnymekd%29%29/detail/505739/Politics/parties

[10]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941105001529

[11]- همان

[12]- http://fararu.com/fa/news/259257

[13]- http://isna.ir/fa/news/94053117840

[14]- http://www.sharghdaily.ir/News/83780

[15]- http://www.rajanews.com/news/232828

[16]- http://www.entekhab.ir/fa/news/248545

[17]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/540035

[18]- http://shooshan.ir/fa/news/29214

[19]- http://shooshan.ir/fa/news/29214

[20]- http://shooshan.ir/fa/news/29214

 [21]http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941105001529

[22]- همان.

[23]- همان.

[24]- همان

[25]- همان.

[26]- همان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    همین ها با تایید شورای نگهبان سالها مسوول بودند وقتی خودشون عرب ها رو پفیوز مینامیدند کسی نبود بگه تند رو
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    هرچی بیچارگی ملته از این هاشمی است ...
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    شکر خدا که هاشمی و روحانی و مطهری بالاترین رای ها رو داشتند. به قول محمود آب رو بریزید اونجایی که می سوزه ------------------------ مسلماً شورای نگهبان برای کشور ما لازم و واجبه؛ ولی این شورا خودش باید قبل از هر کس دیگری مشروعیت خودش رو حفظ کنه وقتی به سید حسن خمینی می گویند تو امتحان ندادی و بعد چندین نفر را بدون امتحان تایید می کنند وقتی می گویند شورای نگهبان جای شیوخ است و بعد جوان 30 ساله را تایید می کنند. همه این مسائل یعنی اینکه بر شورای نگهبان یک سلیقه حاکم است نـــه قانون! همین می شود که صدای سخنگوی شورای نگهبان هم در می آید اگرجناب آقای جنتی و یزدی بجای عمل به سلیقه یک رویه واحد را برای همه در نظر می گرفتند هم جایگاه شورای نگهبان نزد مردم حفظ می شد و هم جایگاه خودشان ------------------------- با همین رونداگر آقایان ادامه دهند نتیجه ای مشابه نتیجه انتخابات در تهران را در آینده در سراسر کشور خواهند دید
  • نیما ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    از افاضات عالی جنابان حالمان دگرگون شد!
  • سیری ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    شورای نگهبان باید دنیا را واقعی ببیند و تک جناحی عمل نکند
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    هر چه سیلی میخوریم از گنده ها ست اللهم اهتدینا الی صراط مستقیم
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اون جوان 30 ساله، در امتحان شورای نگهبان شرکت کرده و قبول شد خب اقای حسن خمینی هم اگر اطمینان به قبولی در امتحان را داشتند مانند آن جوان 30 ساله شرکت میکرد نه فکر کنن تافته ی جدا........... هستند
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    آقای رسایی هم رد صلاحیت شدند و بعضی نماینده های مجلس هم همین طور حجت اسلام صدیقی هم امتحان ندادند رد صلاحیت شدند اگر هم قرار باشه نظارت بر انتخابات تغییر کند دیوان عالی کشور فقط می تواند این وظیفه را انجام دهد و قطعا بازهم بهانه خواهند آورد اینا یک زمانی می خواستن ریاست جمهوری را ابدی کنند ؟؟؟؟؟خودشونو رئیس جمهور ابدی کشور می دانند. ملت نظرش این بود این لیست رای بیاورد و استان دیگر هم جناح دیگر حتی بعضی کلان شهر ها به اصولگرا ها رای دادند دیگه ملت همه مدرک دارن و بی سواد نیستن حتی بعضی ها که الان پست دارن درسو زمان شاه تعطیل کردند و توی زندان بودن بعد انقلاب مدرک گرفتن مردم نباید بگذارند به شعورشون چه از جناح کارگزان و اصلاحات باشه چه از جناح اصولگرا باشه توهین بشه و هرتوهینی را محکوم کنیم متاسفانه بعضی افراد در هر دو جناح فکر می کنند مردم همون مردم 88 اند یا همون مردم 84 اند یا همون مردم 57 یا 34 یا... اند باید بگم خیر هر سال وضع فرق می کند توی این 3-4 سال طبقه متوسط در حال از بین رفتنه و فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر می شود و متاسفانه تریبون آزاد این دولت درست نکردند که صحبت کنیم و این دولت پاسخگو به ما نیستن و از مشرق و... می خواهیم کاری کنند دولت پاسخگو باشد.
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    قانون قانون
  • ناشناس ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    امام خمینی(ره):هرکس بگوید رای شورای نگهبان کذاست مفسد است .
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    هیچ کس بدون امتحان برای خبرگان پذیرفته نشد مگر کسانی که عضو سابق مجلس خبرگان بودند و قبلا" آزمون داده بودند و حتی آقای صدیقی هم رد صلاحیت شد.
  • ناشناس ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    فتنه گران باید رد صلاحیت می شدند و اگر تایید صلاحیت می شدند ضد حق الناس بود .
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تایید صلاحیت فردی که فرزندش به جرم اختلاس و ارتشاء در زندان اوین است برای نظام خوب نیست و ایشان باید اعتماد مردم را جلب نماید .
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    متاسفانه بیشترین لجن پراکنی علیه نهاد قانونی شورای نگهبان را حجت الاسلام هاشمی و فرزندانش و مرعشی داشته اند .
  • سبحان ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بازم فرافکنی و سیاه نمایی اصلاحات رو شد میگفتن 30 تا از نامزدهامون تایید شدن!!!! از چند ماه قبل ثبت نام شروع کرده بودن میگفتن رد صلاحیت میکنن!!! خودتون میدونید یه مشکلی دارین که این حرف رو میزنید , دست پیش میگرین که پس نیافتین !!! مثه سال 88 که از قبل انتخابات راه افتادن میگفتن تقلب تقلب !!!!!
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    لجن را شما می پراکنید
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تندرو خود این جریان اشرافی و مرعوب امریکا و غرب هستن که در سال 88 قصد کودتا و براندازی نظام را داشتن و حالا به کسانی که پایبند به قانون و انقلاب هستن انگ تندرو می زنند !
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    باید این سخن امام خمینی(ره) را بهشون گوشزد کنیم : تو غلط میکنی که قانون را قبول نداری ؛ قانون تو را قبول ندارد .
  • کامران ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تو غلط میکنی که قانون را قبول نداری ، قانون تو را قبول ندارد (امام خمینی ره)
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام همین آقای شیخ خاطره هم بدون امتحان تایید صلاحیت شدند مرگ بر مفسدان فی الارض که قانون رو قبول ندارند خدایا ببین قانون شکنان مشروعیت خود رو از کجا آوردن که دارند قانون می نویسند!!!!!! یکیشون مسئول قانون شده یکیشون مفسر قرآن... نکنه به برکت آفتاب تابان برجامه
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    لجن پراکنی چیه این چه ادبیاتی هست که استفاده می کنید کسانی که شما اسم بردید از مسولین بلند پایه نظام هستند قضاوت مردم در مورد هاشمی و مسولین شورای نگهبان همونهمان رده بندی لیست شانزده نفره هست که جناب هاشمی با اقتدار در صدر و بقیه ماجرا که بر همگان هویداست
  • مجید ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حالا لیست تنگلیسی چی بود که دویتان اصولگرا علم کردند یا ... واقعا که ...من طرفدار هبچ حزبی نیستم ،اما مبفهمم که راست و زروغ چیه ...
  • علی ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اگر مجلس خبرگان رهبری جای شیوخ وباتجربه های کارآزموده هستش چگونه فردی با30 سال سن تایید صلاحیت میشود وبعضی ازافراد بدون امتحان تایید شدند پس تصمیم این بود که نوه حضرت امام وارد نشود وبااطمینان میتوان گفت که اگرتایید می شد با رای بالایی به خبرگان راه پیدا میکرد ودرکنارهاشمی ودیگران طیف قوی تشکیل می شد
  • اسکندر ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اصلا گنده نیستند و در واقع عددی نیستند اگر جایی بودند که افراد بر حساب لیاقت و منافع مملکت و مردم انتخاب می شدند نه برای جلب منافع عده ای خاص و .......
  • امیر ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    هر نهادی هر شخصی قابل انتقاده و فرقی نمیکنه اون شخص کی باشه یا اون نهاد چیه.می خواد شورای نگهبان یا کس دیگه باشه و اگر غیر از این باشه فساد و دیکتاتوری بوجود میاد.
  • داریوش ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    مسولین بهتر است این جنگ دعواهای سیاسی وجناحی را کناربگذارند وبه فکر مردم باشند کمی هم شرایط مردم را درنظر بگیرند فقر وفساد وفشاح بیداد میکند بعد آقایان به فکر پست ومقام خودسان هستند اگرکسی نیتش خدمت باشد راهای زیادی هست حتما نباید درمجلس ویاخبرگان ویا دیگر سمت های اینچنینی باشند اگر اینطور ادامه پیدا کند انتخابات بعدی مردم به کسانی رای میدهند که دغدغه مشکلات را داشته باشند
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خود اعضای شورای نگهبان هم قبول دارن قانون نقص داره و باید اصلاح بشه . اونوقت من نمی دونم چرا بعضیا می خوان ایرانیها رو روبروی هم قرار بدن .
  • گاوچرون ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام من اومدم. ههههه جمع خودگو و خودخندها جمعه. کسی نظر منو نمیخواد؟ ☚ گاو و گوسفند چرانی نیز، چون معلمی، شغل انبیا بوده است ☛
  • محمد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    پیرو ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.این جمله تکلیف همه را مشخص کرده.تمام.
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    سید احمد حسینی خراسانی،سید مهدی میرباقری،علیرضا اعرافی،سید محمد سعیدی و نصرالله شاه آبادی این 5 نفر نه آزمون دادند و نه سابقه عضویت در خبرگان داشتند ولی تائید صلاحیت شدند و بعضی رای هم آوردند حالا دوستان می شود توضیح دهند شورای نگهبان چطور این افراد را بدون آزمون و سابقه عضویت تائید صلاحیت کرده ممنون می شوم
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اگر عملکرد شورای نگهبان خوب بود حرف از روند اصلاح قانون برای تائید صلاحیت ها به میان نمی آمد حرف های نجات الله ابراهیمیان عضو حقوق دان و سخنگوی این شورا بعد از انتخابات را بخوانید تا متوجه استعفای ایشان و تکروی های شخصی بعضی ها در این به اصطلاح شورا بشوید
  • گاوچرونِ حکیم ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خب خبرتو کامل خوندم. انصافا بسیار پرمحتوا بود. نه از نظر خبر شما. از این جهت که تمام خبر نقل قول انسان های فاضل و منطقی بود و از هر یک بیش از دیگری لذت بردم به خصوص شماره 26 :)) اما بعد: مشرق بذار یه نصیحتت بکنم. با تطبیق دادن بیانات رهبری به مصادیق صریح داری در حق رهبری جفا میکنی. کاری که قبل از انتخابات هم کردی و برات درس عبرت نشد. چرا؟ چون اگر مردم گاهی به این افراد مورد بغضِ تو رای بدن ( کما اینکه دادند ) ، به معنای مخالفتشون با رهبری نیست. به معنای مخالفتشون با شماست. اما رسانه های بیگانه جور دیگه تحلیل میکنند که من و بسیاری از ما اصلاح طلبان هم قبول نداریم. پس برای پیشبرد مقاصد خودت از رهبری هزینه نکن که گناهیست نابخشودنی. حتی سخنگوی شورای نگهبان هم که داخل خود این بدنه بود صداش دراومد. چی میگی تو مشرق؟ ☚ گاو و گوسفند چرانی نیز، چون معلمی، شغل انبیا بوده است ☛
  • گاوچرون ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    دقیقا با کی کار داری؟ :)) ☚ گاو و گوسفند چرانی نیز، چون معلمی، شغل انبیا بوده است ☛
  • گاوچرون ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    به خاطر محتوای عالی کامنتت، به املاتم بیست میدم عزیز دل برادر ☚ گاو و گوسفند چرانی نیز، چون معلمی، شغل انبیا بوده است ☛
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بیشترین لجن پراکنی را خاندان نوکیسه داشتند
  • ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تنها کسی بدون امتحان اومد اکبر هاشمی بود که اونم اگه امتحان میگرفتن مردود میشد اونوقت ... !!!!!!!!!!!!!!
  • کهنه مسلمان ایرانی از امریکا ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    خوشم میاد مردم هم به همین هایی که لجن پراکنی کردن رای دادن فاعتبروا یا اولی الابصار!
  • ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اگر چنتش پر بود باید مثل اون جوان 30ساله امتحان میداد
  • ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تابحال کسی بهت گفته اخیرا"چقد کسل کننده و بی مزه شدی چوپون
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    نوکیسه اند دیگه
  • ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    این افراد همان نانجیبان نظامند خدا انشاءالله که هرچه زودتر شرشان را از سر مردم مستضعف کم کند وبه خودشان برگرداند
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بیشتر کسانی که میل تسلط بر دیگران دارند به اصلاحات میپیوندند به هر کسی روبرویشان بایستد میگویند تندرو اما اگر این خودکامگی اندکی فرصت تفکر برایشان میگذاشت به روزی در آینده فکر میکردند که انگشت اتهام دنیا آنها را تندرو بخواند عاقبت منافقان بهتر از این نخواهد بود
  • مهدی ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    راست گفت که اینها فحش نامه هستند.در این بین جایگاه شما کجاست؟ اگر شما توهینی انجام دهید لجن پراکنی نیست؟ پس چیست؟
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    چطور وقتی رسایی را رد صلاحیت کرد صدای آقایان اصلاح طلب در نیامد؟
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    درود بر قاطعیت شورای نگهبان.
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اونها آماده اصلاح همه چیزند حتی مقدسات و تنها موردی که براش نیازی به اصلاح نمیبنن نفس درنده خودشونه
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من نه راستم نه چپ اما معتقدم رد ضلاحیت های گسترده وجود داشت.نمونه آن رد صلاحیت نماینده مردم کاشان آقای منصوری آرانی بود.
  • جنبش سبز ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    لجن شماهایید مشرق. کشورتان را آتش خواهیم کشید
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    و اکثریت مردم رو هم به این لیست اضافه کنید
  • محمد جوادی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    دنبال یک سند می گشتم تا بیسوادی تان را به خودتان اثبات کنم این هم سند مسلم الصدور "لجن پراکنی"
  • ناشناس آذری ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    این آزمون جهت تأیید صلاحیت کاندید شدن در مجلس خبرگان رهبری دقیقاً به استناد کدام قانون و از کی باب شده است؟
  • علیرضا ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    شما لیاقتتون همون شاه بود و حکومت اسلامی زیادتونه! حتی جرات نوشتن اسمتون رو هم ندارید ترسوهای بزدل. وقتی تموم خدمات ارزنده هاشمی رو بخاطر افراطگرایی و تندرویی تون زیر سوال میبرین. مردم 7 اسفند جواب شما و خیلی ها رو دادن خصوصا مردم عزیز و بزرگوار تهران!
  • پسر شیک پوش ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بهتره بفرمایید...قاتلیت
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    در یک جمله هاشمی وخاندانش به خاطر ارتکاب عمل غیر شرعی و غیرعقلی وغیر قانونی وغیر اسلامی باید از ملت رهبر ونظام و خصوصا از خدای متعال طلب عفو کند وتوبه کند
  • علی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    قرار شد پای خانواده ات رو وسط نکشی...ناشناس
  • مسعود ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    شورای نگهبان هم ممکن است اشتباه کند هیچ دولتی مقدس نیست اگر این گونه رفتار میکنید که شورای نگهبان فلان بیسار هرکی مخالف ،مخالف اسلامه این ها بدتر میکنه اوضاع رو
  • محمد جوادی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    دنبال یک سند می گشتم تا بیسوادی تان را به خودتان اثبات کنم این هم سند مسلم الصدور "لجن پراکنی"
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حیا رو قورت دادی یه آبم روش
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    احسنت مشرق
  • مهدی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    درود بر دولت تدبیر و امید و ننگ بر دلواپسان افراطی.
  • ناشناس ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من یکی حالم از گفته های رفسنجانی بهم میخوره چرا یه عده احمق اینا اینقد بزرگ میکنن عددی هم نیستا ولی یه عده دور قاب چین اینکارو کردن
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    امام خمینی (ره): هاشمی زنده است تا نظام زنده است و صد هزار مرتبه شکر همچنان نظام زنده است زنده باد سردار سازندگی ، خط قرمز ملت بزرگ ایران، آیت الله العظمی هاشمی رفسنجانی کبیر مد ضله العالی
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حرمت امامزاده رو متولیش حفظ می کنه
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اگر قانون نقص داره باید از طریق قانون اقدام کرد نه اینکه در رسانه ها علیه شورای نگهبان موضع گرفت
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تهران همه کشور نیست
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بروید ابتدای صفحه ببیند لفظ لجن پراکنی را چه کسی به کار برده آنوقت اینطور موضع بگیرید اگر هم که دیده اید پس تکلیفتان معلوم است
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حیا را تو قورت دادی که از خون این همه شهید و امام شهدا خجالت نکشیدی و سطل زباله را اتش میزدی!! به همین زودی فراموش کردی !؟
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    برای انتقاد از اون مقاماتی که شما میفرمایین راه قانونی وجود داره
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من تعجب می کنم از این عزیزانی که از خاندان هاشمی حمایت می کنند خدا رو شاهد می گیرم بدون تعصب براتون متاسفم.پسر هاشمی تو زندونه وپدرش هم ازش حمایت کرده دخترش فتنه انگیزی کرده زنش علیه قوه ی قضاییه حرف زده و گفته رای مهدی پدرسوخته بازیه
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    رد صلاحیتهای گسترده نتیجه ثبت نام فله ای است
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تدبیری که هروز زوایای تازه ای از اون روشن میشه یه نمونش غرامت یازده سپتامبر
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    وقتی خط قرمز از مقدسات به هاشمی نزول میکند حماقتها اوج میگرند
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    کسی که نانجیبان را به نجیبان ترجیح دهد چگونه توقع دارد در ادعایش مبنی بر پیروی از ولایت فقیه مورد باور قرار گیرد هزینه کردن از رهبری کار آنهایی است که میبینند پیروان اصلاحات اکثرا چه کسانی هستند و باز هم ادعای ولایت پذیری میکنند حقیقت هنوز آنقدر کدر نشده که با تفسیر و توجیه قابل تشخیص نباشد
  • ایمان ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    از حقوق اولیه فرد در حکومت اسلامی انتقاد است
  • ناشناس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است(امام خمینی ره) در ضمن هاشمی حجت الاسلام است .
  • الف رسول پور ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    نه خواهشا نظر نده میدونستی انبیاء فقط گوسفند و بز چوپانی می کردند؟ و گاو چران ها فقط سردمداران کشورهای استکباری بودند؟ اکه بین انبیا گاوچرون داشتی بسم الله نام ببر و گرنه با یه نام دیگه افاضات گاوچرانه ی خودتو نشر بده.
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    افراطی فتنه گران سال 88 بودند که تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و کشور را به آشوب کشیدند و فتنه اکبر را رقم زدند.
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    انتقاد با تخریب فرق میکند . و دیکتاتور هم کسانی بودند که در سال 88 به زور میخواستن عدد 13 را بزرگتر از 24 نشان بدهند .
  • ناشناس ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    قانون برای همه یکسان است و سیدحسن هم باید مثل بقیه افراد در آزمون شرکت می کرد و شرکت نکردن ایشان به معنای انصراف ایشان محسوب می شود .
  • خداپرست ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    علیرضا! راست میگی لیاقت بعضی‌ها همون حکومت شاه است و نه چیز دیگر؛ اما شما هم جزو اون بعضی‌ها هستی. دور از واقعیت نیست که امثال شما را نژادپرست بدونیم؛ چون فقط مردم تهران را انسان حساب می‌کنید و دیگران و به‌ویژه رای سایرین را بی ارزش می‌دانید. موضوعی که سال 88 هم بر پایه آن دست به آشوب زدید. ... و خاندانش فاسد و ثروت‌اندوزند و شما یا ابلهید که این موضوع را نمی‌فهمید و یا سرمایه‌داران و مرفهین بی درد و رانت‌خواری از جنس هاشمی هستید.
  • ناشناس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    رهبر معظم انقلاب فرموده اند که لجن پراکنی علیه شورای نگهبان یک کار غیر شرعی و غیر انقلابی است . و ایران فقط تهران نیست قضاوت مردم رای کل کشور است .
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    لیست انگلیسی لیستی بود که مورد حمایت بی بی سی و داعش قرار گرفت و شما این مسئله ساده را درک نمی کنید !
  • مهندس م ش ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    لجن پراکنی مردود است اما انتقاد و تقاضای حساب رسی لازم است. بدون حساب دهی‌، هر نهادی فاسد میشود. قانون هم باید بطور کامل اجرا شود، اما اگر قانون کمبودهایی داشت باید توسط قانون گزاران بدون ترس اصلاح شود.
  • عدالت ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    حیف که بعضی از آقایان لیاس روحانیت در تن دارند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    کلآ در ایران تا وقتی مسئول مسئوله خیلی خوبه وقتی نیست به کل سیستم فحش میده...
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    نوه امام حسین هم باشی یا باید سابقه داشته باشی یا بدست بیاری!
  • خداپرست ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    مگه شما خودتون توی این کشور زندگی نمی‌کنید که نوشتی «کشورتان را آتش خواهیم کشید» پس این‌طوری عقبه جنبش لجن معلوم میشه. یا یک ایرانی احمق می‌تونه اینطور حرف بزنه یا یک غیر ایرانی. تو هم اگر احمق نباشی که هستی، پس حتما یه آشغال پست‌فطرتی مثل وهابی‌های داعش‌پرور.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تازه حاجی کسی مثل خودش رو انداخته جلو تابه جای خودش طمع به جایگاه رهبری داره فتنه اکبردرراه است
  • خداپرست ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بله. درود بر دولتی که با تدبیر و امیدواری در حال آباد کردن وطن است. دولت با صبوری و دلسوزی هرچه تمام‌تر حتی هر چاله‌ای را هم سیمان می‌کند تا نکند یک وقت مردم در آن سقوط کنند و دچار سانحه شوند؛ مثل چاله راکتور اراک.
  • خداپرست ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    صدر اسلام... زبیر «سیف‌الاسلام» دوره خلافت علی(ع)... زبیر در ردیف دشمنان علی(ع) این ترفندها دیگه قدیمی شده. مثال تاریخیش هم که واضحه. انقلاب و خط قرمزهاش سرجاشون موندن اما سرمایه‌داران راحت طلبی که پا روی خون جوانهای مملکت میذارن با پشتوانه رای تو امثال تو، از این خط قرمزها عبور می‌کنن. چون دیگه نه غیرتی دارن و نه شرفی
  • خداپرست ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    اگه متولی کار خودشو به درستی انجام بده و حرمت امامزاده را از جانب خودش و اطرافیانش به خوبی حفظ کنه؛ اما عده ای اراذل و اوباش به امامزاده بی احترامی کنن، باید متولی را مسئول حرمت‌شکنی امامزاده بدونیم؟
  • مرتضیsk ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    بله حق با شماست ، باسوادان و باتدبیران چه کردن بادستاوردهای هسته ائی و رفع تحریمآ !
  • علی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    آقای علی قضاوت مردم تهران رو در مورد هاشمی میشه بر اساس لیست تعیین کرد نه قضاوت مردم ایران رو. خاهشا از مسائل مختلف به نفع خودتون و افکارتون سوء استفاده نکنید. اگر همین الان در مورد همین آقایونی که نام بردی و آقایونی که در ته لیست تهران قرار گرفتند خدا شاهده در کل ایران رای گیری کنند اونوقت متوجه میشه که تا چه اندازه نظر مردم ایران با مردم تهران تفاوت داره.و همه چی کاملا بر عکس میشه. و صد البته که این نظر مردم کل ایران هستش که به دلیل اکثریت تعیین کننده سرنوشت مردم ایران هستش. هرچند که در سال 88 این رو فهمیدید ولی شماها عادت دارید که واقعیات رو وارونه جلوه بدید.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من نمیدونم لیست انگلیسی چیه ولی میدونم که فقط مردم تهران اکثریت به اصلاح طلبها رای دادند و مردم کل ایران اصول گراها رو انتخاب کردند.این یک واقعیت هستش که یعضیها میخان با فرافکنی این واقعیت رو وارونه جلوه بدن.
  • مرتضیsk ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    آفرین مشرق ، از شجاعتت خوشم اومد سال های بعد می توانی ادعا کنی در این مواقع خودت را اثبات کردی
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    من 3 مرتبه به احمدی نژاد رای دادم 2 مرتبه 84 یک مرتبه 88 آره از لحاظ رایی که به احمدی نژاد دادم فتنه گرم اینو واقعا قبول دارم
  • نکته انحرافی ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    گاوچران عزیز! جایی نخوندم پیامبران گاوچرون بودن! همگی گوسفندچران بوده اند.
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    همیشه با یادت هستیم اکبرشاه
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    من و تو ما نشویم
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    ما فقط پیاده میرویم
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    دیکتاروی هاشمی و اعراب شبیه به هم بوده و هست
  • ایرانی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    کشورمان را ؟!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس