کد خبر 561747
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

فيلم سينمايي ابوزينب ساخته هادي غفاري قرار است در خرداد ماه اكران عمومي شود؛ فيلمي كه دو سال پيش در جشنواره فيلم مقاومت رونمايي شد، اما فرصت اكران در ايران را پيدا نكرد.

به گزارش مشرق، علي غفاري كارگردان فيلم «استرداد» كه توانست جايزه بهترين فيلم را از سي و يكمين جشنواره فيلم فجر به دست آورد، در فيلم بعدي‌اش با همكاري مرتضي شعباني، مستند‌ساز شناخته شده سينماي ايران سراغ توليد فيلمي رفت كه در ايران آن را با نام «ابوزينب» مي‌شناسند و در كشور‌هاي عربي به آن «السر المدفون» ( راز پنهان) مي‌گويند.

داستان ابوزينب ارتباط مستقيمي با مقاومت مردم لبنان در برابر تجاوزگري رژيم صهيونيستي دارد. زماني كه اسرائيل به جنوب لبنان حمله كرد و نيروهاي مقاومت به مقابله با اين تجاوزگري پرداختند. غفاري درباره فيلمنامه «ابوزينب» مي‌گويد: فيلمنامه درباره يك خانواده مقاوم و معروف فلسطيني است و مربوط مي‌شود به۳۰ سال پيش، زماني كه اسرائيل لبنان را اشغال كرده بود و در حقيقت اين داستان تا سال ۲۰۰۰ طول مي‌كشد. محور اين فيلم سينمايي مادر اين شهيد بزرگ لبناني با بازي «كارمن لبس» است. طرح اوليه كار از يك نويسنده لبناني است و فيلمنامه را محمود غلامي نوشته است. فيلم به زبان عربي ساخته شد و از اين رو نيز يكي از نمونه‌هاي نادر در سينماي ما به شمار مي‌رود.
  
رونمايي از اولين فيلم در جشنواره مقاومت
غالب فيلم‌هاي سينمايي توليد شده توسط فيلمسازان ايراني در جشنواره فيلم فجر رونمايي مي‌شوند. ولي «ابوزينب» در اين ميان دست به يك سنت‌شكني زد و رونمايي‌اش را نه در فجر بلكه در جشنواره مقاومت برگزار كرد. اين رخداد نقطه عطفي در برگزاري جشنواره بين المللي مقاومت بود كه تا پيش از اين ميزبان فيلم‌هايي بود كه حتي از زمان اكران عمومي آنها هم گذشته بود. با سنت‌شكني كه محمد خزاعي سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت به خرج داد، از فيلم‌هاي «پادشاه شن‌ها» ساخته سوريه و «ابوزينب» دعوت كرد تا در اين جشنواره رونمايي شوند. مسير براي رونمايي از فيلم‌ها در دوره‌هاي بعدي جشنواره نيز باز شد به نحوي كه فيلم «هيهات» نيز قرار است در چهاردهمين جشنواره فيلم مقاومت رونمايي شود. حضور اكران اول و رونمايي از فيلم‌ها در جشنواره بر ميزان اعتبار اين رخداد افزود.
  
اكران ابوزينب در خارج از كشور
سرمايه‌گذار توليد فيلم ابوزينب يك شركت لبناني است، از اين رو اولين اكران خارجي اين فيلم در لبنان صورت گرفت كه با وجود موضوع فيلم هم از آن استقبال شد و هم حواشي براي اين فيلم به وجود آمد. در مقابل، اكران فيلم در ايران با گذشت بيش از يك سال از رونمايي فيلم، هنوز محقق نشده بود، اما روز گذشته خبر رونمايي مجدد اين فيلم منتشر شد. بايد ديد با توجه به گذشت زمان و تغييرات سياسي در منطقه، ميزان استقبال از «ابوزينب» در سال شكوفايي سينما تا چه حد خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس