آرسنی یاتسنیوک، سیاستمدار 41 ساله غربگرا، ضدروس و مخاصمه جوی اوکراین طبق نظر آگاهان و تحلیل‌گران بسیاری، شاگرد و دست‌پرورده معاون اروپا و اوراسیای وزارت خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولان» بود. او پس از ماه‌ها کشمکش، هفته گذشته استعفا کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - بعد از ماه‌ها مواجهه با انتقادات شدید داخلی و خارجی، بالاخره روز یکشنبه، «آرسنی یاتسِنیوک»، نخست وزیر اوکراین در تلویزیون دولتی این کشور استعفای خود را اعلام کرد.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

16 فوریه گذشته بود که دولت یاتسنیوک به سختی توانست در جلسه رای «عدم اعتماد»، با اختلافی اندک، ابقاء شود. گویی طبق توافقات انجام گرفته در پشت پرده قرار است جهت تحکیم قدرت رییس جمهور، «پترو پروشنکو»، هم حزبی و متحد نزدیک او، «وولودیمیر گرویسمان» به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شود. گرویسمان رییس کنونی پارلمان اوکراین است.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

«بعد از انجام همه تلاش‌ها برای تضمین ثبات و ایجاد یک روند آرام انتقال قدرت، تصمیم گرفتم که از نخست وزیری اوکراین کنار بروم.» این بخشی از متن استعفای یاتسنیوک بود.

آرسنی یاتسنیوک، سیاستمدار 41 ساله به شدت غرب‌گرا، ضدروس و مخاصمه‌جوی اوکراین طبق نظر آگاهان و تحلیل‌گران بسیاری، شاگرد و دست پرورده معاون اروپا و اوراسیای وزارت خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولان» (دیپلمات کارکشته یهودی-آمریکایی) است.


اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
ویکتوریا نولان

فایل صوتی از مکالمه تلفنی نولان با سفیر آمریکا در اوکراین، در اوج بحران اوکراین، منتشر شده بود که در ان نولان می‌گوید که «ترجیح می‌دهد یاتسنیوک مقام ارشدی در حکومت نوین اوکراین داشته باشد. چرا گه «یاتس» (نام خودمانی تاتسنیوک) کسی است که هم تجربه اقتصادی دارد و هم تجربه سیاسی.»

ولی این سیاستمدار «یهودی‌تبار» اکنون ماه هاست که به واسطه کنار گذاشتن برنامه اصلاحات اساسی اقتصادی و سیاسی، تحت انتقادات شدید قرار داشته است، تا جایی که حتی در اوایل سال جاری، رییس جمهور پوروشنکو از او خواست که استعفاء دهد. خواسته‌ای که منجر به برگزاری جلسه «رای عدم اعتماد» در 16 فوریه شد و یاتسنیوک به سختی در آن از برکناری نجات یافت.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
صحنه حمله به نخست وزیر توسط نمایندگان پارلمان اوکراین به دلیل فساد دولتی، سپتامبر 2015

یاتسنیوک در اعلامیه استعفای خود گفت که نامه رسمی استعفایش را به طور رسمی روز سه شنبه به پارلمان ارایه می‌دهد.

«تصمیم من چند دلیل داشت. بحران سیاسی در دولت به صورت مصنوعی ایجاد شده است. اشتیاق عوض کردن یک شخص (نخست وزیر) باعث کوری سیاستمدارن و فلج شدن اراده ایشان شده است، طوری که از ایجاد هر تغییر واقعی در کشور، عاجز شده‌اند.»

حال، پوروشنکو از سوی آمریکا، اروپا، مردم کشورش و موسسات مالی اوکراین زیر ذره بین خواهد بود تا اصلاحات وعده شده از سوی او در زمان انقلاب «میدان» در کی‌یف را عملی سازد. گرچه به نظر نمی‌رسد که پوروشنکو نه توان و نه خواست انجام چنین ماموریت سختی را داشته باشد. از زمان روی کار آمدن حکومت جدید در اوکراین، بعد از خروج ویکتور یاناکوویچ از کشور در 2014، عملا هیچ گام جدی برای مبارزه با فساد فراگیر در دستگاه‌های دولتی و اصلاحات ساختاری انجام نگرفته است.


اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
پتر پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین

از زمان جلسه رای عدم اعتماد در اواسط فوریه، متحدان پترو پوروشنکو تلاش داشته‌اند که راهی برای چینش دوباره کابینه و حفظ ائتلاف حاکم برای جلوگیری از اعلام انتخابات زودهنگام پارلمانی پیدا کنند. حزب پوروشنکو برای جانشینی یاتسنیوک، رییس فعلی پارلمان یعنی گرویسمان را در نظر دارد، ولی تشکیل ائتلاف جدید برای متحدان رییس جمهور به شدت دشوار به نظر می‌رسد.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
وولودیمیر گرویسمان، رییس پارلمان اوکراین

اوضاع برای پوروشنکو، با افشای «اسناد پاناما» در هفته‌های اخیر بیش از گذشته وخیم شد. اسناد فاش شده یک شرکت حقوقی پانامایی به نام «موساک فونسکا»، نشان می‌دهد که پوروشنکو به طور غیرقانونی یک تجارت شخصی به راه انداخته است و از حساب‌های خارجی برای فرار از مالیات استفاده می‌کند. او اتهام فرار مالیاتی را رد کرده و می‌گوید که اقداماتش کاملا قانونی بوده است. عواقب سیاسی افشای این اسناد، تلاش‌ها برای ایجاد یک ائتلاف جدید را به مراتب دشوارتر و پیچیده تر کرده است.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

پیش از افشای این اسناد، حزب «خانه پدری» وابسته به نخست وزیر سابق اوکراین، «یولیانو تیموشنکو» اعلام کرده بود که به طور رسمی به اپوزیسیون خواهد پیوست. این حزب مدتی پیش از ائتلاف دولت خارج شده بود.

احزاب وابسته به پوروشنکو و یاتسنیوک- بزرگ ترین احزاب حاضر در پارلمان اوکراین- یا باید با احزاب کوچک دست اتحاد بدهند، یا با نمایندگان مستقل، تا بتوانند حداقل 226 کرسی برای داشتن اکثریت را کسب کنند. اکنون این دو حزب در مجموع 217 کرسی را در اختیار دارند.

با اعلام خبر استعفاء، صحنه برای معاملات سیاسی آماده‌تر شده است. حزب «جبهه مردمی» یاتسنیوک می تواند در کابینه جدید هم موقعیت قدرتمندی داشته باشد و گرچه رهبر آن دیگر نخست وزیر نیست، نفوذ آن بر عرصه سیاسی این کشور می‌تواند ادامه یابد.

روز یکشنبه، معاون اوباما، جو بایدن، در تماس تلفنی با یاتسنیوک تاکید کرد که «کابینه جدید باید اصلاحات مورد نیاز را به اجراء بگذارد، به ویژه اصلاحاتی که از جانب صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.»

طبق اسناد پاناما، «بنیاد روچیلد» (یکی از بزرگ‌ترین مجموعه های تجاری صهیونیستی دنیا وابسته به خاندان زرسالار معروف یهودی روچیلد) از سوی پوروشنکو به عنوان «امین اموال» اتنخاب شده بود تا ظاهرا سهام شرکت بزرگ متعلق به او را بفروشد(شرکت عظیم تولید شیرینی و شکلات «روشن»).

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
خاندان «روچیلد»، متنفذترین خاندان یهودی صهیونیست جهان

البته لازم به ذکر است که پوروشنکو، این سیاستمدار میلیاردر، به مانند یاتسنیوک، از ریشه‌های یهودی برخوردار است. به نظر می رسد یکی از ترکش‌های افشای اسناد پاناما، کناره‌گیری یاتسنیوک باشد تا کمی اذهان عمومی از قضیه فساد شخص پوروشنکو منحرف شود. یاتسنیوک همین چند هفته پیش اعلام کرده بود که با قدرت در جایگاه نخست وزیری باقی خواهد ماند. او در متن استعفانامه خود مدعی شد که که کنار رفتنش برای تشکیل دولت جدید، پیش شرط اصلی «حفظ ثبات» اوکراین است:

« ما نمی‌توانیم اجازه یک چیز را بدهیم: بی ثباتی قوه مجریه در جریان جنگ (در جنوب شرق اوکراین در منطقه دونباس). اگر بعد از استعفاء، دولت جدید تشکیل نشود، این چشم انداز، ناگزیر خواهد بود.»

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

این در حالی است که از نظر سیاست خارجی، اوکراین با چالش های اساسی رو به روست. علاوه بر مساله جنگ در شرق این کشور و خصومت با روسیه، اخیرا مردم هلند در یک همه پرسی برای رای دادن به «قانون اتحاد میان اتحادیه اروپا و اوکراین»، با 61.5 درصد به آن رای منفی دادند. به عبارتی دیگر، مردم هلند به برقراری روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با اوکراین جواب رد دادند، امری که ضربه بزرگی به اعتبار دولت و غربگرایان اوکراین است.

به علاوه، برنامه کمک 40 میلیارد دلاری غرب برای کمک به دولت اوکراین، به واسطه عدم انجام اصلاحات درخواستی صندوق بین المللی پول، با تردید از سوی غرب مواجه است، و در صورت تاخیر در دریافت این کمک، وضعیت وخیم اقتصادی اوکراین بسیار بدتر هم خواهد شد. مسایل این چنینی علاوه بر تضعیف موقعیت و موضع دولت به شدت غربگرای اوکراین، صدای طرفداران سنتی روسیه را در این کشور بالاتر خواهد برد و به توسعه «شکاکیت نسبت به اروپا» در این کشور دامن خواهد زد. به نظر می رسد، اتحادیه اروپا، برای جلوگیری از چنین اتفاقی، و جلوگیری از دوباره از دست دادن این سنگر مهم در مجاورت فدراسیون روسیه، علی رغم نظر مردم هلند، برنامه «معافیت ویزای حدود 42 میلیون اوکراینی برای سفر به کشورهای اتحادیه را تصویب کرده است، که خود اعتراضات شدیدی را در درون اتحادیه به دنبال داشت.

در پی اعتراضات طرفداران نزدیکی به غرب در اواخر 2013 و اوایل 2014 علیه دولت طرفدار روسیه «ویکتور یانوکوویچ» در شهر کیف، که منجر به برخوردهای خشن و خونبار میان آن ها و نیروهای امنیتی شد، در نهایت یاناکوویچ مجبور به ترک کشور شد و دولت او سرنگون گردید.

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
انقلاب اوکراین2014-2013

رهبران «انقلاب» اوکراین، و در راس آن ها پتر پوروشنکو، با وعده «مبارزه انقلابی با فساد» و «اصلاحات بنیادین اقتصادی» حکومت را در دست گرفتند. اما پوروشنکو تا چه حد قابلیت مبارزه با فساد را دارد؟

پوروشنکو، ثروتمندترین رهبر در کل اروپا ( با حدود 750 میلیون دلار سرمایه شخصی اعلام شده)، رییس شرکت بزرگ شکلات‌سازی «روشن» و صاحب یکی از کانال‌های اصلی تلویزیون در اوکراین، در ابتدای ورود به کاخ ریاست جمهوری تضمین داد که در اسرع وقت سهام شرکت خود را بفروشد تا تنها و تنها "روی مبارزه با فساد و تامین رفاه مردم متمرکز شود."

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
کارخانه تولید شکلات «روشن» متعلق به پوروشنکو

نشان به آن نشان که او نه تنها هنوز صاحب اصلی شرکت روشن است، که طبق اسناد منتشر شده پاناما، تمام این مدت در حال توسعه تجارت شخصی خود در آن سوی مرزها بوده است. بر اساس یکی از این اسناد، او در تاریخ 21 آگوست 2014، «شرکت پرایم اَسِت پارتنرز لیمیتد» را در جزایر «بریتیش ویرجین» (بهشتی برای فرار مالیاتی) به ثبت رساند. این درست همان تاریخی است که یکی از سهمگین ترین نبردها در جریان جنگ شرق اوکراین میان روس تبارهای شرق اوکراین و ارتش این کشور در جریان بود. در این تاریخ ارتش اوکراین با به جا گذاشتن 1000 کشته و صدها مجروح مجبور به عقب نشینی از یکی از مواضع مهم خود شد. در چنین شرایطی، رییس جمهور «انقلابی» کشور به دنبال ثبت شرکت در خارج از کشور، برای سرمایه گذاری های خارجی و فرار از مالیات بود!

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
نیروهای ارتش اوکراین در جبهه جنگ با جدایی طلبان شرق این کشور

اما پوروشنکو در کمال خونسردی و اعتماد به نفس در جواب همه انتقادات ناشی از انتشار این اسناد، روز دوشنبه در حساب توئیتر خود نوشت:

«معتقدم که شاید اولین مقام اوکراینی باشم که در اعلام دارایی ها، پرداخت مالیات و در نظر گرفتن تضاد منافع(میان داراری خصوصی و مقام دولتی) جدی است. از زمانی که رییس جمهور شدم به هیچ وجه در میدیریت داررایی هایم نقشی ندارم و مسوولیت را به شرکت های حقوقی و مشاوره واگذار کرده ام.»

از سوی دیگر، آرسنی یاتسنیوک، در حالی به سادگی استعفاء کرد که در زمان ورود به این جایگاه قول داده بود که به سان یک «کامیکازه»(خلبانان داوطلب انتحاری ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم) برای ایجاد تغیرات انقلابی مبارزه کند. البته این استعفاء چندان هم ساده نبود و در پی هفته ها مذاکرات و بده و بستان های پشت پرده میان حلقه سیاسی اداره کننده امروز اوکراین، موسوم به «7 استراتزیک» انجام گرفت، مذاکراتی که خروجی آن «ولادیمیر گرویسمان»، متحد کلیدی پوروشنکوست.

حقیقت این است که انتخاب گرویسمان، امید اصلاح طلبان این کشور را برای نخست وزیری یک چهره تکنوکرات نقش بر آب کند. این انتخاب می‌تواند محبوبیت رییس جمهور را، که همین الان هم به واسطه مسایل پیش گفته به شدت تخریب شده است، پایین تر از این هم بیاورد. اوکراین نه تنها در پی انقلاب رنگی خود، منطقه راهبردی «کریمه» را از کف داد، و نه تنها وارد یک جنگ خونین با روس تبارهای خواهان استقلال در لوبانسک و دونتسک شد، که به لحاظ وضعیت داخلی هم، هم به لحاظ سیاسی و هم اقتصادی در آستانه یک بن بست است.


اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی

اوکراین؛ عبرت های تلخ یک انقلاب رنگی
ویرانی های جنگ در شرق اوکراین

در آخرین اظهارنظر مرتبط با موضوع، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، ضمن درخواست از مقامات کیف برای پایبندی به توافقات مینسک(جهت پایان دادن به بحران شرق اوکراین)، یاتسنیوک را کسی خواند که " نه کمکی به حل بحران اوکراین کرد و نه کمکی به بهبود روابط روسیه و اوکراین".

 

منابع :                                                                      

http://www.zerohedge.com/news/2016-04-10/ukraine-prime-minister-resigns-says-destabilization-inevitable-without-new-governmen

http://www.reuters.com/article/panama-tax-ukraine-rothschild-idUSL5N17A24A

http://www.breakingnewspoint.com/story/2854498/financial-times-panama-papers-rothschild-defends-poroshenko.html

http://www.theguardian.com/news/2016/apr/04/panama-papers-ukraine-petro-poroshenko-secret-offshore-firm-russia

http://www.jta.org/2009/08/10/news-opinion/world/ukrainian-jews-want-mayor-charged-for-slurs

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/04/who-governing-ukraine-olexander-turchynov

http://tass.ru/en/politics/868661

http://www.aljazeera.com/news/2016/04/ukraine-pm-resigns-losing-majority-160410141515162.html

https://www.rt.com/news/339119-ukraine-pm-yatsenyuk-resigns

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ناشناس ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    بابااين ديكتاتوراهروقت ملت ميخواد نفسى بكشه متهم به انقلاب رنگى ميشه ارباب باتجربه روسيه هم يدطولايى درحمايت انهاداردواعتراف هم ميكندكه مامثل آمريكارفيق نيمه راه نيستيم تامردم شلوغ كردن مثل مصر كناربكشيم مثل سوريه صافش ميكنيم
  • محمد ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    حماقت از سر و روی اینجور ابله ها میباره و ابله تر آنان که دستمایه اینان میشوند
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    از آزادی و انقلابشون لذت ببرن چیزی که اول برای ایران پیش بینی کرده بودن تجزیه و جنگ داخلی تا هزار سال ولی خدا رو شکر نقشه شون شکست خورد
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    امریکا و اروپا با هزار کلک اوکرایین رو از دست روسیه درآوردند . کلک آنها ، کلک همیشگی ، وعده های شیرین و به موازات آن تحریک احساسات مردم اوکرایین بر علیه دولت یانوکوویچ بود ، به این صورت که خود اپوزیسیون مورد حمایت امریکا ، تظاهر کنندگان را به گلوله بستند و گناه آنرا به گردن یانوکوویچ انداختند . هدف غربی ها فقط و فقط از بین بردن نفوذ روسیه در اوکرایین بود ، همین و بس . از کمک مالی غرب و وعده های شیرین غربی ها برای مردم اوکرایین هم خبری نیست و خبری هم نخواهد شد .
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    این حرفا چیه میزنی مومن؟ روسیه رسما زد خاک اوکراین رو ازش جدا کرد! بعد تو از انقلاب رنگی و توطئه غرب حرف میزنی؟ همین الان روسیه داره از جدایی طلبان اوکراین حمایت میکنه تو ترکیه و سوریه هم برای تنبیه ترکیه، کردها رو شوراند فاعتبروا یا اولی الابصار! ان شاالله که گردانندگان مشرق و اونایی که این مطالب رو تهیه میکنن هیچ نقشی در سیاست خارجی کشور نداشته باشن
  • سجاد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    يه مطلب مفصل و تحليلي راجع به خانواده روچيلد بذاريد
  • kambiz ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    انقلاب های رنگی رنگشون ثابت نیست یعنی همیشه نارنجی نمیمونه و یا سبز نمیمونه بلکه در اخز سر تبدیل میشه به رنگ سیاه و البته هیچوقت به سفید تغییر رنگ نمیده
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    یانوکویچ هم مهره ی روسیه بود کاخ 200 میلیون دلاری اش که به تصرف انقلابیون دراومد یادتون رفته که حتی دریا چه ی شخصی داشت ولی پروشنکو قبل از ریاست جموهوری هم صاحب چندین کارخانه و میلیاردر بود.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    ۰۴:۴۳ اولا برای حمایت از آمریکا لازم نیست خود را مومن نشان دهید هر چند که بیشتر شبیه تمسخر بود دوما قبل از انتخابات کریمه آمریکا باعث عزل دولت قانونی اوکراین شد و سوما بروید برای سایر حرفهایتان دلیل مستند بیاورید در نهایت این چه توهمی است که برای تقدیس آمریکا حاضرید تمام دنیای مقابلش را سیاه جلوه دهید بهتر است بدانید شعار مرگ بر روسیه را فقط بندگان آمریکا و غرب سر میدهند و برای انحراف اذهان بیدار باید به فکر حیله های محکمتری بروید خدا همه ما را هدایت کند تا اینچنین از دینش بر ضد دینش ترویج نکنیم
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    از کجا اینو میگی 10:13؟ چون دریاچه داشته یعنی مهره روسیه بود؟ پس چرا انقد با روسها بد بود؟ چرا سرمایه مثلا شخصی اش تو جزایر بریتیش ویرجین بود؟
  • وحید ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    واقعاً تحلیل تو به درد خودت میخورد یک کم دقیق به اوضاع منطقه و شرایط روسیه و اوکراین دقیق نگاه کن، بعد آیه بنویس. خاک اوکراین؟
  • وحید ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    چی مصرف کردی توهّم؟!
  • دریا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    اکراین داستانش خیلی طولانی است شما باید تاریخ کشورش را مطالعه کنید و حال کنونی اش بد هست به دلیل جهانخواری روسیه و آمریکا ! روسیه کرمیه رو خورد سر همین داستان و هیچ کشوری توانایی انجام کاری رو نداره ! کلا دخالت های این دو کشور در جهان باعث خیلی از جنگ ها شده و در جاهایی نیز جلوی خیلی جنگ ها رو گرفته! ولی این که نمام مشکلات دنیا رو گردن یهودیان و فراماسون ها و آمریکا یی ها بگزاریم سخنی است بیهوده ! این همه مسمان ثروتمند در جهان است خود اوباما نیز نامش حسین است ! کلا قطر و امارات جهان غرب رو خریداری کرده اند ! اروپا پر از مسلمان گشته . توهم توطئه دیگه خنده دار شده است . آنالیز کنید اندیشه کنید
  • سروش ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    کسی که با تناب پوسیده غرب و ناتو توی چاه بره سزاوار بیشتر از این نیست
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    دوست عزیزی که می فرمایی قطر و امارات غرب را خریدند اشتباه شما اینجاست که شما فکر می کنی این ها مسلمانند نخیر اینها اسما مسلمانند و رسما فرماسون یا صهیونیست هستند صهیونیست شامل دین نمی شه به نوع یهودیش صهیونیست می گویند به نوع مسیحیش انجلیکا می گویند و به مسلمانش هم وهابی می گویند همه این سه گروه یک نوع تفکر شیطانی و فرماسونی دارند و دنیا را به بدبختی کشاندند
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    دریا خانوم خنده دار بلاهت و وادادگی و خوش خیالی عده ای تهی مغز است که دنیا را با رهبری آمریکا گلستان میبین ادعای توهم توطئه هم برای سر کار رفتن همینها ساخته شد الان اگه برای غربیها صرف نکنه آل سعود و هم تعویض می کنند همونطور که روی کار آوردنش
  • حامد از اصفهان ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    معلومه از اتفاقات اوکراین خبر نداری. وقتی رئیس جمهور مورد حمایت روسیه در انتخابات پیروز شد، نیروهای اطلاعاتی آمریکا و اروپا با کمک طرفداران غرب در اوکراین و مخصوصا پایتختش جنگ خیابانی راه انداختند تا رئیس جمهوری رو که دوست ندارند سرنگون کنند. این کار رو بارها قبلا در کشورهای مختلف انجام داده بودند.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    اگر توطئه و انقلاب رنگین غربی ها نبود، روس تبارها قصد جداشدن از اوکراین رو نداشتند. غربی ها جنگ خیابانی رو شروع کردند. براشون هم مهم نبود که اوکراین تکه پاره بشه. فقط می خواستند بخش بزرگتر اوکراین تحت تسلط غرب باشه.
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    اميدوارم حد اقل إصلاح طلبان ما از اين پيامدها درس بكيرند ،
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    شما هم لازم نیست به خاطر مخالفت با آمریکا پوتین و روس های ویسکی و دائم الخمر رو فرشته نشون بدین
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    آب زیرکاه بازی مشرق با چند. تا عکس از شرق اوکراین تخریب شده توسط عاشقان پوتین اگر فکر کردی همه احمق هستند بهتره رو من حساب نکنی در ضمن اگه همین جدایی طلبی شرق اوکراین تو سوریه و عراق اتفاق بیفته موضع شما نقشه صهیونیسم در جهان نخواهد بود
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    ادعای شما خنده دار تره که فکر کنی روچیلدها همینطوری پولدار شدن! شما که دم از تاریخ میزنی بگوببینم کانال سوئز رو چه کسی ایجاد کرد؟ امتیاز به نام چه کسانی شد؟ چند هزارتا مصری برا ساخت این کانال مصنوعی کشته شدن؟ سودش به جیب کیا رفت؟ گردن یهودیان و فراماسونها نندازیم! گردن عمه من بندازیم! خنده دار حرف احمقانه یا کاملا عامدانه شماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس