کد خبر 534437
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۰

یکی از موضوعات بحث نشست اخیر وزرای دفاع ناتو در بروکسل، برنامه جدید ناتو در راستای تقویت نیروهای نظامی حاضر در بالتیک، مرکز و جنوب اروپا برای مقابله با روسیه است.

به گزارش مشرق، استقرار نیروهای ناتو در مرزهای شرقی روسیه، نقطه آشکار ساز منازعات تازه کاخ کرملین و آتلانتیکی ها در سال 2016 محسوب می شود. بر این اساس  نیروهای نظامی انگلیسی به همراه نیروهای آلمانی و آمریکایی احتمالا به زودی به ناحیه بالتیک و شرق و جنوب اروپا اعزام می‌شوند تا به قول خود برای برخوردهای احتمالی نظامی با روسیه آماده باشند! این در حالست که مقامات روسی تا کنون دو سیاست و استراتژِ ناتو طی یکسال اخیر یعنی استقرار نیروهای بیشتر در اروپا و از آن مهم تر، گسترش ناتو به شرق را مورد انتقاد قرار داده اند.

حتی در سال گذشته میلادی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که گسترش ناتو به شرق منجر به تغییر نقشه ژئو استراتژیک اروپا خواهد شد. با این حال ناتو همچنان در سایه نگاه تهدید محور خود به کاخ کرملین، به سیاست استقرار نیروهای بیشتر خود در نقاط حساس و بحث برانگیزی مانند مرزهای شرقی روسیه و اروپا ادامه می دهد.

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که با گذشت زمان از شدت منازعات میان روسیه و ناتو کاسته خواهد شد. این پیش بینی در برخی تحلیلهای ارائه شده پس از وقوع بحران اوکراین به چشم می خورد. با این حال هم اکنون حدود دو سال از وقوع بحران اوکراین گذشته است و شاهد شکل گیری منازعات شدیدتری میان طرفین هستیم.

یکی از موضوعات بحث نشست اخیر وزرای دفاع ناتو در بروکسل، برنامه جدید ناتو در راستای تقویت نیروهای نظامی حاضر در بالتیک، مرکز و جنوب اروپا برای مقابله با روسیه است. یکی از اصلی ترین اهداف ناتو از این اقدام فمحدود کردن توان نظامی مسکو در خارج از مرزهای این کشور و مشغول نگاه داشتن این کشور به منازعات داخل اروپاست. از این رو میان حضور تاثیرگذار مسکو در سوریه و اقدام اخیر ناتو در استقرار نیروهای نظامی در مرزهای شرقی روسیه ارتباطی مستقیم وجود دارد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد، به حضور احتمالی نیروهای آلمانی در برنامه جدید ناتو باز می گردد. در حالی که آلمان همواره مدعی میانجی گری بین روسیه و ناتو بوده است، اما حضور نیروهای آلمانی در برنامه اخیر ناتو نشان دهنده بازی تمام عیار برلین در زمین آتلانتیکی هاست. بدیهی است که آلمان در این خصوص دیگر نمی تواند نقش واسطه را در بهبود مناسبات روسیه و ناتو ایفا کند. البته حضور آنگلا مرکل به عنوان یک دموکرات مسحیی افراطی در راس معادلاتس یاسی سرزمین ژرمنها در این خصوص بی تاثیر نبوده است. اگرچه مرکل همواره مدعی ایجاد صلح و ثبات در مناسبات روسیه و اروپا بوده است، اما در بحرانهایی مانند ماجرای اوکراین یکی از اصلی ترین طرفهای مداخله گر و شعله ور کننده بحران بوده است.

هنوز مقامات روسی پاسخ صریحی نسبت به اقدام احتمالی نیروهای ناتو در مرزهای شرقی این کشور نداده اند. منابع خبری اعلام کرده اند  احتمالا این نیروهای ترکیبی از نیروهای انگلیسی، آمریکایی و آلمانی و شامل  یگان‌های نظامی شامل نیروهای متحرک مجهز به موشک‌های زمین به هوا، جنگنده‌ها و هلی‌کوپتر می شود. از این رو ناتو با آرایشی جنگی در مرزهای شرقی روسیه حاضر خواهد شد.

نکته قابل تامل اینکه مقامات ناتو ماهیت این اقدام را دفاعی دانسته اند! این در حالیست که اقدام اخیر مقامات ناتو مصداق تحریک و آغاز نبردی جدید در اروپاست. بدیهی است که در صورت استمرار تحرکات نیروهای ناتو و تحریک روسیه نسبت به ورود به جنگ با ناتو، اتحادیه اروپا بازنده اصلی این میدان خواهد بود.

در نهایت اینکه منازعات میان روسیه و ناتو که از ابتدای سال 2015 میلادی و با شدت گرفتن بحران اوکراین تشدید شده بود، هم اکنون وارد فاز تازه ای گردیده است. بر این اساس نه تنها در سال 2016 شاهد کاهش سطح تنش میان مسکو و ناتو نخواهیم بود، بلکه تحت تاثیر اقدامات تحریک آمیز ناتو این مناقشه ابعاد وسیع تری پیدا خواهد کرد. از این رو  باید در انتظار واکنش مقامات کاخ کرملین نسبت به اقدامات تحریک کننده اعضای ناتو ماند. واکنشی که به نظر می رسد به بیانیه ختم نخواهد شد و شامل گامهایی عملی و متقابل در مواجهه روسیه با اقدامات غیر قابل قبول ناتو می باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس